Tog isär ett 2002 evo lås idag som jag hade hemma.. kan bekräfta att det är otroligt lätt, hela konstruktionen är felaktig och sårbar. att man inte har sett detta tidigare..

Men men tur är väl att assa sitter i diverse krismöten nu haha..

Gäller detta även tillhållarlås i EVO-serien?

Eftersom 309 evo tillverkas av FAS som ifs är assaägt, så är funktionen anorlunda. Men vågar inte säga att det inte fungerar, har inget 309 evo framför mig..

frohike som är så duktig och opartisk kanske borde veta evo kistorn är testade enligt Svensk Standard SS 3522, klass 3. Sen att manipulera testerna tydligen inte lyckats bör väl inte leveratören belastas för? Det som är synd är att hela branchen kommer lastas när detta kommer ut på riktigt. Funkar för övrigt inte med FAS309

/Låssmed med lite yrkesstolthet

Opartisk.. Nä gillar bara inte hur kvalitén har blivigt så dålig.
Har aldrig gillat Evo och förespråkar gamla modul som är bra mycket bättre i byggkvalité. Hurvida modul är bättre eller sämre rent säkerhetsmässigt kan tvista om.

Visst är de testade enligt SS3522 klass 3 Både evo serien och gamla modul. Vilket du också borde veta innefattar ett mycket begränsat och väldigt noga dokumenterat antal verktyg. av en viss storlek mm.
Det som kommer utav detta är att testen blir bättre, som tur är. Se bara på hur det gick när det va ett antal 2002 lås som borrades i sthlm-trakten. Det va strax innan Fas 309 evo skulle komma. detta lås är också testat enligt ss3522 klass 3. Men detta test är mer omfattande än 2002 kistan. Då man numera kräver borrskydd för att du ska nå upp till klass 3.
Tyvärr så misstolkar många vad SSF´s klassningar igentligen betyder. Vi har 3 olika produkter klassade så att de uppnår låsklass 3 men ändå så olika i motståndskraft.

Så självklart skall Assa lastas för en sådan grov miss i sin utveckling. Om man enbart sattsar på att bygga lås som klarar SS3522 så har man nog tappat tråden någonstans på vägen. Givetvis så ser man ju till att produkten inte gå att manupilera utan att det isåfall syns väl tydligt.

Det är svårt att ha en yrkesstolthet när man gång på gång får åka ut till olika kunder och byta svenska "kvalitétslås" pga att de gått sönder.
De va en av många anledningar till att jag faktiskt har övergett låsyrket som verksam på låssmedsidan.

Sitter just nu i ett par år med bland annat SSF, SBSC, ASSA, Niscaya mfl som mina lärare då jag satsar på att sitta på beställarsidan om ett par år.

Pratade med Assa både i onsdags och torsdags. Man kan väl säga att dom inte är så glada :) Trevligare var väl att både Dorma och Carl F har ett mycket trevligt sortiment av kompatibla produkter.

men dom från assa lovade att fixen på alla nya kistor som lämnar fariken skall finnas med i nästa vecka. Så vi får väl se hur det går..

ASSA's pressrelease är ju rätt skrattretande:
http://www.assa.se/privat/index.php?show_news_id=13295

'Yrkeskunniga låssmeder kan öppna ett lås i nödläge, som till exempel brand eller sjukdom. Att låssmeders kunskap nu har blivit känd utanför branschen ser vi mycket allvarligt på.'
'Security through obscurity' är väl knappast någon vettig säkerhetsstrategi. Att skylla på de som sprider informationen är ju rätt dåligt. Det är ju samma tunna argument som företag i mjukvarubranchen lutar sig på när deras svaga lösningar har knäckts.

Ett låssystem bör ju vara säkert, oavsett om man i detalj vet hur det är utformat eller inte.

ASSAs lås har testats och godkänts av Svensk Stöldskyddsförening varför ersättning för eventuella uppgraderingar och utbyten ej kommer ske.
Ja, vad ska man säga? Låset är uppenbarligen värdelöst, men bara för att det råkat bli godkänt så klarar man sig?

Grupptalan?

Assa har tappat sina grundvärderingar för länge sen. Nu är det bara skitlås & stora inkomster som hägrar. De kommer inte bli långlivade med denna strategi.

Assa har en del att lära av kollegan i låsbranchen Kryptonite som tillverkar lås till MC, cykel etc.
För nåt år sen kom man på att deras dyra och supersäkra lås kunde öppnas med ett smalt rör, tex en isärskruvad kulspetspenna :D.
Istället för att skylla på att någon organisation hade testat låsen och godkännt dem så satt man snabbt upp en hemsida där alla kunder world-wide kunde registrera sina lås. En vecka senare kom en DHL-bil hem till mig och hämtade mina 2 lås. 3-4 veckor senare kom de tillbaka med 2 helt nya förbättrade lås. Det är service det :)

Undrar vad det kostade i pengar? Men de vann åtminstone mitt förtroende.

Assas beteende är under all kritik. (Har 4 lås monterade i huset)

Vet inte vad som är mest skrattretande.. Att man säger att detta har låssmeder vetat länge. Ja inte är det något Assa har lärt ut ivafall. Däras förbättringar sker när tillräckligt många gnäller. Att 2002 kistorna hade fel från första början förnäkade assa i flera år innan det kom konkreta hot om att sluta sälja produkten. då började man införa nya "förbättrade" versioner, Man drog tillbaka hela serien från hyllorna. Garantier som va 6-7 år mm.. Sen visade det sig att hela EVO serien lider av vissa missar som gör att man måste göra lite småfixar för att inte låsen skall gå sönder efter några veckor.

För några år sen va det inga problem för assa då det bara fanns småbolag med små serier lås. Men nu när dorma är inne på marknaden med siktet att sänka Assa och en hel drös produkter som är direkt farliga för assas del så..

Såg nu att filmen var borttagen. Finns den måhända någon annanstans?

Och vad kan man göra, om man nu har ett 2000 EVO-lås, för att öka säkerheten? Helst något som inte kostar skjortan.

Bergling skrev:
Såg nu att filmen var borttagen. Finns den måhända någon annanstans?

Och vad kan man göra, om man nu har ett 2000 EVO-lås, för att öka säkerheten? Helst något som inte kostar skjortan.
Funderar på samma sak, och i mitt fall blir det nåt brytskydd (t-järn) som täcker springan mellan dörr och karm

Söte Jesus så nöjd man blir! Har relativt nyligen bytt ut 2 lås till assa 2000 evo lås, efter rekommendation från försäkringsbolaget (dom rabatterade dom t.o.m.).
Att Assa sedan säger att det inte är något fel på låset eftersom det är ”godkänt”, men samtidigt säger att man ska dra tillbaka låsen och ersätta dom av nya... Ja vad ska man säga, förtroendet för företaget växer!

Jag hittade via google en länkt till filmen (trodde jag) via ett annat känt forum (ledtråd handlar om värme). Så fort jag klickade länken från google, kom forumet ifråga upp, omdelebart gick mitt virusskydd i spinn och löste ut på ca 15 attacker inom några sekunder. Tyvärr hitta den inte allt, maskinen smittades.

Jag har precis efter en halvtimmes jobb lyckats komma tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.