Du är inne på rätt tanke mattiasp.
Och är så att en 400/690 motor inte bara klarar 690V utan är gjord för att gå med 690V om den Y-kopplas.
Skall sägas att en sådan motor inte klarar av att gå Y-kopplad med 400V (med belastning på motoraxel).

PST skrev:
Finns det motorer som ej är avsedda för 690V, utan bara är avsedda för 400V OCH i Y/D koppling ?

Och vad står isåfall på märkplåten ?
Nej.
Ska man använda Y/D-start som startmetod vid vanlig 230/400V så måste motorn kunna D-kopplas mot detta och måste följdaktligen tåla 400V huvudspänning i D-koppling och då blir det 690V i Y, men i vardera fallet 400V över var lindning.

Hmm, tror man skall skilja på märkspänningar nu och Y/D-start.

En asynkronmotor har oftast två märkspänningar, den lägre gäller då vid D-koppling.

För att underlätta vid start så kan man koppla in en Y/D-omkopplare som gör att startmoment och startströmmen inte blir så höga som vid direkt start, däremot så ändrar man inte på spänningen, den är fortfarande som vid D-läge.

Direktstart ger cirka 6 ggr märkström vid uppstart så vid större effekter så måste man köra med Y/D-start för att inte blåsa säkringar.

Frekvensomformare kan i vissa fall ersätta Y/D-start och man får vissa andra fördelar här med till en rätt hög prislapp.

Det här bara påminner mig om att jag måste koppla in mitt monster till frekvensomformare i verkstaden snart *S* Och jo den levererar 3x400V på upp till 3 kW om jag inte minns fel rörande effekten. Är dock nyfis på hur den hanterar varvtalen med bibehållna moment, tänkte i första hand ha den till vertikalfräsen.

/Kent

snickarboden skrev:
Det här bara påminner mig om att jag måste koppla in mitt monster till frekvensomformare i verkstaden snart *S* Och jo den levererar 3x400V på upp till 3 kW om jag inte minns fel rörande effekten. Är dock nyfis på hur den hanterar varvtalen med bibehållna moment, tänkte i första hand ha den till vertikalfräsen.

/Kent
Jag har varit i kontakt med Bevi om detta med frekvensomriktare och frekvens, förmagnetisering, spänningskurva och verkningsgrad. Det finns en hel del parametrar som kan programmeras på en frekvensomriktare. Det kan vara bra att sätta sig in ordentligt i hur den skall programmeras innan man sparkar igång maskinen.

en frekvensomriktare skulle jag behöva ha till min amerikanska elanlägggning så jag får rätt varvtal på handmaskinerna också! iofs så märker jag inte att vinkelslipen är nåt märkbart svagare än en 50hz-dito men ändå...;)

PST skrev:
Finns det motorer som ej är avsedda för 690V, utan bara är avsedda för 400V OCH i Y/D koppling ?

Och vad står isåfall på märkplåten ?
Om man har läst sin trefaslära och försöker minnas tillbaka till Y-D transformering så inser man att det inte går att skapa en motor som är avsedd för 400V i både Y och D läge.
Förhållandet mellan Y och D blir alltid roten ur 3 (ca 1,73)
Ritar man upp det så ser man att lindningspänningen alltid blir samma, dvs kör du en maskin Y kopplad med 690V så har du bara 400V över lindningarna.
När man då kör med enbart 400V spänning så blir det inte mer än 230V över lindningarna, momentet sjunker och därmed startströmen.
Kör du för länge med motorn på detta viset kommer den att brinna upp, man ska snabbt över i D läge när den inte längre ökar i varvtal!

Och varför skulle man vilja ha en motor som man kan köra på samma spänning i både Y och D ?????????????

elmont skrev:
Och varför skulle man vilja ha en motor som man kan köra på samma spänning i både Y och D ?????????????
Hehe, ja det var en relevant fråga utan nått bra svar!

sverre skrev:
När man då kör med enbart 400V spänning så blir det inte mer än 230V över lindningarna, momentet sjunker och därmed startströmen.

Motorns moment sjunker men hur är det med belastningsmomentet?

Skulle du rekomendera att Y-D starta en hisskorg i en gruva?

jaspen skrev:
Motorns moment sjunker men hur är det med belastningsmomentet?

Skulle du rekomendera att Y-D starta en hisskorg i en gruva?
Nej, där skulle det funka dåligt.

Det funkar i princip enbart där du har en stor roterande massa som man ska få snurr på, t.ex. en fläkt eller liknande.

Nuförtiden använder man hellre mjukstart eller frekvensomriktardrift.

Det sverre säger stämmer överens med det jag har fått lära mig på elläran.
Däremot är Y/D start enligt min gammla lärare en dålig lösning egentligen.
Det blir en hög startström pga för låg spänning över lindningen, detta medför som ni redan kommit fram till en uppvärmning av lindningen och till sist bränner motorn.
Dessutom har jag för mig att Y/D start inte passade för fläktar och pumpar med kvadratiskt moment...bättre med ngn annan slags mjukstart om man inte behöver varvtalsreglera.

Kort sagt, Y/D startens största fördel är att det är ett billigt sätt att starta upp motorn utan att säkringarna löser ut.
Dimensionera 1,5 * In för en Y/D start.

Re Sverre: Jodå jag vet skillnaden mellan huvud och fasspänning, men tänkte mig exemplet att Y/D kopplaren är "inbyggd" i motorn, dvs den har bara tre anslutningar och det är alltid 400V mellan resp anslutning. Y kopplas den kommer 230V att ligga över resp lindning, och D kopplas den kommer 400V ligga över lindningarna. Låter konstigt att då skriva 400/690V på skylten...."Enheten" tål ju bara 400V....

jag har aldrig sett en elmotor med inbyggd YD-start. däremot kan dom ju säljas tillsammans med en ydstart men det är ju en annan sak.
står det 400/690v på motorns märkskylt betyder det ju att den tål de spänningarna med hjälp av olika inkopplingsalternativ..
det brukar ju stå så här på typskyltarna: 400V 9.8A Y / 690V 4.9A D

PST, en elmotor med skylt 400/690 volt är bygd för att tåla just 400 resp. 690 volt den lägre spänningen när den är kopplad i D och den högre när den är kopplad i Y.
Vad som händer när man startar en motor med Y/D start är att man släpper 230 volt på en lindning som har ett så stort "motstånd" att den tål 400/690 volt och på grund av det stora "motståndet" drar motorn mindre ström (och blir vekare) till dess man kopplar den i D och den får 400 volt över lindningen.
Den tål alltså 690 volt om den är kopplad i Y.

Om vi går tillbaka till utgångsfrågan, kan man inte plocka ut 230 V ur motorn, mellan en fas och mittpunkten? Det blir ju en "fejkad" nolla där. Kan inte svara för att det är rätt enligt alla regler, men så är det gjort på min gamla varmluftspanna. Brännarfläkt och pump drivs av en trefasmotor, och därifrån har man hämtat ström till en 220 V magnetventil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.