18 930 läst ·
37 svar
19k läst
37 svar
ASSA elva fjärrstyrt lås, erfarenheter?
Sida 1 av 3
Hej! Är det någon här på forumet som har erfarenheter av ASSAs nya fjärrstyrda dörrlås "elva"?
Jag tycker det verkar riktigt läckert, men man måste tydligen anlita låssmed för att få köpa och installera det och jag gissar att det blir dyrt totalt sett.
Är det så användarvänligt som reklamen säger etc...?
/CC
Jag tycker det verkar riktigt läckert, men man måste tydligen anlita låssmed för att få köpa och installera det och jag gissar att det blir dyrt totalt sett.
Är det så användarvänligt som reklamen säger etc...?
/CC
Det är ett lås för den som vill vara lite mer än andra. Nått att flasha med inför sin omgivning. Det får ändast säljas av låssmeder som är utbildade och kan mao inte köpas som ett GDS kitt Låstet ligger på runt 6000 kr + arbetskostnad om jag inte missminner mig själv.
Jag säljer det inte alls och kommer inte att befatta mig med det heller. Tyvärr är ASSAs beryktade kvalité rätt så naggad i kanten just nu. Vilket gör att jag personligen inte skulle våga installera det hemma. vet ju inte hur länge det håller. 1 vecka eller 1 år.
Jag säljer det inte alls och kommer inte att befatta mig med det heller. Tyvärr är ASSAs beryktade kvalité rätt så naggad i kanten just nu. Vilket gör att jag personligen inte skulle våga installera det hemma. vet ju inte hur länge det håller. 1 vecka eller 1 år.
Frohike.
OK, då vill jag vara lite mer än andra isåfall, he, he.
När det kom fjärrlås på bilar var vissa också mer än andra, men nu är de flesta som alla andra tydligen.
Jag har fjärrstyrning på garageporten också, men jag har aldrig tänkt att jag skulle vara mer än andra för det, men det är väl för att det är så vanligt kanske.
Jag såg fördelarna med automatisk låsning och slippa krångla med nyckel.
Menar du att detta är en kass produkt från ASSA rent tekniskt sett. Dålig kvalité eller liknande? Vad har du för belägg för ett sån't påstående isåfall?
/CC
OK, då vill jag vara lite mer än andra isåfall, he, he.
När det kom fjärrlås på bilar var vissa också mer än andra, men nu är de flesta som alla andra tydligen.
Jag har fjärrstyrning på garageporten också, men jag har aldrig tänkt att jag skulle vara mer än andra för det, men det är väl för att det är så vanligt kanske.
Jag såg fördelarna med automatisk låsning och slippa krångla med nyckel.
Menar du att detta är en kass produkt från ASSA rent tekniskt sett. Dålig kvalité eller liknande? Vad har du för belägg för ett sån't påstående isåfall?
/CC
Vet inte riktigt vad du har fått för uppattning om Elva, men du kommer inte att slippa nyckeln helt å hållet ändå. Fjärrkontrollen används när man vill ha det hemmabekvämt. Om du nu har för avsikt att ha ett godkänt lås.
Vad jag har för belägg för dålig kvalité? Tja, assa 2002 låskistorna är tillbakadraga 1 gång, och mer eller mindre utbytta 3-4 ggr ute hos kund också.
Däras motorlås. 810 och 811 fungerade Inte som det va sakt och mer eller mindre 100% av alla lås vi ha monterat är utbytta minst 1 gång.
Vanliga lås typ modell 212 håller inte mer än 3-4 mån tillsammans med elslutbläck pga att man har valt en för mjuk metall till spärrfallet.
Samtliga lås i Evo-serien har en defekt iform av några förhöjningar på ena sidan. Detta vet assa om och har nu ca 4-5 år efter att produkterna kom ut börjat ta i problemet.
Gemensamt med alla dessa lås är att det handlar om lås ur EVO serien (Även ELVA), dvs modulbyggda lås där man har färdiga moduler som man bygger upp låsen med.
Vidare så börjar fler å fler Dörrtillverkare att gå över till andra märken än Assa, just pga den stora kvaitétsbrist som assa har just nu.
Vad jag har för belägg för dålig kvalité? Tja, assa 2002 låskistorna är tillbakadraga 1 gång, och mer eller mindre utbytta 3-4 ggr ute hos kund också.
Däras motorlås. 810 och 811 fungerade Inte som det va sakt och mer eller mindre 100% av alla lås vi ha monterat är utbytta minst 1 gång.
Vanliga lås typ modell 212 håller inte mer än 3-4 mån tillsammans med elslutbläck pga att man har valt en för mjuk metall till spärrfallet.
Samtliga lås i Evo-serien har en defekt iform av några förhöjningar på ena sidan. Detta vet assa om och har nu ca 4-5 år efter att produkterna kom ut börjat ta i problemet.
Gemensamt med alla dessa lås är att det handlar om lås ur EVO serien (Även ELVA), dvs modulbyggda lås där man har färdiga moduler som man bygger upp låsen med.
Vidare så börjar fler å fler Dörrtillverkare att gå över till andra märken än Assa, just pga den stora kvaitétsbrist som assa har just nu.
Tja beror på vad du har idag. Men Jag förespråkar alltid spärrade nycklar. Finns igentligen bara 2 som jag skulle rekomendera. Antingen Kaba ExperT std eller Assa MAX. Personligen gillar jag Kaba med Nycklar som är små och smidiga.ST1 skrev:
Ah, tack för svaret. Har nämligen en bostadsrätt med säkerhetsdörr, men vet ju inte hur många som haft nycklar före mig. Funderar på att byta lås, med andra ord.
Idag har jag nåt som heter Trio Ving, med en liten, smidig nyckel till. Kan man bara byta ut cylindern, är det standardmått på sånt?
Idag har jag nåt som heter Trio Ving, med en liten, smidig nyckel till. Kan man bara byta ut cylindern, är det standardmått på sånt?
Kör en Quote för att inte blanda ihop tråden.ST1 skrev:
Tja om du tycker Trioving´s nyckel är lite och smidig så kommer du gilla Kaba..
Men men, om föreningen har någon koll på sitt nyckelsystem så ska det gå att plocka fram hur många nycklar som finns ute till ditt lås, förutsatt att du idag har en spärrad nyckel. Men finns det tveksamheter så är det bara att byta. Visst det kostar en slant MEN vad är 1-2 tusen mot en länsad lägenhet?
Det är standardmått på låscylindrarna. De skall vara fritt fram att välja märke efter tycke uteter vad du har idag. Visst det finns mängder med Låscyl och standarder. Men jag tar för givet att du har som 98% av alla har.
Jag är medveten om att jag kidnappat tråden en aning – tack för tålamodet! (och alla info!)
Nä, föreningen verkar inte ha någon koll alls. Har kollat runt lite hos grannarna, och det är en salig blandning av låstyper och fabrikat. Vissa har sprillans nya Evo 2002 eller vad det heter, andra har gamla slitna cylindrar... Var själv inne på en sån där Evo med låshake, men nu fick du mig på andra tankar. Jag fick två nycklar av säljaren, och även om han försäkrade att det var alla så känns det inte helt säkert – de gånger jag bytt lås har jag alltid fått med tre nycklar. Kan ju vara en ännu tidigare person som sitter på en nyckel.
Men om man bortser från kvaliteten, är inte ASSAs Evo 2002 det säkraste låset? Och hur är ExperT med såna där bump keys man sett på nätfilmer?
YouTube - Broadcast Yourself.
Nä, föreningen verkar inte ha någon koll alls. Har kollat runt lite hos grannarna, och det är en salig blandning av låstyper och fabrikat. Vissa har sprillans nya Evo 2002 eller vad det heter, andra har gamla slitna cylindrar... Var själv inne på en sån där Evo med låshake, men nu fick du mig på andra tankar. Jag fick två nycklar av säljaren, och även om han försäkrade att det var alla så känns det inte helt säkert – de gånger jag bytt lås har jag alltid fått med tre nycklar. Kan ju vara en ännu tidigare person som sitter på en nyckel.
Men om man bortser från kvaliteten, är inte ASSAs Evo 2002 det säkraste låset? Och hur är ExperT med såna där bump keys man sett på nätfilmer?
Kvaitén på Assa 2000 Evo vill jag inte gå in på, men den är avsevärt sämmre än tidigare modeller av lås. Men annars är hake att föredra då det försvårare uppbrytning av dörren markant.ST1 skrev:Jag är medveten om att jag kidnappat tråden en aning tack för tålamodet! (och alla info!)
Nä, föreningen verkar inte ha någon koll alls. Har kollat runt lite hos grannarna, och det är en salig blandning av låstyper och fabrikat. Vissa har sprillans nya Evo 2002 eller vad det heter, andra har gamla slitna cylindrar... Var själv inne på en sån där Evo med låshake, men nu fick du mig på andra tankar. Jag fick två nycklar av säljaren, och även om han försäkrade att det var alla så känns det inte helt säkert de gånger jag bytt lås har jag alltid fått med tre nycklar. Kan ju vara en ännu tidigare person som sitter på en nyckel.
Så kombinationen Assa 2000 Evo med Kaba ExperT cyl är fin fint.
Om man säger såhär, Tolleransen på fräsningen av en ExperT nyckel är sådan att år du ett litet frässpån på fel ställe så kan nyckel fallera.
Sen det här med Bumping. Ta det med en nypa salt, Funkar i stortsett på gamla enkla Assa cylindrar samt på Gamla Portcyl, Assa använder nämligen hårdare fjärar än många europeska och amerikanska tillverkare. Har själv provat på den vanligaste cyl utan någon större framgång. ExperT går inte då det är en helt annan uppbyggnad samt att du har upp till 22 stift i en cylinger. Sen har nyckeln en uppbyggnad som motverkar det effektivt.
Jag har personligen "bumpat" upp ASSA 700, vilket jag knappast skulle benämna som medlem i "gamla enkla Assa-cylindrar". Visst - det är svårare än många andra lås, men det går med lite envishet.
Efter en snabbkoll på konstruktionen av experT ser jag inget som hindrar det där heller (även om det givetvis blir svårt att få fram en fungerande bump-key).
Men hur stor är sannolikheten att en inbrottstjuv bumpar upp dörren. Han är nog för påtänd och skakig i fingrarna för att ens kunna få in nyckeln i låset...
Efter en snabbkoll på konstruktionen av experT ser jag inget som hindrar det där heller (även om det givetvis blir svårt att få fram en fungerande bump-key).
Men hur stor är sannolikheten att en inbrottstjuv bumpar upp dörren. Han är nog för påtänd och skakig i fingrarna för att ens kunna få in nyckeln i låset...
Assa 700 kan man nog mer eller mindre klassa som gamla enka Assa. Enkel uppbyggnad och få hinder. Ser finns 700 i otaliga profiler och 3 nivåer.CHC2 skrev:Jag har personligen "bumpat" upp ASSA 700, vilket jag knappast skulle benämna som medlem i "gamla enkla Assa-cylindrar". Visst - det är svårare än många andra lås, men det går med lite envishet.
Så bara för att du har lyckats med 1 så betyder det inte att du tar alla.
En 700 i system är betydligt lättare att bumpa än en cyl som inte ligger i system.
ExperT är somsakt otroligt osanolik att den går att bumpa dels pga nyckelns uppbyggnad. Samt toleranserna som är
Jag är inte riktigt benägen att hålla med dig där. 700n är ju annars väldigt säker mot mer klassiska angreppsmetoder (låspistol eller manuell dyrkning). Och nyare Assa-lås, t.ex. Twin, har ju i princip identisk stiftcylinder! (Dock har ju Twin sidkod också, med en betydligt säkrare konstruktion än en klassisk stiftcylinder, men sidkoderna har å andra sidan betydligt lägre entropi)frohike skrev:
Visst - 100% av alla lås är inte bumpbara. Det säger sig själv när det handlar om en teknik som är såpass beroende av hur metall beter sig på mikrometernivå.
För övrigt var mitt testobjekt en 700 utan system, och bumpkeyn tillverkade jag med ett skruvstäd och en liten metallfil. Skyddade profiler hjälper föga bara man kan få tag på en enda nyckel med den profilen. Är man lite mer ambitiös så kan man ju skaffa sin egen nyckelfräs också...
Vad jag kan se är det ju bara en vanlig stiftcylinder i ny (mer komplicerad) förpackning. Liknande konstruktioner, t.ex. låsen där koden utgörs av små urgröpningar (kan för allt i världen inte komma på vad märkena som säljs i Sverige heter), är demonstrerbart bumpbara.
Och lägre toleranser brukar i allmänhet betyda att låset går enklare att bumpa (bättre material i låset etc.)
Däremot blir det ju svårare att tillverka en bumpkey.
Vill man ha ett riktigt säkert lås skulle jag rekommendera Abloy Protec.
Men som sagt - det här är knappast relevant för en bostad.
Nja.. 700 är föga säker mot dyrkning, allt kommer ner till tekniken..
Sen finns det inga skyddade profiler till 700 längre. Det patentet gick ut för flera år sen.
Twin därimot är en annan femma, Finns endel obekräftade uppgifter om att twin både är dyrkad och bumpad..
Fler typer av lås med urgröpningar är bla Multilock, Kaba 14, kaba Aura. Alla dessa är av enklare typ.
Bumping bygger ju på att alla stift slås upp samtidigt.. Vilket fallerar lite på ExperT då 1-2 stift inte lyfts upp lika kraftigt som övriga. Sen somsakt, att fåtag på ett ämne är inte lätt då hela systemet är spärrat i många år framöver.
Lås är mitt yrke...
Sen finns det inga skyddade profiler till 700 längre. Det patentet gick ut för flera år sen.
Twin därimot är en annan femma, Finns endel obekräftade uppgifter om att twin både är dyrkad och bumpad..
Fler typer av lås med urgröpningar är bla Multilock, Kaba 14, kaba Aura. Alla dessa är av enklare typ.
Bumping bygger ju på att alla stift slås upp samtidigt.. Vilket fallerar lite på ExperT då 1-2 stift inte lyfts upp lika kraftigt som övriga. Sen somsakt, att fåtag på ett ämne är inte lätt då hela systemet är spärrat i många år framöver.
Lås är mitt yrke...
Så säker som en enkel stiftcylinder blir, åtminstone.frohike skrev:
Principen gäller ju oavsett.
Bumpad: Ja. Dock har vi ganska hög spridning på sidkoderna här i Sverige, så helt lätt blir det inte i praktiken.
Dyrkad: Det har säkert inträffat någon gång vid något tillfälle, men sidkoden är ju en helveteskonstruktion.
Google verkar tycka att experT är bumpsäkert, så jag får väl ge dig rätt
Inbrott hos låsfirma (viss ironi i det visserligen
Det förekommer faktiskt hemgjorda kopior, i regel avgjutna, även till högsäkerhetslås.