1 811 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Återkallade envägsuttag från Eljo - vad är fel?
Angående Eljos återkallade envägsuttag:
http://www.schneider-electric.se/si...sument/aterkallning-1vagsuttag-konsument.page
Vad är problemet med dem?
Jag köpte 3 stycken ifrån Elbutik i somras och funderar på om det är värt besväret att byta. Skall ringa till dem i veckan och höra vad de säger, men jag tänkte någon här kanske hade koll.
http://www.schneider-electric.se/si...sument/aterkallning-1vagsuttag-konsument.page
Vad är problemet med dem?
Jag köpte 3 stycken ifrån Elbutik i somras och funderar på om det är värt besväret att byta. Skall ringa till dem i veckan och höra vad de säger, men jag tänkte någon här kanske hade koll.
Redigerat:
På deras sida står följande:
Felet uppkommer vid montering när kåpan sätts på insatsen och det finns risk att ledaren för skyddsjord frigörs. Det kan leda till förlorad jordförbindelse.
Samt:
Uttagen har ej sålts via konsumentbutik utan endast via elinstallatör/grossist.
Felet uppkommer vid montering när kåpan sätts på insatsen och det finns risk att ledaren för skyddsjord frigörs. Det kan leda till förlorad jordförbindelse.
Samt:
Uttagen har ej sålts via konsumentbutik utan endast via elinstallatör/grossist.
Så om jag mäter jordkontinuitet och gör ett isolationstest efter att uttaget monterats borde det med andra ord inte vara något problem för mig just nu?Immobil skrev:
Fast å andra sidan kan det bli ett problem när nästa ägare pillar på uttaget i samband med tapetsering eller målning. Känns lite som att lämna ett försåtsminerat uttag efter efter sig så det borde nog bytas.
Som jag skrivit i mitt inlägg har jag köpt mina uttag ifrån Elbutik.se. De säljer från grossistledet.Immobil skrev:
Verkar inte som det är detta problem på exxact under denna tidperiod? Ska ringa schneider till veckan och dubbelkolla.
Nu har jag använt hjärnan lite och faktiskt undersökt alla uttagen. Problemet finns mer eller mindre på alla. Värst är det på envägsuttaget som har en hel front. Där trycks alla snabbkopplingarna ned lite gran om man vänder den åt ena hållet, och vänder man den åt andra hållet trycks jordknappen ned helt. På Trend Aqua och vanlga Trend med separat insatts och ram är problemet mindre men det finns där.
Jag antar att kapa bort några milimeter på plastdetaljen som är problemet inte är en godtagbar lösning?
Jag antar att kapa bort några milimeter på plastdetaljen som är problemet inte är en godtagbar lösning?
Ooops! Låter som en riktigt allvarlig konstruktionsmiss.
I nivå med ASSAs bästa "superlås", som det visade sig att man kunde öppna på fem sekunder med bara ett bladmått...
Stämmer det verkligen som dom säger att problemet bara finns i de envägsuttag som tillverkats under två månader 2010, eller finns felet även på andra modeller eller på uttag tillverkade andra datum?
Företag sopar gärna sådana här missar under mattan...
I nivå med ASSAs bästa "superlås", som det visade sig att man kunde öppna på fem sekunder med bara ett bladmått...
Stämmer det verkligen som dom säger att problemet bara finns i de envägsuttag som tillverkats under två månader 2010, eller finns felet även på andra modeller eller på uttag tillverkade andra datum?
Företag sopar gärna sådana här missar under mattan...
När det gäller elsaker som elsäkerhetsverket också har uppmärksammat så sopas det nog inte så mycket tror jag, speciellt inte av ett företag som det här gäller.
Var in på elsäkerhetsverkets hemsida men verkar inte som de noterat detta?
Mjo, men på ett år så borde problemet ha åtgärdats kan man tycka. Självklart finns det ju rötägg bland fabrikanter också.
Klicka här för att svara