D Dsl skrev:
Fortsätter en gammal tråd för jag har samma problem. Hade loss cylindern för några år sedan, men nu går det inte alls. Känner absolut ingenting när jag vrider runt nyckeln trots att jag drar allt jag kan i proppen.

Smörja? Borra?
Som nyckeln sitter nu så bör du kunna få loss den vänstra cylinderproppen, den det inte är märken på.
T tag i den med en spetstång och håll lite tryck på den samtidigt som du lirkar lite på nyckeln så bör cylindetproppen komma loss.
Du lossar proppen på motsatt sida mot var nyckeln pekar, du har ASSA 700 låscylindrar så det är kl 2 och 10 så nyckeln är rätt i bild.
Om det absolut inte fungerar så får man förstöra cylinderproppen men det brukar jag göra utan att borra.

tommib
1 123abc skrev:
Om det absolut inte fungerar så får man förstöra cylinderproppen men det brukar jag göra utan att borra.
Och hur du gör det är inget du vill berätta antar jag?

Mvh
Nyfikenienstrut

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är inget hemligt utan dom brister ganska lätt om man knackar med något mot dom.
Om man knackar där skruvhålen börjar så brister dom men det finns lite olika cylinderproppar och då skiljer tillvägagångssättet.
Men det är väldigt sällsynt att det inte går att demontera cylinderpropparna och innan jag förstör dom så sprejar jag lite assa låsspray och testar att lossa dom igen.
Man vill alltid få bort cylinderpropparna för annars kan man inte sätta dit nya cylinderproppar vilket kan påverka klassningen/certifieringen och i värsta fall måste låscylindern bytas.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.