Hej,

Jag har byggt ett nytt garage där bakgaveln är tänkt att vara under mark.

Det är en isolerad betongplatta med lecamur där jag har satt pordränplattor, se status idag på nedan bild:
Schematisk illustration av en garagegrund med isolerad betongplatta, lecamur, pordrän och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När markarbetet gjordes tog jag och använda matjorden på annan plats på tomten och siltjorden som fanns under har körts bort och den vill jag inte gärna återfylla med heller.

Nu funderar jag på vad jag ska återfylla med, jag har som sagt inga massor utan måste införskaffa detta.

En tanke jag har är att återfylla med makadam 16-32 en bit och sedan lägga 8-16 och sista 30 cm lägga matjord.

Isoleringsplattetillverkaren verkar rekommendera "finkorninga jordmassor (sandiga jordmassor)", vad innebär det?

Marken sluttar ner mot garageväggen så jag har tänkt att göra en lågpunkt en bit från väggen, se gröna strecken nedan, är det rätt tänkt?

Schematisk illustration av garagebygge med markduk, makadam och pordrän vid lecavägg.
Skapa konto

Mvh Mattias

Ingen som kan hjälpa med detta?

Du ska först och främst vika tillbaka fiberduken över makadamen, sen ska du återfylla med täta massor (med 0-fraktion) alltså inte varken 16-32 eller 8-16. Det bästa hade nog varit att behålla dom befintliga massorna om de inte var väldigt blöta.

G Grävkalle skrev:
Du ska först och främst vika tillbaka fiberduken över makadamen, sen ska du återfylla med täta massor (med 0-fraktion) alltså inte varken 16-32 eller 8-16. Det bästa hade nog varit att behålla dom befintliga massorna om de inte var väldigt blöta.
Jag tänkte fylla på med lite mer 16-32 och sedan vika över duken och fästa den mot dränskivan som tillverkaren rekommenderar, se bild:
Diagram som visar lager av makadam 16-32 vid dränering, med duken fäst mot en dränskiva.
Skapa konto

Om man inte har befintliga massor och måste införskaffa nya, vilken typ hade du rekommenderat? 0-16?
Vad innebär sandiga jordmassor?

Mvh Mattias

Diket i överkant så långt från väggen som möjligt, sen spelar det inte så stor roll vad du fyller med då du redan löst dräneringsbiten.

Skulle nog kört 16-32 eller liknande, det finns inget billigt naturgrus att få tag på?

Innan jord mot makadam är det inte så dumt med en fiberduk

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Diket i överkant så långt från väggen som möjligt, sen spelar det inte så stor roll vad du fyller med då du redan löst dräneringsbiten.

Skulle nog kört 16-32 eller liknande, det finns inget billigt naturgrus att få tag på?

Innan jord mot makadam är det inte så dumt med en fiberduk
Är naturgrus billigare än makadam? Jag har inte ringt runt men jag har läst att det ligger skatter på naturgrus för att minska användandet.

Jag hade tänkt lägga en fiberduk mellan makadam och jordlager så inte jorden vandrar ner i makadamen.

16-32 är ju "luftigare" än lerjord så det kanske ger sämre isoleringsvärden? Men har man stängt in makadamen med jord över borde väl inte det bli så stor skillnad i värmeförluster?

Mvh Mattias

Finns det ingen som bygger i närheten av dig? Be i så fall om ett lass från dem. Spelar ingen större roll vad det är så länge du undviker sprängsten mot skivorna.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, jag se om det finns något att få tag på billigt

Claes Sörmland
Jag håller med, det spelar nog inte så stor roll vad du fyller med förutom lera och silt. Kan du inte hitta sandiga fyllnadsmassor som någon i närheten vill bli av med så köp kross (billigare än natursand). Har du maskin så kan man ju hantera rätt grovt material. Ska det skyfflas för hand så är det enklare med 4-8 eller 8-16. Du kan också fylla med 0-18 eller 0-32 (inte kul att handskyffla det senare) men kross med nollfraktion måste packas vartefter och siltfraktionen riskerar att sätta igen underliggande dränering. Överst borde du lägga tätare jord så att vattnet rinner bort från huset.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med, det spelar nog inte så stor roll vad du fyller med förutom lera och silt. Kan du inte hitta sandiga fyllnadsmassor som någon i närheten vill bli av med så köp kross (billigare än natursand). Har du maskin så kan man ju hantera rätt grovt material. Ska det skyfflas för hand så är det enklare med 4-8 eller 8-16. Du kan också fylla med 0-18 eller 0-32 (inte kul att handskyffla det senare) men kross med nollfraktion måste packas vartefter och siltfraktionen riskerar att sätta igen underliggande dränering. Överst borde du lägga tätare jord så att vattnet rinner bort från huset.
Jag kommer ha kranlastbil med gripskopa för att fylla bakom väggen och köra med skyffel och kratta för att jämna ut det. Jag funderar på att köra padda (liten) över det allt eftersom för att det ska sätta sig, är det en bra ide?

Min tanke nu är att göra följande: 16-22 eller liknande längst ner, padda och lägga över fiberduken och mot pordränskivan. Sedan lägga något billigt kross över detta och sist lägga jord på toppen.

Jag är dålig på de olika fraktionerna och vad som lämpar sig bäst för vad. Är 16-22 lämpligt att ha i botten (dränerande)? Eller ska man köra 8-16 för att det är lättare att hantera?

Vilken noll-fraktion ska man ha? Jag har inget behov av att kunna köra tungt över detta sedan.

Ska man padda eller är det onödigt arbete?

Se bild:
Schematisk illustration av lagerföljd för dränering vid en vägg med makadam, fiberduk, pordrän och jord.
Skapa konto

Jag år inte helt 100 på detta men har för mig att man inte skall använda för igenomsläppliga massor.
Detta då inte dräneringen ska ta hand om ytvatten som kommer uppifrån utan skall dränera vatten underifrån.

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mattias173 skrev:
Jag kommer ha kranlastbil med gripskopa för att fylla bakom väggen och köra med skyffel och kratta för att jämna ut det. Jag funderar på att köra padda (liten) över det allt eftersom för att det ska sätta sig, är det en bra ide?

Min tanke nu är att göra följande: 16-22 eller liknande längst ner, padda och lägga över fiberduken och mot pordränskivan. Sedan lägga något billigt kross över detta och sist lägga jord på toppen.

Jag är dålig på de olika fraktionerna och vad som lämpar sig bäst för vad. Är 16-22 lämpligt att ha i botten (dränerande)? Eller ska man köra 8-16 för att det är lättare att hantera?

Vilken noll-fraktion ska man ha? Jag har inget behov av att kunna köra tungt över detta sedan.

Ska man padda eller är det onödigt arbete?

Se bild:
[bild]
Jag skulle välja billigaste och tillgängligaste massan som är sandiga fyllnadsmassor, ren sand 0-8 eller kross och fylla hela vägen upp. Vill du ha gräsmatta på toppen lite jord på det precis som du ritat. Lägg fiberduken under dessa massor med fall utifrån huset för den kommer troligen att sätta igen av massornas nollfraktion (tar många år). Då vill du att vattnet rinner bort från grunden. Så här (ritade in streckat linje för fiberduken):

Illustration av grunden till ett hus med lager av jord, kross, sandiga massor och fiberduk med riktning för dränering.
Skapa konto

Vill du att det inte ska sjunka runt huset får du padda massorna vartefter. En mer pragmatisk approach är att trampa till dem vartefter man fyller och sen acceptera att det sjunker någon dm eller mer de kommande åren. Då fyller man på mer material runt huset, t ex kan man vänta med jorden och fylla med massorna ända upp så sjunker det till en bra nivå för jorden efter ett par år. Men allt beror på hur snyggt man vill ha det runt huset omedelbart.

Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Jag år inte helt 100 på detta men har för mig att man inte skall använda för igenomsläppliga massor.
Detta då inte dräneringen ska ta hand om ytvatten som kommer uppifrån utan skall dränera vatten underifrån.
Ytvattnet rinner väl tillslut ner i dräneringen i vilket fall men jag tänker att jorden på toppen tar väl upp de riktiga störtskurarna och jämnar ut belastningen lite.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle välja billigaste och tillgängligaste massan som är sandiga fyllnadsmassor, ren sand 0-8 eller kross och fylla hela vägen upp. Vill du ha gräsmatta på toppen lite jord på det precis som du ritat. Lägg fiberduken under dessa massor med fall utifrån huset för den kommer troligen att sätta igen av massornas nollfraktion (tar många år). Då vill du att vattnet rinner bort från grunden. Så här (ritade in streckat linje för fiberduken):

[bild]
Okej, då lägger jag fiberduken med fall från väggen istället.

Ni ser ingen produkt som är bättre eller sämre för ändamålet utan bara köra det billigaste av sand, 0-8 eller större kross så som 0-18?

Ska man padda detta? Jag tänkte hyra en 90 kg padda och köra i så fall.

Padda så slipper du sättningar efteråt. Räcker nog med en körning per 0,5m djup.

Akta väggen bara...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.