Hej.
Har en frys i källaren. En Asko variant. Nog inte allt för gammal kanske 10-12 år.
Den är inställd på 20 minusgrader. Men ibland så piper det till och då går frysen in i ett läge som heter "super" som fryster ned allt till minst 24 minus. Jag antar att den gör det för att det gått ned i temp i frysen. Samtidigt så larmar inte frysen som den exempelvis gör om man glömt att stänga dörren.
Det är en knapp som man ska trycka på manuellt som jag förstår det om man exempelvis fryser in mycket på en gång.
Hur som så piper den titt som tätt och går in i super läge.
Kan det vara termostaten? Eller är det inte ens värt att lägga energi på frysen? Låta den köra på tills den går sönder. Den är ju trots allt bara en extra frys.

Tänkte mest om någon här haft liknande problem.
 
Hej! Vi har precis samma problem med vår frys från Asko som är lika gammal. Har du fått ordning på problemet eller piper den fortfarande?
Mvh, Viktor
 
V viktorsandstrom skrev:
Hej! Vi har precis samma problem med vår frys från Asko som är lika gammal. Har du fått ordning på problemet eller piper den fortfarande?
Mvh, Viktor
har du tur är det bara kretskortet
men dessa turkiska ting kan ha fler fel
 
Ganska vanligt fel på dessa, har fått byta ganska många elektroniker, den tror sig få kommandon från panelen som om någon skulle trycka på knapparna fast att ingen gör det. Brukar oftast räcka med byte kretskort/panel.
 
N Nixon90 skrev:
Ganska vanligt fel på dessa, har fått byta ganska många elektroniker, den tror sig få kommandon från panelen som om någon skulle trycka på knapparna fast att ingen gör det. Brukar oftast räcka med byte kretskort/panel.
Ok. Tack!
Hittar dock inget modellnummer på min askofrys. ☹️
 
J jajgert skrev:
Ok. Tack!
Hittar dock inget modellnummer på min askofrys. ☹️
skall sitta en typskylt inuti på ena sidoväggen (vänstra)
 
J jajgert skrev:
Hej.
Har en frys i källaren. En Asko variant. Nog inte allt för gammal kanske 10-12 år.
Den är inställd på 20 minusgrader. Men ibland så piper det till och då går frysen in i ett läge som heter "super" som fryster ned allt till minst 24 minus. Jag antar att den gör det för att det gått ned i temp i frysen. Samtidigt så larmar inte frysen som den exempelvis gör om man glömt att stänga dörren.
Det är en knapp som man ska trycka på manuellt som jag förstår det om man exempelvis fryser in mycket på en gång.
Hur som så piper den titt som tätt och går in i super läge.
Kan det vara termostaten? Eller är det inte ens värt att lägga energi på frysen? Låta den köra på tills den går sönder. Den är ju trots allt bara en extra frys.

Tänkte mest om någon här haft liknande problem.
Nu är ju detta en rätt gammal tråd. Men det som är fel (tro mig har reparerat två...), det är att touchknapparna på panelen får fel spänning och börjar spöktrycka. Hur som helst, det är ett filter(kondensator) i nätdelen som är trasig. Det är lätt och billigt att laga. Det finns beskrivet på elektronikforumet: https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=81857
 
  • Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.