Finns det fler där ute som tar huslån över miljonen utan att lägga till en kontantinsats??
Vilka krav ställde banken då??

Är jag korkad nu eller :)
Men kontantinsats och handpenning är väl inte samma sak ???

hama170 skrev:
Är jag korkad nu eller :)
Men kontantinsats och handpenning är väl inte samma sak ???
Nej det är väl inte riktigt samma sak. Men om handpenningen består av olånade pengar så blir det ju i praktiken en kontantinsats.

Så länge man bygger i ett område där banken kan räkna med att få tillbaka allt tror jag inte avsaknad av kontantinsats är nåt större problem.
Vår bank gjorde en förhandsvärdering och sen va allt avklarat, ingen kontantinsats.

Nettan skrev:
Vad är skillnaden mellan handpenning och kontantinsats?? Trodde helt klart att det var samma sak. Förlåt att jag rörde till det. :-[
När man gör upp ett köp av något som kostar mer pengar än vad man har på fickan/banken så brukar man som säljare lägga upp en del av totalbeloppet som handpenning. Det är väl mest för att visa säljaren att man visar allvar med köpet. När man sedan slutför köpet (ex vid leverans av varan/tjänsten, tillträde till fastigheten) så betalar man resten.
En handpenning ligger ofta på 10-20% av köpeskillingen. Handpenningen kan bestå av lånade pengar eller egna pengar.

Kontantinsats är den del av köpeskillingen som du betalar med egna pengar. Det kan vara allt mellan 0-100%. Följdaktligen kan kontantinsatsen och handpenningen vara lika stora (vilket kanske inte är helt ovanligt).

Man kan också säga att det är enbart säljaren som är intresserad av handpenningen och han struntar i om du betalar med egna kontanta medel eller lånade. Det är banken och du som är intresserade av hur stor del av köpet som ska göras med kontanta medel eller lånade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.