1 454 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Återanvända klämring i ”ny” koppling?
Du kan välja vatettes nya gröna eller LK väggbockstöd "pistoler" då behöver du inga specialverktyg alls men du är låst till kopplingsbrickor och blandarfästen som skruvas med vvs skruv, t ex vatettes kopplingsbrickor som ändå brukar passa bra i badrum och det finns med flera ingångar för v6 fördelare.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vvs skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Nja jag tänkte skippa dosfräsen. Nu har jag ju visserligen ingen erfarenhet att påstå att den inte behövs, men den kapar ju bara ner dosan till rätt längd. En såg och en masonitskiva tänkte jag ta. Den ska väl sticka ut så långt som möjligt, men inte mer än att täckbrickorna inte sluter tätt.mexitegel skrev:
Antar att V6 grön är lite som LK väggbockstöd? Slipper helst skruvar (även om duschstången lär behöva minst en). Men jag tänker att med LK pusfit dosa så krävs inga verktyg heller som jag skrev i förra inlägget.Rickard. skrev:
Du kan välja vatettes nya gröna eller LK väggbockstöd "pistoler" då behöver du inga specialverktyg alls men du är låst till kopplingsbrickor och blandarfästen som skruvas med vvs skruv, t ex vatettes kopplingsbrickor som ändå brukar passa bra i badrum och det finns med flera ingångar för v6 fördelare.
Det enda special blir kalibreringsverktyget, den där svarta plastsaken på länk. Men den krävs väl på alla typer av kopplingar.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...ch-gradning/lk-kalibreringssats-uni-77747059/
Tydligen ska det finnas andra varianter som passar på PEX men är svårt förstå skillnaderna eller vilken som skulle vara bättre.
Det viktiga är att man följer tilllverkarens monteringsinstruktioner, gör man det så kan inte försäkringsbolaget säga att det är felaktigt utfört. Därav att man ska använda de verktyg som tillverkaren anvisar.
I sammanhanget är kostnaden för att göra det helt by the book försumbar och man kan sova gott på natten, även den dag man sålt huset. Det handlar i grund och botten om att ha ryggen fri i en ansvarskedja. Ett eget ”påhitt” så är det risk att man är rökt.
I tex. fallet med kalibreringsverktyg så faller det på dig att bevisa att det är kompatibelt med de system som du använt det på. Något som du inte kan göra.
I sammanhanget är kostnaden för att göra det helt by the book försumbar och man kan sova gott på natten, även den dag man sålt huset. Det handlar i grund och botten om att ha ryggen fri i en ansvarskedja. Ett eget ”påhitt” så är det risk att man är rökt.
I tex. fallet med kalibreringsverktyg så faller det på dig att bevisa att det är kompatibelt med de system som du använt det på. Något som du inte kan göra.
Menar du att kalibreringsverktyget jag länkade till är fel? Jag anser att jag följt anvisningar då de skriver:
”Kalibreringsverktyget är främst avsett för PAL Universalrör men kan även användas till PE-X Universalrör. För PE-X rör kan även rörfräsar och röravgradare som normalt används för kopparrör användas.”
tänkte om nån vet ett bättre verktyg kan jag ju köra på det men annars ska ju detta duga.
”Kalibreringsverktyget är främst avsett för PAL Universalrör men kan även användas till PE-X Universalrör. För PE-X rör kan även rörfräsar och röravgradare som normalt används för kopparrör användas.”
tänkte om nån vet ett bättre verktyg kan jag ju köra på det men annars ska ju detta duga.
Nej, nej. Det där är rätt 😊. Jag syftade på ”andra varianter” som jag tolkade som random pryl från amazon. My bad.
LK har ett kalibreringsverktyg i metall också, bra mycket dyrare, men det du länkade funkar alldeles utmärkt.
LK har ett kalibreringsverktyg i metall också, bra mycket dyrare, men det du länkade funkar alldeles utmärkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Återanvända rör från asbesttunnlar i nytt ventilationssystem???
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny design klämringskopplingar
Vatten & Avlopp -
Ny klämring till Beulco kulventil, eller byta halvkoppling?
Vatten & Avlopp -
Återanvända 50 år gammal centrumkoppling till ny radiator?
Värme allmänt -
Ny klämring eller återanvända den gamla?
Vatten & Avlopp