G Grävkalle skrev:
Akta väggen bara...
Ja, det kanske är dumt om man skulle skada pordränskivan med att padda

Jag stampar nog ner det så gott det går och låter det sätta sig av sig innan jag fyller på med jord.

Jag ska se vad som är billigast att fylla med, bergkross verkar vara billigast men priset är inte speciellt stort till makadam 8-16 så det är ändå transporten som kostar pengar.

Spelar kanske inte så stor roll, värre om du får sprickor i väggen

G Grävkalle skrev:
Spelar kanske inte så stor roll, värre om du får sprickor i väggen
Tror du det blir sprickor i väggen av en 90kg padda?

När vi byggde och skulle återfylla mellan murad lecavägg och sprängkanten på berget, använde vi lecakulor istället för kross material. Detta eftersom det blev billigare än krossmaterialet färdigt på plats.
Lecan blåstes på plats medans krossmaterialet behövde en gräv maskin för att få på plats men den skulle också få problem att nå hela fyllnadsvolymen pga av att det var svårtillgängligt.

R roli skrev:
När vi byggde och skulle återfylla mellan murad lecavägg och sprängkanten på berget, använde vi lecakulor istället för kross material. Detta eftersom det blev billigare än krossmaterialet färdigt på plats.
Lecan blåstes på plats medans krossmaterialet behövde en gräv maskin för att få på plats men den skulle också få problem att nå hela fyllnadsvolymen pga av att det var svårtillgängligt.
Det kanske hade varit något, i mitt fall är det inte så krångligt att komma till utan att man måste lyfta över den 2 meter höga muren samtidigt som man kan stå ca 8 meter bort så grävmaskinen kommer inte tillräckligt nära.

Det kanske är en möjlig lösning för dig. Vill minnas att lecan kom på en lastbil med höga lemmar där det var ett blåsaggregat placerat baktill. När lastbilen backat in på tomten kopplades en grov slang till aggregatet och flaket tippades upp. Sedan var det "bara" att starta aggregatet och styra slangen dit man ville ha lecan. Återfyllningsutrymmet fylldes snabbt utan problem, tror slanglängden var kring 15-20 m lång kanske några meter till. Lecan dränerar bra och ger också en viss isolering. Ytan är inte direkt gångbar då lecan har storleksmässigt samma fraktion (man sjunker lätt ner lite grann). Men det går att lägga duk och något annat överst. Vi har inte täckt med massor eller likvärdigt då vi har ett trädäck över återfyllningen så vår leca är synlig under trädäcket.

R roli skrev:
Det kanske är en möjlig lösning för dig. Vill minnas att lecan kom på en lastbil med höga lemmar där det var ett blåsaggregat placerat baktill. När lastbilen backat in på tomten kopplades en grov slang till aggregatet och flaket tippades upp. Sedan var det "bara" att starta aggregatet och styra slangen dit man ville ha lecan. Återfyllningsutrymmet fylldes snabbt utan problem, tror slanglängden var kring 15-20 m lång kanske några meter till. Lecan dränerar bra och ger också en viss isolering. Ytan är inte direkt gångbar då lecan har storleksmässigt samma fraktion (man sjunker lätt ner lite grann). Men det går att lägga duk och något annat överst. Vi har inte täckt med massor eller likvärdigt då vi har ett trädäck över återfyllningen så vår leca är synlig under trädäcket.
Tog in en offert på leca och det var flera gånger dyrare än makadam... Tror jag köra 16-32 hela vägen istället som jag stampar och fyller på med jord när det satt sig mer

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
16-32 sjunker inte ihop så det är bara att hälla på

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
16-32 sjunker inte ihop så det är bara att hälla på
Sjunker 0-32 ihop mer än 16-32 med tiden?

Läste pordräninstruktionen igen och den nämner återfyllning med täta massor, och 16-32 kommer ju inte bli tät.

Claes Sörmland
M Mattias173 skrev:
Sjunker 0-32 ihop mer än 16-32 med tiden?

Läste pordräninstruktionen igen och den nämner återfyllning med täta massor, och 16-32 kommer ju inte bli tät.

Makadam utan nollfraktion (som har en definierad storlek) sjunker väldigt lite, t ex 16-32.

Kross med nollfraktion, t ex 0-32, sjunker väldigt mycket. De små partiklarna kan ju packa ihop sig i utrymmet mellan de större stenarna.

Du verkar gå i cirklar gällande fyllnadsmassa...

Står det nu i manualen att det ska vara täta massor ta 0-32 eller 0-18 och trampa vartefter du fyller eller padda om det går utan att skada grunden.

Det ska vara täta massor så att du inte får ner en massa ytvatten i dräneringen.
Dräneringen ska ta vatten som kommer underifrån.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Makadam utan nollfraktion (som har en definierad storlek) sjunker väldigt lite, t ex 16-32.

Kross med nollfraktion, t ex 0-32, sjunker väldigt mycket. De små partiklarna kan ju packa ihop sig i utrymmet mellan de större stenarna.

Du verkar gå i cirklar gällande fyllnadsmassa...

Står det nu i manualen att det ska vara täta massor ta 0-32 eller 0-18 och trampa vartefter du fyller eller padda om det går utan att skada grunden.
Ja, det är inte lätt för mig det här. 16-32 är ju mer praktiskt för mig att lägga då det inte behöver packas men jag vill ju att det ska bli bra med fuktskyddet. Jag tänkte att det räckte med jord överst för att inte få ytvattnet direkt ner i dräneringen men nu blev jag osäker när jag läste instruktionen igen.

A Argastesnickaren skrev:
Det ska vara täta massor så att du inte får ner en massa ytvatten i dräneringen.
Dräneringen ska ta vatten som kommer underifrån.
Räknas 0-18 som täta massor?

Allt med 0 fraktion räknas som tät. Du kan lägga 16-32 i botten och sedan 0-18 i ett skikt innan jorden

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Allt med 0 fraktion räknas som tät. Du kan lägga 16-32 i botten och sedan 0-18 i ett skikt innan jorden
Tack för alla svar!

Jag kommer göra som ovan och lägga stampad 16-32 upp en viss nivå och sedan köra 0-18 innan jord för att täta.

Håller på med ett precis lika dant projekt där jag återfyller för fullt, kör med 16-22 makadam (lätt att handgräva) upp till strax innan färdig nivå, där kör jag ett tunt lager 0-18 överst och gårdsgrus uppe på det för det estetiska. Lutar marken rinner ytvattnet iväg och gör det inte det så är det ju bättre det rinner ner i dräneringen än in i huset... Detta har fungerar utmärkt runt huset som gjordes precis lika dant för 10 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.