Dags att byta diskmaskin, då vår gamla Bosch har havererat för fjärde gången. Kikar på en Asko som verkar enkel och gedigen, men blir lite fundersam då den verkar sakna den avstängningsventil som satt på slangen till Boschen och som jag trodde var standard idag. Askon har ett ”Aquasafe”-system, men jag fattar inte vad det konkret innebär? Avstängning i änden på slangen är ju ganska intuitivt och känns ju som det säkraste när man t ex lämnar huset. Nån som har koll? Bild dom illustration!

• Bild av Askos diskmaskin DBI3344IB med slangar och en markerad koppling i röd cirkel, utan synlig avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VW Transporter skrev:
Dags att byta diskmaskin, då vår gamla Bosch har havererat för fjärde gången. Kikar på en Asko som verkar enkel och gedigen, men blir lite fundersam då den verkar sakna den avstängningsventil som satt på slangen till Boschen och som jag trodde var standard idag. Askon har ett ”Aquasafe”-system, men jag fattar inte vad det konkret innebär? Avstängning i änden på slangen är ju ganska intuitivt och känns ju som det säkraste när man t ex lämnar huset. Nån som har koll? Bild dom illustration!
asko har aldrig haft detta
de har valt PEX-slang istället för de mer vanligt förekommande "gummi" (vetefan kinesiska) skangarna

OK, men maskinen kan ju springa läck in nån koppling närsomhelst, så det är väl alltid en fördel om vattnet är avstängt utanför maskinen när den inte används…?

V VW Transporter skrev:
OK, men maskinen kan ju springa läck in nån koppling närsomhelst, så det är väl alltid en fördel om vattnet är avstängt utanför maskinen när den inte används…?
jo men det skall du göra med lagstadgad kran

V VW Transporter skrev:
Sådan här fick jag installerad när de (VVS'arna) behövde flytta tvättpelaren.
https://www.vvsochbad.se/gustavsberg-tappventil-kort-med-backventil-398478
Gustavsberg tappventil med backventil och lös mutter, silver och grått material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Sådan här fick jag installerad när de (VVS'arna) behövde flytta tvättpelaren.
[länk]
[bild]
…och den skall lagstadgat installeras ovan diskbänken?! Får nog laga upp Bosch:en om projektet att byta maskin skall utvecklas så här!

Fast jag har förstås avstängningsventil på köksblandaren. Svårt att få hela familjen att stänga denna varje gång dom lämnar köket dock!

Förstår det, men detta är ju en diskmaskin. I köket. Lagkravet nämndes i inlägget före ditt.

V VW Transporter skrev:
Förstår det, men detta är ju en diskmaskin. I köket. Lagkravet nämndes i inlägget före ditt.
Sorry, missade maskintyp trots att det står tydligt i första inlägget....👎

Men majoriteten har ju avstängning för diskmaskin på vattenkranen. Har inte du det?

V VW Transporter skrev:
Lagkravet nämndes i inlägget före ditt.
Lagkrav eller branschstandard?

Vet ej, det var inte jag som skrev det. Men som jag skrev i #6 har jag ventil på blandaren så jag klarar ett eventuellt lagkrav. MEN det är inte det heller som är frågan här, utan vilka diskmaskiner som har/inte har magnetventil på intagsslangen och om det är ett krav? Samt hur Asko:s Aquasafe funkar?

Redigerat:
V VW Transporter skrev:
utan vilka diskmaskiner som har/inte har magnetventil på intagsslangen
Bosch och Miele har det på många modeller.

V VW Transporter skrev:
Vet ej, det var inte jag som skrev det. Men som jag skrev i #6 har jag ventil på blandaren så jag klarar ett eventuellt lagkrav. MEN det är inte det heller som är frågan här, utan vilka diskmaskiner som har/inte har magnetventil på intagsslangen och om det är ett krav? Samt hur Asko:s Aquasafe funkar?
Aquastop ersätter inte din avstängning på blandaren
Aquastopen stänger bara inloppsventilen när det kommer vatten på bottenplattan
asko behöver inte en aquastop iom pem slangen och den stänger oxå av inloppsventilen om det kommer vatten på bottenplattan
så oavsett så skall ventilen på blandaren stängas mellan diskarna
har brukarna klena eller obefintliga fattningsförmågor och inte kan tillägna sig denna information hjälper ingenting utom att slänga ut nämnda maskin och ersätta den med konventionella borstar.
En bra lösning är annars att byta ut avstängningskranen på blandaren moten en automatisk elektronoílsk dito

returen returen skrev:
jo men det skall du göra med lagstadgad kran
Svea rikes lag? ☺️

K Knorren skrev:
Svea rikes lag? ☺️
Nä Ugandas

K Knorren skrev:
Svea rikes lag? ☺️
Typ. Det står i Boverkets Byggregler som är en bindande föreskrift.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.