ASSA har en stämpel "tror det är SCD" den är typ bump säker...

SDC stämpeln står för att det är Härdade stift på vissa ställen i cylindern, vilket skall göra det "svårare" att borra.
Men somsakt. ingen idé att oroa sig för bumping. Det är så ovanligt och såpass svårt att det finns många sätt som är både snabbare och enklare på hus.

Nja att det är speciellt svårt vill jag inte hålla med om, visst är det lättare att slå in ett fönster, men det låter, och framförallt, bumpingen lämnar inga spår vilket gör det bökigare när man ska kräva ersättning från försäkringsbolaget. Om den som har varit inne vill så kan han ju låsa dörren efter sig, så det är inte ens säkert att du märker att någon varit inne i huset.

Här är en 11-årig tjej som öppnar ett Kwikset, ett av dom två vanligaste låsen som sitter på villadörrarna i USA, det är lite lättare än våra vanliga assa-lås.
http://www.youtube.com/watch?v=C5fLgxqWvJQ

Och här bumpar dom bland annat Assa Twin (!)
http://connectmedia.waag.org/toool/21c3.wmv
Den ordinarie raden med pins längst upp på nyckeln går att bumpa precis som vilket lås som helst, men den nedre raden "sidebar" går inte att bumpa, vilket skulle göra det här låset säkert. Problemet är att den nedre raden tydligen inte går att göra med vanliga nyckelmaskiner, så varje låssmed, eller till och med alla i en stad får likadana blanks med samma sidebar för att kunden ska kunna kopiera sin nyckel hos valfri låssmed i stan!
frohike kanske kan upplysa om det här har förbättrats nyligen?

Att ta exempel på hur lätt det är att dyrka, att en 11 åring kan är en sak. Men till saken hör att exempelvis USA är otroligt långt efter just på låssäkerhetsbiten.

Finns en anledning till att flera Amerikanska hotell använder Svenska låssystem. Men samtidigt så är dom långt framme på andra delar.
En av världens bästa kassaskåps"öppnare" är svensk.

Ja. du kan bumpa många typer av lås. Men åter igen, det är inte så lätt som dom vill visa. Och man får inte se vissa viktiga delar.
En sak som talar om hur lätt en cylinder är att bumpa är hur många Nivåer den är byggd på. En cylinder som sitter i en port bumpar du lättare än en som sitter i en villa. detta på grund av att ju fler nycklar som funderar i en cylinder ju fler kombinationer har man, och ju mindre nogran behöver man va med hur väl bumpingen lyckas.

Sen när det kommer till Assa Twin. I praktiken så går det att bumpa även dessa, Svårare ja, men det går. En twin-cylinder är ALLTID en systemcylinger. dvs den är låst på något sätt. Lägsta nivån är ASSA Max, där får du göra en ny nyckel hos vilken godkänd låsfirma i landet sålänge du har ditt nyckelkort. Går man högre upp till ASSA 5000 mfl så är vi inne på låsta system, där man har olika profiler, med olika sidkoder. Det som skiljer MAX högre system är att MAX nyckelämnen kan alla låsföretag köpa. samma sidkod, samma nyckelprofil. Högre system har somsakt andra profiler. Samma nyckelprofil kan ha olika sidkoder. Dessa ämen kan du som låssmed bara köpa om du har byggt systemet. Dvs jag kan inte ta min ASSA 5000 nyckel och gå till vem jag vill. Visst andra låsföretag kan ha nycklar med samma profil, men de kan aldrig få just den sidkoden som jag har på min nyckel.
Och sidkoden görs bara på beställning och görs av maskiner som bara finns på 1 plats i världen. I eskilstuna.

Tittade just på videon om bumpingen, istort sett Allt som han säger om Assa twin kan ni glömma. Gäller inte i sverige. Dessutom handlar hans bumping om Assa twin. Det du köper idag är Assa twin Combi. en lite annan typ av uppbyggnaden på sidkoden.

Det vanligaste låset i svenska hem idag är Assa 700. Nycklar med ett nummer på som alltid börjar med OFG. Det som gör dessa lås svårbumpade är styrkan på fjädrarna i låsen, dessa är hårda, hårdare än assa twin.

Finns en cylinder som jag till 100% kan säga inte går att dyrka eller bumpa. Assa Cliq

Tack för utläggningen! Det är ju positivt att dom tar till sig bristerna och utvecklar låsen. Det finns en film där dom bumpar Assa 700, det ser inte svårt ut, men bara för det måste jag prova innan jag bestämmer om jag ska byta ut mina lås eller ej ;)

Du kommer inte att lyckas. :)

vilken av alla motorlås eller eltryckeslås är mest prisvärd.

Tanken är att koppla denna till "läsare med tillhörande TAG."

Slippa låsa upp garagedörr varje gång, evenuellt även via fjärrkontroll...

Det första man ska kolla upp är om man har kravet på godkänd låsning. Varken motorlås eller eltryckeslås är godkända låsningar. Så det är det första man skall kolla upp mot försäkrningsbolaget.
Det andra. hur mycket vill man lägga på personlig lyx? Och hur hög säkerhetsnivå vill man ha. Räcker det med Elslutbäck? Klart billigast även om du gå upp på extra kraftiga. Vill du göra så lite åverkan som möjligt så är eltryckeslås att föredra då man oftast kommer undan med enbart kabel genom dörren. Lite dyrare än Elslutbläck, men lite säkrare. Vill man ha hög nivå på lyxen så tar man självklart ett Motorlås. Aningen säkraren än Eltrycke då det finns en hel uppsjö i hakregelutförande.

Driftsäkrast är elslutbläck såklart, Rätt skött så kan det sitta många hundra tusen öppningar. Förmodligen behöver man inte byta detta förens dörren själv vandrar iväg.

Därefter kommer det jag föredrar, Eltryckeslås. En blandning av driftsäkerheten med elslutbläck men enkelheten att använda, Man kan lätt få funktioner att kort/kod från utsidan men enbart trycket från insidan osv.

Men som sakt vill man kosta på sig tar man ett motorlås. Fördelen är att man hyffsat fritt man välja om man vill ha detta som ett komplement till sitt vanliga lås. Exempelvis ett lås som låser när man larmar på.

Vad som är mest prisvärt. Rent funktionsmässigt av det du undrar. Eltryckeslås. dom ligger på 5-7k kr. Medans ett motorlås nästan uteslutaden hamnar på minst 10k kr.
Elslutbläck 2-4k kr. Allt är då utan installation.
Märken på lås. Ska man har eltryckeslås. FInns bara ett som man ska kolla på Abloy 58X
Motorlås, då är det lite värre. Finns lite mer som fungerar som är vettigt. Dorma/Safetron. Abloy och Assa.
Här får man höra sig lite för. Dorma/Safetron har haft stora problem med tillförlitligheten men har på senare tid fått låsen att fungera. Fördel robusta saker.
Abloys motorlås då framförallt kombilåset 8164 är ett otroligt bra val. Assas alternativ som är nått att ha i motorlåsväg i en gångdörr är Assa 810s, dock har det också en historia med många fel.
Så igentligen, ska man sammanfatta det hela. Abloy abloy och abloy.

Om du tittar lite på elslutbläck. så finns det även där lite att välja på. Robust 200 serie är ett trevligt och prisvärt alternativ. Mot assas 70 serie.eller om man går upp på 3xx bläcken.
Det ända man skall passa sig för i elslutbläcksväg är Assas elslutbläck 75.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.