electroluxaren skrev:
Köp ny
Behöver inte lägga den på rygg för att byta den
Tackar vi för det! Är det värt att fråga sin lokala vitvarukrängaraffär, eller är det eBay som gäller? (där kostade den ca 600 spänn plus frakt för något som hade samma modellnummer ..)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tackar vi för det! Är det värt att fråga sin lokala vitvarukrängaraffär, eller är det eBay som gäller? (där kostade den ca 600 spänn plus frakt för något som hade samma modellnummer ..)
Kolla på shop.electrolux.se, vet inte om den passar din maskin men finns iaf Askoll tömningspump för 578kr och fri frakt där.

P
Du har troligtvis en standard ascoll pump med bajonett fattning sök på det så hittar du billigare

electroluxaren skrev:
Du har troligtvis en standard ascoll pump med bajonett fattning sök på det så hittar du billigare
Gick till stället jag köpt maskinen på.. Visade sig att det var garanti på maskinen... Fick med mig en ny pump, ny men inte exakt samma... Hon i affären trodde den skulle passa, vilket den gör fysiskt... Dock skiljer sig impellern... Vad tror ni, spelar det någon roll? M239 är den gamla, med grå impeller...

• Två olika Askoll pumpmodeller med och utan grå impeller staplade på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Provade att koppla in den nya pumpen för att testa den innan jag skruvade ihop allt... Den gick mycket ojämnare än den gamla... Skakar och låter, nästan som den inte orkar varva upp... Den gamla motorn går mycket jämnare... (men drar 1 A istället för 0,2 och blir varm rätt snabbt..)

Vågar man chansa?

P
Tro är att inte veta
25w på nya pumpen är 0,11A
jag skull med fog påstå att den nya inte funkar som det var tänkt.
fast funkar den på plats och det pumpar ut som vanligt så är det bara att köra på

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tro är att inte veta
25w på nya pumpen är 0,11A
jag skull med fog påstå att den nya inte funkar som det var tänkt.
Då får den åka tillbaka, det var ju ett halvskapligt meck att få bort den, så jag tänker inte göra det oftare än nödvändigt...

Tackar för svaret!

Jag fick precis samma problem (E20 när 8 min återstår av tvättider) på min Husqvarna Protex tvättmaskin.
Eftersom detta verkar vara en generellt problem på Husqvarnas tvättmaskiner. Är det någon som vet hur företaget agerar för att få nya kunder, eller är det så att man vill att de ska se sig om efter ett annat fabrikat?

P
E20
Är i 99% av fallen användarfel dvs.brukaren.

electroluxaren skrev:
E20
Är i 99% av fallen användarfel dvs.brukaren.
Då vill jag ha information om vad jag ska (1) göra ProAktivt Så att E20 aldrig uppstår (2) och om det uppstått, steg för steg hur jag kan fixa det

P
Rent i pumphuset
Inget ivägen i slutet av avloppsslangen.
Inget skum i maskinen dvs använda lite tvättmedel.

Sen kan du väl ha otur att få en polskbyggd maskin med pumpar från kina och de har onödigt kort brukningstid.

Säker kan aldrig bli men maskiner i 8tkr klassen är nog bättew

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då får den åka tillbaka, det var ju ett halvskapligt meck att få bort den, så jag tänker inte göra det oftare än nödvändigt...

Tackar för svaret!
Hur gick det här?

Jag har samma problem ”Kontrollera filtret” - tömmer jag den på vatten så orkar den dra runt pumpen och slutföra programmet.

Har skruvat isär maskinen nu och jag har också en M239-pump men hittar endast ersättaren du fick på Electrolux webb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.