Men hur stor skillnad är det i praktiken då? Jag menar, är det någon idé att investera t ex i en Abloy Protec (vad det nu kan kosta - jag antar att den är dyr) när tjuvarna sedan bara bryter upp dörren? Pratade med en låssmed häromdagen, ville konsultera lite, men han menade att inte ens en säkerhetsdörr är speciellt effektiv mot kofot. Jag som trodde den var supersäker jämfört med vanliga dörrar...

Givetvis är det ingen direkt ide att investera i ett högsäkerhetslås om inte dörrar m m håller samma klass. Det är ju ö h t inte troligt att låsets säkerhet är angreppspunkten för standardtjuven.

Säkerhetsdörrar är ofta mindre säkra än man kan tro - det tar inte särskilt många minuter att få upp en vanlig säkerhetsdörr med rätt verktyg (t.ex. Cobra). Standardpundaren håller de dock på behörigt avstånd.

Snailman
Säkerhetsdörrar i klass 3 (högsta klassen) testar man med en kofot 60cm lång, (de lägre klasserna med en kofot 30cm lång) Ingen av dessa kofotar är ju särskilt lång (betydligt kortare än min enda kofot iallafall)

Såg på TV häromveckan när räddingstjänst skulle in i en lägenhet med säkerhetsdörr och den killen va klart svettig innan han va inne och då va det bra mycke längre kofot än nårga 30cm iaf.

Snailman
Det skall ta minst 10minuter med en 60cm kofot, så det är säkert svettigt... ( i klass 3)

Ursäkta om jag bumpar en väldigt gammal tråd, men jag skulle vilja ha en lista på några cylindrar som inte går att bumpa samt lämpliga inköpsställen.

Sen kan jag tala om att två brandmän öppnar en klass 3 dörr på max 180 sekunder med enkla handverktyg (varsin kofot, en liten slägga och ett sjuvarspett)

Assa Max
Assa Twin
Kaba
Evva

Tja listan kan göras lång, sålänge det inte handlar om en Assa 500, en portcylinder å med lite tur en Assa 700 så är det inte så lätt att bumpa.

Anlednignen till att Assa 500, 700 är såpass "lätta" är att där kan du köpa nyckelämnet mer eller mindre över disk.
Ja brandmän tar sig in snabbt.
Och även fast en Klass 3 dörr ska klara 10 min, så finns det mååånga sätt att ta sig in som inte provas under Klassningen
Kan man så tar det inte många minuter. Och då är resultatet en fult fungeraden dörr när man är klar med minimal skada.

Jag jobbar på räddningstjänsten och vi bryter en dörr med 2 kofotar på under 2 minuter, *no sweat*

men det låter så mycket att man väcker hela grannskapet

// Marcus

Lite svettigt är det allt med en klass3-dörr AaRoNy särskilt om man har rökskydd på sig ;)

också på räddningstjänsten

Jag fick just ett mail från en säljare som påstår följande:

Det där med bumpning är nått de visat på teve på sistone, och som tydligen
är lite vanligare i Sydeuropa. Till att börja med ska man veta att det här
i Sverige är extremt ovanligt.

Men ett sätt att motverka detta är att använda så kallade päronformade
stift när man tillverkar cylindern. Detta kan göras i en vanligt 701:a.
Är det så enkelt?

fråga från en som snart skall installera nya lås i huset:
Vad är "bumping"

mrfrenzy skrev:
Lite svettigt är det allt med en klass3-dörr AaRoNy särskilt om man har rökskydd på sig ;)

också på räddningstjänsten
Du har narturligtvis rätt man kan bli lite fuktig ;)
men visst går det göra på under 2 minuter om man är samövad.
Och nu för tiden heter klassen Mk2 om jag inte missminner mig.

Men det var ju inte det vi skulle diskutera här.
En annan fråga är: varför lägga tusentals kr på dyra dörrar och lås när det går att gå genom ett fönster eller en altandörr på 20-30 sekunder. på baksidan kan ju tjuven ofta arbeta i mörker eller skugga åxå.

// AaRoN

Vissa typer av cylindrar är lättare än andra. Men rent krast så ju svårare att dyrka ju svårare att bumpa.
Och att ett svampstift skulle motverka bumping kan jag inte hålla med om. Då bumping bygger på lite andra fenomen som sker när hårt slås mot hårt. Men att oroa sig för bumping i sverige idag är rätt så överdrivet. Så överdrivet att svaren som kom från låstillverkarna var rätt svala, dvs inget man oroade sig så mycket över. Att man borrar lås är nått som oroare mer.

Ja då har man lärt sig något nytt!! När man kan bumpa ett lås så är det mycket oroväckande. En Som borrar upp ett lås väcker ju mer uppmärksamhet än en som bumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.