Hej ....
Någon som har erfarenhet av åskskydd till telefon , som klarar adsl/vdls ...
Funderar på att bygga det som finns på ,http://tekniken.se/dsl/doc/lightn02.html
Någon som har testat , eller har andra skydd som funkar med lite snabbare adsl/vdls uppkopplingar ??

Linblekinge
 
  • blixtskydd_tel_1.png
För att klara ett blixtnedslag i närområdet finns det inga skydd som är bra nog. för att klara ett nedslag lite längre bort måste du ha Grov, Mellan och Finskydd på din inkommande el ( modemet är ju även kopplat till 230 Volt) samt motsvarande på telesidan men där vet jag inte vilken nivå telia har på sina skydd. Sedan bör el och tele komma in i huset på samma ställe och vara potensialutjämnat (dvs ihopkopplat med el-jord, armering, vattenledningar ev. vent och annat metalliskt) då KANSKE du kan klara en åsksmäll, tyvär :'(
 
Hej

Du kan alltid köpa Monsters överspänningsskydd som också ger en renare och bättre ström. Det låter bättre i anläggningen och bilden blir bättre eftersom du får en filtrerad ström... hur mycket det påverkar beror på anläggningen.

Det fina är att Monster ersätter eventuellt förstörda apparater som varit inkopplade till överspänningsskyddet, i 5år från inköpsdatum, om det ändå inte skyddat. De är så säkra på att det fungerar att de ersätter med upp till ett värde på 275 000 euro...


Monster Home Theater Powercenter HTS800 Överspänningskydd
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301108&view=detailed

/Peter
 
linblekinge skrev:
Hej ....
Någon som har erfarenhet av åskskydd till telefon , som klarar adsl/vdls ...
Funderar på att bygga det som finns på ,[länk]
Någon som har testat , eller har andra skydd som funkar med lite snabbare adsl/vdls uppkopplingar ??

Linblekinge
Hej, jag hade ca 3-5 adsl modem per år som slogs ut av åskan, byggde skyddedt enligt ritning för 2 år sedan och har inte haft några utslagna modem efter det, mycket bra ritning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.