Någon som har erfarenhet av åstak. För att maximera boytan på övervåningen föreslås detta alternativ av byggfirman. Detta känns som en uråldrig teknik, bör jag vara orolig? Huset har två kupor med ryggåstak men nu verkar även övriga takkonstruktioner bli byggt med åsteknik

Uråldrig teknik är väl ofta att föredra eftersom den är väl beprövad. Sedan kan väl åstak göras på lite olika sätt.

Förr i tiden tog man stockar för att lägga en mittås och ev. sidoåsar som vilar på vanligtvis gavlarna. Sedan tog man plank som lades från nock till takfot.

Idag så brukar man ha en limträbalk som ligger mellan gavlarna och sedan har man takbalkar eller vad de nu kallas som ligger mellan limträbalken och takfoten. Sedan så lägger man på taket precis som om du har takstolar.

Ett exempel

• Gilla
Gnarpjohan
  • Laddar…
Tack för svaret och bifogade bilder. Hur blir det med isoleringen? DVS hur höga "högben" (takbalkar) kan man göra. Jag skulle vilja få plats med minst 375 mm isolering, Går det att ställa två 45*195 uppepå varandra och sedan sammanfoga med spikplåt?

Kertobalkar är betydligt starkare än limträ. Behöver därför inte vara lika höga och blir billigare. Ska de ej vara synliga (ej lika snygga) så är de bättre.

kerto kostar multum. 45*220 kostar över 200kr metern, om jag inte minns fel.

civving skrev:
Tack för svaret och bifogade bilder. Hur blir det med isoleringen? DVS hur höga "högben" (takbalkar) kan man göra. Jag skulle vilja få plats med minst 375 mm isolering, Går det att ställa två 45*195 uppepå varandra och sedan sammanfoga med spikplåt?
Jag ser inga problem med att ställa två 45x195 på varandra

För att få en samverkanskonstruktion som bär lika mycket som en limträbalk med dimensionen 45x390 behöver man sannolikt limma ihop de båda bjälkarna. Fast det är förstås inte alls säkert att lasten blir så hög att den styrkan behövs.

Mikael_L
Med rätt sorts spikplåtar placerade på rätt ställe får man väl också ganska bra samverkan? Antagligen inte lika bra som limmad konstruktion, men men ...

Angående Kertobalk, visst blir det mycket mindre köldbryggor med dessa än vanliga bjälkar?
Det ska väl isåfall lägga på pluskontot.

Sen undrar jag om inte SH menar att byta ut Limträt i nock mot kerto, dvs jämför t.ex 90x660 limträ eller nåt sånt mot motsvarande Kerto...

edit: ÖH undrar jag om det blandas ihop, nockbjälken och takbjälkarna! olika skrivare menar olika saker, eller ...?

Jag ämnar har limträbalk vid nock och min fundering handlade om åsarna. Där tänkte jag sammanfoga två 45x195 med spikplåt för att möjliggöra en skälig tjocklek för isolering. Om jag förstått det hela rätt är denna lösning fullt funtionell!?

Jag tror du skall räkna på dimensionerna med hjälp av Martinssons program

http://www.martinsons.se/default.asp?id=13332&PTID=&refid=13339

Då ser du vilken dimension som du minst måste ha för bärförmågan. Sedan kan du "tjocka" på den med egna reglar så du får plats med den isolering som du vill ha. Att bara sätta dit spikpningsplåt fungerar nog inte.

Lycka till!

Vi har byggt med åstak där takåsarna vilar på en nockbalk samt ytterväggen. Vi sätter i 400 mm isolering då vi valt att använda oss av Swelite:s masonitebalkar. Dessa är väldigt bekväma att jobba med då de väger en bråkdel av vad limträ eller Kerrto gör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.