Mikael_L skrev:
Jag har hört att bladmåttsförsäljningen har gått upp, helt märkbart.

Men det förstår jag det... Ett bladmått är väl billigare än att låta göra en extranyckel ! :)
Haha! :D

wendtan skrev:
Stjärnan betyder ju att din låskista är uppdaterad med manipulerings skyddet, så att du inte kan peta upp det med bladmått är inte så konstigt då hela uppdateringen gick ut på att förhindra just detta.
Det betyder väl att 410* är bra lås då, så vi kan lägga ner drevet mot Assa? Bara de skickar ut 410*-lås till alla som inte vill ha sina äldre evo? :rolleyes:

Mange-Bange skrev:
Det betyder väl att 410* är bra lås då, så vi kan lägga ner drevet mot Assa? Bara de skickar ut 410*-lås till alla som inte vill ha sina äldre evo? :rolleyes:
Nej det betyder inte att det är ett bra lås
Vissa lås med * på stolpen går fortfarande att öppna, det går att komma förbi petskyddet av plast
dock så har dom klämt ihop stolpen för att minska springan mellan hakregel/stolpe, men detta har dom inte gjort på alla låshus med nr 14 på :eek:

RobinW skrev:
Jag har just köpt en ny dörr från Diplomat. Med denna följde ett kuvert innehållande ett frankerat returkuvert, en A4 med instruktioner samt en "extra" kista markerad med "14" och en fyrkant under 2002.

- Har någon fått skriftligt (eller annan trovärdig info) om att denna kista är säker?
- Ett inlägg ovan hade fått till svar att inga Evo-kistor är säkra. stämmer detta?

Tackar!
Jag har fått samma kista som du har, 2002, 14 med fyrkant, från ASSA. Såg sedan här på forumet att den är tillbakadragen vilket också bekräftades när jag kontaktade kundtjänst. (Tydligen inget de går ut med till de som redan fått kistan) Beskedet var att återkomma efter årsskiftet när ASSA förhoppningsvis fått fram en ny kista så att de kunde skicka ut ännu en till som förhoppningsvis tillslut ska vara OK.

Molgan123 skrev:
Nej det betyder inte att det är ett bra lås
Vissa lås med * på stolpen går fortfarande att öppna, det går att komma förbi petskyddet av plast
dock så har dom klämt ihop stolpen för att minska springan mellan hakregel/stolpe, men detta har dom inte gjort på alla låshus med nr 14 på :eek:
Hurdå? Ett bladmått som är o,o5 mm tjock går inte att göra mycket med... jag har verkligen försökt. Men jag har för säkerhets skull precis fått en så'n där "gratis-nödlösning" (L-skydd) från Assa.

Inge nytt från ASSA ang. de 'nya' låsen som skulle vara klara att levereras ut till butiker/kund nu i januari?

FredrikR skrev:
Inge nytt från ASSA ang. de 'nya' låsen som skulle vara klara att levereras ut till butiker/kund nu i januari?
Jo version 15 av vissa modeller har börjat dyka upp i handeln
hakregeln är nu mycket tunnare, springar är också tight som attan, frågan är om låset nu står emot ett brytförsök när den är så tunn :confused:

Har någon hört något nytt angående omcertifieringen av låshus, som skulle vara klar till årsskiftet?
På hemsidorna för Stöldskyddsföreningens, SBSC, FLB och SLR finns inget nytt sedan pressmeddelandet om "kraftsamling" i november.
Det känns som om stormen mot ASSA har kommit av sig... eller har jag fel (hoppas det).
Konsumentverket är pinsamt passiva tycker jag.

Glöden verkar ha falnat på den här på byggahus-sajten också. Eller?

Jonazz skrev:
Glöden verkar ha falnat på den här på byggahus-sajten också. Eller?
Helt normalt forumbeteende. En tråd med 428 inlägg läses bara av dem som skrivit i tråden. Det behövs färsk blod = nya läsare = kortare tråd = ny tråd

nja är väl som vanligt i sverige.. man knyter näven men endast i fickan...

Svärfar fick ett sånt där låsbleck gratis av ASSA, men det går inte att montera då dörrspringan är för liten.. Låsfirman som gjorde jobbet vill ha betalt för att sätta dit det.... Jävligt irriterande men det är inte mitt hus så han får sköta det där själv...

H
En fråga lite offtopic. Om man köper ett begagnat ASSA Evo lås med bladmåttsöppning kan man då få uppdateringarna från ASSA utan krångel.
Funderar fortfarande vilket lås jag ska köpa till källardörren. Sitter ett ASSA lås sedan 60-70-talet som också verkar vara möjligt att öppna med bladmått.
Vilket bättre lås rekommenderas av de nya och var köper man det billigast?

Mvh

hej jag beställde ett låsbleck i typ oktober men har ej fått något än är det någon här som vet hur lång
MVH Kristian

Johan Gunverth skrev:
Helt normalt forumbeteende. En tråd med 428 inlägg läses bara av dem som skrivit i tråden. Det behövs färsk blod = nya läsare = kortare tråd = ny tråd
Det finns andra mycket kortare trådar om ASSA 2000 evo, men de är inte heller särskilt aktiva.

Är det ingen som har hört något om hur det har gått med omcertifieringen av alla låshus på marknaden?

Per första mars kommer det lämnas någon typ av besked kring certifieringen. Den nya utvärderingen av låsen ska då vara klar och eventuellt betyder ju också det att den senaste generationen av Assas Evo blir godkänd.

Som jag förstår det finns det åtminstone tre versioner av låskistan sedan detta uppdagades, där den sista versionen verkar vara knepigt att ta sig förbi. Om det också räcker för en ny certifiering vet vi om några veckor.

För egen del har jag insett att Assas nödlösning inte ens går att montera på min dörr på ett vettigt sätt. Plåtbiten i dörrkarmen (slutblecket?) sticker ut ett par millimeter från dörrkarmen vilket gör att ett L-format brytskydd inte skulle ligga dikt dörrkarmen. Det är förstås oacceptabelt, om inte annat för att det är fult. Jag skulle få prata med någon högre chef om detta på Assa, jag utgår från att det resulterar i att jag får en ny låskista.

Som jag förstår det är det således fortfarande så att inget lås på marknaden är ok just nu (inget lås av denna typ).

Intet som väntans tider... Väntar på dormas 9132 och andra modellerna, hur det går med reklamationerna, omcertifiering så Assa förståss. Läser med jämna mellanrum förståss och kommer posta när något börjar hända...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.