O
Redigerat:
På deras sida står följande:
Felet uppkommer vid montering när kåpan sätts på insatsen och det finns risk att ledaren för skyddsjord frigörs. Det kan leda till förlorad jordförbindelse.
Samt:
Uttagen har ej sålts via konsumentbutik utan endast via elinstallatör/grossist.

O
Immobil skrev:
På deras sida står följande:
Felet uppkommer vid montering när kåpan sätts på insatsen och det finns risk att ledaren för skyddsjord frigörs. Det kan leda till förlorad jordförbindelse.
Så om jag mäter jordkontinuitet och gör ett isolationstest efter att uttaget monterats borde det med andra ord inte vara något problem för mig just nu?

Fast å andra sidan kan det bli ett problem när nästa ägare pillar på uttaget i samband med tapetsering eller målning. Känns lite som att lämna ett försåtsminerat uttag efter efter sig så det borde nog bytas.

Immobil skrev:
Samt:
Uttagen har ej sålts via konsumentbutik utan endast via elinstallatör/grossist.
Som jag skrivit i mitt inlägg har jag köpt mina uttag ifrån Elbutik.se. De säljer från grossistledet.

Det står ju beskrivet hur uttaget som är fel ser ut. Bara se om det stämmer överens med ditt uttag, gör det det så be att få byta!

Problemet var väl att om man vände på fronten, klämde den på flärpen för att frigöra kablarna. Så om den var rätt monterad och sedan någon demonterar den för att tex måla. Sen monterar den fel kan Jord kabeln lossna.

Står tillverkningsdatum på uttaget?

Har även jag köpt från Elbutik under den berörda perioden....

På nya så har de satt en pigg så man inte kan montera den felvänd.

Verkar inte som det är detta problem på exxact under denna tidperiod? Ska ringa schneider till veckan och dubbelkolla.

O
Nu har jag använt hjärnan lite och faktiskt undersökt alla uttagen. Problemet finns mer eller mindre på alla. Värst är det på envägsuttaget som har en hel front. Där trycks alla snabbkopplingarna ned lite gran om man vänder den åt ena hållet, och vänder man den åt andra hållet trycks jordknappen ned helt. På Trend Aqua och vanlga Trend med separat insatts och ram är problemet mindre men det finns där.

Jag antar att kapa bort några milimeter på plastdetaljen som är problemet inte är en godtagbar lösning?

Ooops! Låter som en riktigt allvarlig konstruktionsmiss.
I nivå med ASSAs bästa "superlås", som det visade sig att man kunde öppna på fem sekunder med bara ett bladmått...

Stämmer det verkligen som dom säger att problemet bara finns i de envägsuttag som tillverkats under två månader 2010, eller finns felet även på andra modeller eller på uttag tillverkade andra datum?
Företag sopar gärna sådana här missar under mattan...

När det gäller elsaker som elsäkerhetsverket också har uppmärksammat så sopas det nog inte så mycket tror jag, speciellt inte av ett företag som det här gäller.

Var in på elsäkerhetsverkets hemsida men verkar inte som de noterat detta?

Glufsglufs skrev:
När det gäller elsaker som elsäkerhetsverket också har uppmärksammat så sopas det nog inte så mycket tror jag, speciellt inte av ett företag som det här gäller.
Fast efter ca ett år tas ju informationen bort från elsäkerhetsverkets hemsida. Tycker jag är dumt.

Mjo, men på ett år så borde problemet ha åtgärdats kan man tycka. Självklart finns det ju rötägg bland fabrikanter också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.