Hej,

Jag har ett hus från 1860 med timmerstomme som ska rivas och ersättas med ett enplans lösvirkesbyggt hus (prefabricerat från Fiskarhedenvillan för att vara exakt) på betongplatta. Som en kul och speciell detalj skulle jag vilja återanvända timmer från gamla huset och sätta upp som innervägg på ett (1) ställe i det nyproducerade huset. Är denna tanke ens realistisk? Hur kräver det i så fall att man behandlar (och snyggar till) timret innan man återanvänder det som en innervägg?

Går inte hela den gamla stommen att återanvända?
Om du nu en gång vill ha timmer är det väl bäst att satsa helhjärtat.

Du skall komma ihåg att draget är hugget så det passar mot stocken under och inte mot någon annan. Det räcker med några centimeters förskjutning i längsled så är passningen fördärvad.

• Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Tanken var att ha en uppfräschad timmervägg som en fin detalj och som minne från det gamla huset. Ett rent timmerhus är jag inte intresserad av. Det nya huset är dessutom 100 kvadratmeter större än det gamla och med högre innerväggar så mycket mer timmer av god kvalité än till en innervägg går det knappast att skrapa ihop. Men förstår jag dig rätt går inte ens det. Om en timmerstock endast passar på den underliggande lär det inte gå att utöka vägghöjden från dagens ca 240 cm till framtidens 340 cm. Befintligt timmer (förmodar jag) dessutom har uppsågade hål för fönster och dörrar vilket direkt diskvalificerar en större mängd timmerstockar att kunna bidra till ny vägg.

• Gilla
Evisch
  • Laddar…
I så fall måste du lära dig att hugga om draget. Annars passar ingenting.

Skulle den gamla timran gå att återanvända som stomme för ett uthus av något slag?'
Man har ju alltid för litet uthus och en någotsånär frisk timmerstomma blir ett billigt och bra uthus. Garage eller hobbyverkstad eller vedlider eller någonting.

• Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Det hade varit charmigt med en innervägg i timmer men det låter som jag får lägga ner min idé och låta grävskopan ta rubbet.

Varför inte återanvända till någonting annat?

Förresten skall man aldrig låta grävmaskinen ta ett timmerhus. Om timret inte duger till någonting annat så duger det i alla fall som ved och som bottnar under virkesstabbar.

Mitt hus är byggt på sent 1800-tal och man ser tydligt att timret i innerväggarna är återbrukat medan timret i ytterväggarna är nytt. Så, om man kunde för 120-130 år sedan kan man säkert idag.

Att "låta grävskopan ta rubbet" låter som slöseri. I mina trakter finns det alltid avsättning för begagnat timmer i en eller annan form.

Redigerat:
Norrhyttan skrev:
Mitt hus är byggt på sent 1800-tal och man ser tydligt att timret i innerväggarna är återbrukat medan timret i ytterväggarna är nytt. Så, om man kunde för 120-130 år sedan kan man säkert idag.
Ja men man högg alltid om draget mer eller mindre då man återanvände timmer.

heimlaga skrev:
Ja men man högg alltid om draget mer eller mindre då man återanvände timmer.
Ja, och det går väl lika bra att göra idag?

Absolut. Det är bara att ta fram dragjärnet och käkyxan och börja dra och hugga.

heimlaga skrev:
Absolut. Det är bara att ta fram dragjärnet och käkyxan och börja dra och hugga.
Eller anlita någon som kan det. :)

Att få en blottad yttervägg snygg igen är nästan omöjligt. Å andra sidan kan man ju klä ena sidan av väggen, och låta tidigare insida vara synlig i ett rum. Men det bästa är ju om timmerhuset har en timrad innervägg som du kan återanvända.

AG A skrev:
Att få en blottad yttervägg snygg igen är nästan omöjligt.
Det beror på vad man söker. Jag har stockar från en gammal yttervägg i mitt cigarrum, och gillar den vindpinade och soltorkade ytan. En del släpar ju in rostig gammal takplåt och täcker hela väggar med, så allt ska nog inte vara slätt och perfekt.

Norrhyttan skrev:
Det beror på vad man söker. Jag har stockar från en gammal yttervägg i mitt cigarrum, och gillar den vindpinade och soltorkade ytan. En del släpar ju in rostig gammal takplåt och täcker hela väggar med, så allt ska nog inte vara slätt och perfekt.
Jo, givetvis. Jag menar i första hand obehandlat timmer/vitrolbehandlat, som är helt grått. Alternativt rödfärgat timmer. Det lät inte som om det var det TS ville ha invändigt. För att få bort detta, måste timret huggas/hyvlas om, vilket inte är gjort i en handvändning. Jag har själv en tidigare timrad yttervägg, som innervägg. Men den har alltid haft brädpanel, påslagen. Därför ser den ändå ut som en timrad innervägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.