Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Dags att byta diskmaskin, då vår gamla Bosch har havererat för fjärde gången. Kikar på en Asko som verkar enkel och gedigen, men blir lite fundersam då den verkar sakna den avstängningsventil som satt på slangen till Boschen och som jag trodde var standard idag. Askon har ett ”Aquasafe”-system, men jag fattar inte vad det konkret innebär? Avstängning i änden på slangen är ju ganska intuitivt och känns ju som det säkraste när man t ex lämnar huset. Nån som har koll? Bild dom illustration!
asko har aldrig haft dettaV VW Transporter skrev:Dags att byta diskmaskin, då vår gamla Bosch har havererat för fjärde gången. Kikar på en Asko som verkar enkel och gedigen, men blir lite fundersam då den verkar sakna den avstängningsventil som satt på slangen till Boschen och som jag trodde var standard idag. Askon har ett ”Aquasafe”-system, men jag fattar inte vad det konkret innebär? Avstängning i änden på slangen är ju ganska intuitivt och känns ju som det säkraste när man t ex lämnar huset. Nån som har koll? Bild dom illustration!
de har valt PEX-slang istället för de mer vanligt förekommande "gummi" (vetefan kinesiska) skangarna
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
OK, men maskinen kan ju springa läck in nån koppling närsomhelst, så det är väl alltid en fördel om vattnet är avstängt utanför maskinen när den inte används…?
Sådan här fick jag installerad när de (VVS'arna) behövde flytta tvättpelaren.V VW Transporter skrev:
https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-tappventil-kort-med-backventil-398478
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
…och den skall lagstadgat installeras ovan diskbänken?! Får nog laga upp Bosch:en om projektet att byta maskin skall utvecklas så här!K Kane skrev:
Fast jag har förstås avstängningsventil på köksblandaren. Svårt att få hela familjen att stänga denna varje gång dom lämnar köket dock!
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Förstår det, men detta är ju en diskmaskin. I köket. Lagkravet nämndes i inlägget före ditt.
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Vet ej, det var inte jag som skrev det. Men som jag skrev i #6 har jag ventil på blandaren så jag klarar ett eventuellt lagkrav. MEN det är inte det heller som är frågan här, utan vilka diskmaskiner som har/inte har magnetventil på intagsslangen och om det är ett krav? Samt hur Asko:s Aquasafe funkar?
Redigerat:
Aquastop ersätter inte din avstängning på blandarenV VW Transporter skrev:Vet ej, det var inte jag som skrev det. Men som jag skrev i #6 har jag ventil på blandaren så jag klarar ett eventuellt lagkrav. MEN det är inte det heller som är frågan här, utan vilka diskmaskiner som har/inte har magnetventil på intagsslangen och om det är ett krav? Samt hur Asko:s Aquasafe funkar?
Aquastopen stänger bara inloppsventilen när det kommer vatten på bottenplattan
asko behöver inte en aquastop iom pem slangen och den stänger oxå av inloppsventilen om det kommer vatten på bottenplattan
så oavsett så skall ventilen på blandaren stängas mellan diskarna
har brukarna klena eller obefintliga fattningsförmågor och inte kan tillägna sig denna information hjälper ingenting utom att slänga ut nämnda maskin och ersätta den med konventionella borstar.
En bra lösning är annars att byta ut avstängningskranen på blandaren moten en automatisk elektronoílsk dito