Man ska inte glömma att i princip allt som har med lås och göra är Assa. De äger över 100 låsföretag i världen. Dorma är väl i princip de enda som har låskistor, men hela deras serie är tillbakadragen pga fel... Kaba gör inga låskistor... M U deJong har kopierat ett känt svenskt låsföretags låskistor... med lite modifieringar

Vad ska man välja... Bojkotta kan man göra till en viss del, men väldigt lite.

Om SBCS o SSF tilsammans med försäkringsbolagen säger att för godkänd låsning ska det vara ett skyddsbleck, även med ett nyare lås, vad gör man då...

FredrikR skrev:
Mailsvar från ASSA idag:

Hej!

Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för den långa svarstiden. Detta beror på en överbelastning på servern vilket har som medföljd att tidigare mejl har kommit efter. Nu vet inte jag om ni redan sökt upp den information ni skickat på annat håll men jag tänkte svara på era frågor ändå.

Vi släppte ett tag ut låskistor till de som helt enkelt inte gick att erbjuda någon ny lösning. Tyvärr fick vi även dra in dessa kistor då de hade ett konstruktionsfel. Så idag finns det inga EVO kistor som är uppdaterade som kan skickas utan de testas just nu mot all form av manipulation och kommer släppas om ca 5veckor. Dessa ska vara helt säkra mot den nya metoden.

Som det är sagt i dagsläget så kommer ej köp av nya lås eller installationer av bleck eller dylikt att ersättas. Detta p.g.a. att låsen ej klassas som ett konstruktionsfel utan de är helt enkelt känsliga för en ny typ av manipulation man inte hittat under tidigare opartiska tester. Det vi nu gör på ASSA är att vi erbjuder en kostnadsfri lösning på detta problem som ni beställer här: [länk]
Vi uppdaterar även alla våra kommande lås så de är helt skyddade för denna typ av manipulation.
Tur att vi inte ännu monterat vår låskista som ASSA levererat. Efter ditt mailsvar så kontaktade jag ASSA igen och fick beskedet om att den kista jag fått på något sätt inte håller måttet utan att jag ska avvakta några veckor och sedan höra av mig igen för att få ytterligare en ny. Undertiden så rekommenderade dom ändå att jag ändå skulle montera den "kasserade" låskistan och sedan byta ut den ännu en gång om några veckor. Att de dragit in den kista de skickat till mig för flera veckor sedan var tydligen inget de tyckte var nödvändigt att meddela mig! Det verkar som om att de gör så lite som möjligt och absolut inte mer än de ser sig tvingade till och hoppas på att problemet kommer att försvinna med tiden

JPM skrev:
Man ska inte glömma att i princip allt som har med lås och göra är Assa. De äger över 100 låsföretag i världen. Dorma är väl i princip de enda som har låskistor, men hela deras serie är tillbakadragen pga fel... Kaba gör inga låskistor... M U deJong har kopierat ett känt svenskt låsföretags låskistor... med lite modifieringar

Om SBCS o SSF tilsammans med försäkringsbolagen säger att för godkänd låsning ska det vara ett skyddsbleck, även med ett nyare lås, vad gör man då...
SSF provar
SBSC certifierar
Försäkringsbolagen är kravställare,
Du som kund är likväl också kravställare.

Mig veterligen så är det bara assas "nya" evolås som är tillbakadragna igen. Dorma ligger bara å väntar på omprovning efter vad jag har hört.

Sen visst går det att klara sig utan Assa.. och uppenbarligen så kan det gå när redan en SLR förening är närmare 50 låsföretag bojkottar assa

assa drog tillbaks den "nya" kistan innan testerna av vad jag har hört.
Frågan är om "Kina" kistorna kommer hålla i längden...jag är skeptisk

Håller lite med JPM, blir svårt med full bojkott av assa

Jag har köpt det säkraste låset på marknanden, så då ska det minsann vara det också, eller åtminstone inge lambo som går att få upp med ett vanligt ett bladmått!

Jag är inte heller låstekniker eller speciellt kunnig inom lås så jag kan inte heller montera brytblecken själv (vill inte heller).
De förfular dessutom mina dörrar samt att det underlättar uppbrytning av dörren enligt vad jag läst så...

Tids nog har dom säkert ett fungerande EVO-lås, som får monteras av ASSA utsedd lokal firma - först då är jag nöjd och har dragit ett streck över detta (även om man kommer få svårt att glömma deras ovilja att hjälpa till/informera kunder/ta sitt ansvar).

JPM skrev:

Var har du hört att hela Dormas serie är tillbakadragen?
Menar du bara 9132? så kom den låskistan aldrig ut till försäljning, utan stoppades innan.
Deras andra låskistor var iaf i veckan då min låssmed pratade med Dorma själva, inte tillbakadragna.

Redigerat:
9132 hade amma problem som assa:s evo, enligt dorma på mässan

wendtan skrev:
Var har du hört att hela Dormas serie är tillbakadragen?
Menar du bara 9132? så kom den låskistan aldrig ut till försäljning, utan stoppades innan.
Deras andra låskistor var iaf i veckan då min låssmed pratade med Dorma själva, inte tillbakadragna.
Dormas lås 9132 blev indragen för att tryckesroddaren var felkonstruerad. De trodde inte att de skulle få låsen detta året!

frohike skrev:
SSF provar
SBSC certifierar
Försäkringsbolagen är kravställare,
Du som kund är likväl också kravställare.

Mig veterligen så är det bara assas "nya" evolås som är tillbakadragna igen. Dorma ligger bara å väntar på omprovning efter vad jag har hört.

Sen visst går det att klara sig utan Assa.. och uppenbarligen så kan det gå när redan en SLR förening är närmare 50 låsföretag bojkottar assa
Vem som ställer krav och certifierar är en sak. Hur låsen blir klassade kan du som privatperson inte göra ett smack åt.

Dormas lås har som jag skrivit innan felkonstruerad tryckesrodare

Visst kan man som privatperson klara sig långt utan Assa, men inte som låssmed. Det finns lösningar som konkurenterna inte har. Piratkopierade låskistor från Kina som knappt håller ihop gör ingen glad. M U deJong har visserligen mycket lås... men vem har de kopierat dom av...

Att ändra standard i Sverige för att ta in en sämre låskista från Europa låter sig säkerligen inte göras. Då Assa äger många av dem bestämmer ju de om de vill ta in någon för certifiering. Och många är så dåliga att man baxnar...

En certifiering betyder nada om det inte finns en kravställare. Och vad du än säger så är det köparen som likväl försäkringsbolaget som kan vara kravställare.

Som låssmed kan du klara dig långt. Tuffare blir det för byggare mm som inte kan få felaktigheter ordnade eftersom ingen låssmed jobbar med produkterna.
Men eftersom jag åter igen vet att en av sveriges största låssmeder har bojkottat Assa så lär dom har såpass på benen att de vet att det går att klara sig.

Förstår inte dina hintar om att M U deJong har kopierat en svensk tillverkare. Alla vet att det är Assa modul, som är fri för alla att göra en kopia på. Likväl som assa så har deJong klassat dessa kistor.Även dorma har vissa kistor som är klassade Men i daxläget så finns det ingen som har klassade kistor eftersom ALLA är indragna för omprovning.

Så länge vi är med i EU så kommer vi att få finna oss i att det kommer in sämre produkter. Samtliga SS standraders kommer att gå över och bli SS-EN med tiden.
och regler för fri rörlighet så kommer den senska produktstandarden att urvattnas med "nya" produkter söder ifrån.

Sen så länge kravställaren säger att det är okej så är det okej.
Försäkringsbolagen säger likväl att dörren skall vara stängd och låst. Många säger inte hur.

JPM skrev:
Dormas lås 9132 blev indragen för att tryckesroddaren var felkonstruerad. De trodde inte att de skulle få låsen detta året!
Visst, men jag ville veta vad du hört, är det låskistan 9132 som blivit indragen eller hela dormas låsserie med låskistor som jag tyckte att ditt inlägg ovan gav sken av?

Frohike: Den nuvarande låsklassningen har väl vad jag förstått det som inte upphört att gälla, den gäller tills den nya klassningen är klar och låskistorna genomgått dessa tester?

Redigerat:
Det är låskistan 9132. Tryckesroddaren är felkonstruerad, men nya är på väg...

frohike skrev:
En certifiering betyder nada om det inte finns en kravställare. Och vad du än säger så är det köparen som likväl försäkringsbolaget som kan vara kravställare.

Som låssmed kan du klara dig långt. Tuffare blir det för byggare mm som inte kan få felaktigheter ordnade eftersom ingen låssmed jobbar med produkterna.
Men eftersom jag åter igen vet att en av sveriges största låssmeder har bojkottat Assa så lär dom har såpass på benen att de vet att det går att klara sig.

Förstår inte dina hintar om att M U deJong har kopierat en svensk tillverkare. Alla vet att det är Assa modul, som är fri för alla att göra en kopia på. Likväl som assa så har deJong klassat dessa kistor.Även dorma har vissa kistor som är klassade Men i daxläget så finns det ingen som har klassade kistor eftersom ALLA är indragna för omprovning.

Så länge vi är med i EU så kommer vi att få finna oss i att det kommer in sämre produkter. Samtliga SS standraders kommer att gå över och bli SS-EN med tiden.
och regler för fri rörlighet så kommer den senska produktstandarden att urvattnas med "nya" produkter söder ifrån.

Sen så länge kravställaren säger att det är okej så är det okej.
Försäkringsbolagen säger likväl att dörren skall vara stängd och låst. Många säger inte hur.
Om du så slår en frivolt kan du som privatperson aldrig bestämma klassningen på ett lås. Försäkringsbolagen ställer upp vilkoren för vad du behöver för lås. Har du inte krav från försäkringsbolagen, vilket de flesta inte har så spelar det inte så stor roll med vad du låser. Företag kan ha krav, klass 1,2 eller 3 där det beskrivs exact hur du ska ha låst. Endast en brandingenjör har sista ordet

A
Jag är också kravställare.
Som jag skrev tidigare, personligen skiter jag fullständigt i vad försäkringsbolagen säger om säkerheten på mitt lås. Jag bryr mig inte heller om klassningen egentligen. Jag vill inte att ett lås ska kunna öppnas med ett bladmått oavsett om försäkringsbolaget tycker att det är ok eller om låset är klassat. Jag har lås för att tjuvar ska få det svårare att ta sig in i mitt hus, inte för att uppnå ett försäkringsbolags krav.

Försäkringsbolagens krav är för mig bara en lägstanvå jag måste hålla för att få ersättning, men jag vill ofta ha bättre lås än vad försäkringsbolagen kräver.

Som dom sa till mig när jag talade med Länsförsäkringar:

-Vi har inga krav på låset, bara att det är låst....

Jag tror inte ens personen jag talade sa 'godkänt lås'...

Jag instämmer med bra-byggare, jag vill ha ett lås som gör att jag och min familj känner sig säkra, lås som öppnas med bladmått hamnar inte i den kategorin. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.