1 192 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Asko Ugn drar jfb i Standby-läge?
Nåt nätfilter/kondensatoruppsättning som gett upp och läcker.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Tankar, ja att det är osannolikt som du säger.
Innan gissningar startar är det av värde att veta mer exakt när JFBn löser, t.ex direkt när du stoppar i stickproppen eller efter en stund eller efter något annat. Även andra omständigheter är av värde, t.ex om det gjorts några ändringar i elinstallationen eller om nya skyddsjordade förbrukare tillkommit eller bytt plats. Alla förändringar kan spela in.
Nästa steg är att ta ett titt i ugnen och mäta isolationen i den.
Innan gissningar startar är det av värde att veta mer exakt när JFBn löser, t.ex direkt när du stoppar i stickproppen eller efter en stund eller efter något annat. Även andra omständigheter är av värde, t.ex om det gjorts några ändringar i elinstallationen eller om nya skyddsjordade förbrukare tillkommit eller bytt plats. Alla förändringar kan spela in.
Nästa steg är att ta ett titt i ugnen och mäta isolationen i den.
För att vara något tydligare, säkringen slår ut - slår jag på den igen med ugnen inkopplad så drar jordfelsbrytaren..
Ugnen sitter på en egen säkring, ingen annan utrustning är inkopplad - testade att koppla in den i ett annat uttag, med samma resultat - den slår ut på en gång så fort jag sticker in stickproppen..
Det sker direkt när jag kopplar in den, dvs ugnen är inte "igång" utan endast på standby, i det läge endast klockan lyser i vanliga fall.
Har aldrig hänt innan, första gången idag!
Ugnen sitter på en egen säkring, ingen annan utrustning är inkopplad - testade att koppla in den i ett annat uttag, med samma resultat - den slår ut på en gång så fort jag sticker in stickproppen..
Det sker direkt när jag kopplar in den, dvs ugnen är inte "igång" utan endast på standby, i det läge endast klockan lyser i vanliga fall.
Har aldrig hänt innan, första gången idag!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Tack, det vänder gissningen 180 grader till värmeelementen i ugnen. Det är de som förr eller senare brukar lösa en JFB. Att dessutom säkringen löser tyder på rejäl kortslutning. Hur blir det om du vänder på stickproppen? Styrningen till värmen kanske är enpolig vilket innebär att det ligger konstant spänning på värmeelementen beroende på hur stickproppen är vänd, och därmed blir det ett jordfel än om ugnen faktiskt inte används.
Bestämde mig för att ta hem en reparatör, återkopplar med vad felet visar sig vara. =)
Klicka här för att svara