Köpte fler Magnolier sent förra året. Efter ca två veckor märkte jag att något käkat upp de flesta bladen. När jag gick ut på kvällen kunde jag konstatera att ca 10 cm långa sniglar satt i toppen på plantorna och tuggade på bladen. La pellets mot sniglar på plantorna och tog då död på sniglarna. Än så länge har det inte kommit några nya blad på plantorna och de flesta kvistar är så torra att det lätt går att bryta av. Funderar på om sniglarna förutom att ha käkat upp bladen också hunnit käka upp rötterna på dagtid då sniglarna inte varit synliga: Har köpt 10 nya olika Magnolier som jag inte hittat lämpliga platser åt så jag funderar på om jag ska dra upp de snigelskadade plantorna eller finns det chans att plantorna tar sig trotts att det inte finns minsta spår av nya skott och blad. Sniglarna vekar vara fasligt snabba på att sätta i sig växterna eftersom jag inte såg minsta spår på plantorna när jag köpte växterna och före planteringen kollad på rötterna. Sniglarna måste ha kommit med växterna för det var bara de växter som jag köpte som drabbades av sniglarna och växterna planterade jag på tre ställen i trädgården. Har dessuton inga skador på växter som jag planterade tidigare.
Ps snigelfritt med koppar verkar vara superbra under förra hösten har jag inte sett minsta spå av någon snigel. har inte heller träffat på någon snigel i ölfällorna.

BirgitS
N nallepu skrev:
så jag funderar på om jag ska dra upp de snigelskadade plantorna eller finns det chans att plantorna tar sig trotts att det inte finns minsta spår av nya skott och blad.
Skrapa lite på barken och om det då kommer fram grönt så är den grenen/stammen levande men kvistar som går att bryta av och grenar som helt gråa (inget grönt) när man klipper av dem är döda.

Inte vanligt att sniglar äter levande rötter i alla fall, om inte annat så är de ju rätt sega och inte alls lättuggade som blad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.