Har två hål i badrummet som jag vill återanvända till några (ganska lätta) krokar där det kommer att hänga badlakan och morgonrockar. Det jag undrar är vad man bör tänka på, tex kommer man att skada fogen om man skruvar i samma hål? Är det klokt att använda plugg? Och kanske viktigast, hur vet man, eller åtminstone minimerar risken, att man inte skadar något bakom?
En extrafråga också om någon känner sig manad:
Om hålen inte skulle användas, är det bra att sätta igen dem så snart som möjligt, eller spelar det ingen större roll?
En extrafråga också om någon känner sig manad:
Hej,S Samarbete skrev:Har två hål i badrummet som jag vill återanvända till några (ganska lätta) krokar där det kommer att hänga badlakan och morgonrockar. Det jag undrar är vad man bör tänka på, tex kommer man att skada fogen om man skruvar i samma hål? Är det klokt att använda plugg? Och kanske viktigast, hur vet man, eller åtminstone minimerar risken, att man inte skadar något bakom?
En extrafråga också om någon känner sig manad:Om hålen inte skulle användas, är det bra att sätta igen dem så snart som möjligt, eller spelar det ingen större roll?
kommer det vatten på väggen så skulle jag använt Cascos AquaSeal, våtrumsfog, finns i några nyanser på Hornbach eller liknande byggfirma. Använd plastpipen men klipp bara av minimalt så du kan sticka in den i hålet så djupt det går och fyll hålet. Låt det stelna 2 dagar, sen kan du sätta en liknande skruv som suttit i det där hålet, vattnet kan inte tränga in.. Ingen plastplugg och inget silikon! Skall du inte använda "hålen" så tar du lite kakelfog och fyller med en trägrillspettspinne, så du får det ända in bottnen. Fogmassan skall vara krambar, bara lite vatten alltså.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Hej, tack för svaret! Det blir inget vatten på väggen just där, något enstaka stänk och fukt från handdukar bara. Så jag bara skruvar in en skruv när det har torkat, det låter ju enkelt och bra.
Men det är två hål per krok, så jag blir lite sugen att borra ett till också... men våtrum ger mig lite kalla kårar så här i början när man inte kan någonting. Är det mycket extra att tänka på, förutom att borra och skruva (och plugga)? Tänkte främst på vad som finns bakom?
Men det är två hål per krok, så jag blir lite sugen att borra ett till också... men våtrum ger mig lite kalla kårar så här i början när man inte kan någonting. Är det mycket extra att tänka på, förutom att borra och skruva (och plugga)? Tänkte främst på vad som finns bakom?
Klicka här för att svara