Byggahus.se

Åska!

1. T
    Medlem · 279 inlägg
    Jag bor på landet och alla som gör det vet ju att man drar ut alla kablar till TV, dator osv när det åskar. Likaså med telefonjacket.

Nu till min fråga. Hade det räckt med att slå av strömmen med en vanlig strömfördelare med avstängning?

De flesta gånger det "händer" något så slår ju inte blixten ner direkt i ens egna "strömstolpe" och skickar vägguttagen ut på golvet utan det blir ju "bara" förhöjd ström eller om det är spänning under en kort stund. Sålunda borde det kanske bara räcka med att stänga av strömbrytaren?

Någon som vet? Helst inga gissningar eftersom det är mina grejer som står på spel annars :)

Självklart öppet för diskussion dock :)

Hur bra funkar de stationära åskskydden? De man kopplar direkt i elcentralen respektive inkommande telefonuttag? Dessutom, funkar de om och om igen som en automatsäkring eller måste man byta ut skyddet efter att det "löst ut"?

2. F
    Medlem · 226 inlägg
    Dom saker som är mest utsatta är dom som är uppkopplade mot två olika metalliska när...tex. modem, trådlös telefon etc., där behöver blixten inte slå ner i närheten för du ska få problem.
    Annan elektronik...tex. i hushålls apparater klarar sig bättre...där behövs oftast en träff väldigt näre (eller i) luftledningen eller nära huset.
    Övrig el utan elektronik (tex. vattenkokare) behöver en träff direkt i inkommande luftledning för att gå sönder.
    Vanliga strömbrytare har oftast ingen störra verkan då brytavståndet är för kort och dom bara brytar på 1 pol.

Om stationära åskskydd hade varit 100%iga då hade dom redan funnits i dom flesta hemmen på landet...dom bättrar dina odds (i synnerhet när du inte är och kan dra ut sladdar) men en helt utdragen sladd alltid bäst.
    Inte ens en utdragen sladd är 100%ig om blixten slår ner mycket nära huset.

FLKR

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · 8 163 inlägg
    Frågan är hur nära. Min elektriker påstår att en träff nära huset klaras av grovskyddet, som då förbrukas. Inget kan ju dock garanteras, men fördelen med riktigt åskskydd är att försäkringsbolaget ersätter det mesta. Det är dock viktigt att man meddelar dem att skyddet är installerat.

Vad jag förstår finns två olika typer av grovskydd (de som sitter i mätartavlan). Ett med patroner innehållande något metallsalt. Dessa byts när de har fått verka. Den andra typen baseras på ett smalt luftgap mellan faser och inkommande jord. Vid nerslag hoppar överspänningen tillbaka till leverantörens jord. Dessa klarar sig oftast utan att förbrukas.

Vi har grovskydd (faser + nolla), ett mellanskydd i elcentralen och finskydd ute vid förbrukarna. Det tyckte LF var bra och åskskador sjävriskfria och ersätter ominstallation av förbrukade åskskydd kostnadsfritt.

4. F
    Medlem · 226 inlägg
    Jag jobbar med test av högspänningsutrustning...där har vi utrustning som genererar några MV...det vi obland ser att elektronik (vår mätutrustning) som innehåller spoler och långa anslutningssladder kan (även inte inkopplad) gå sönder om man närmare än 10 m har en puls på ungefär 1,5 MV till jord (som en blixt)
    Under 15 år har vi lyckats att skydda det mesta av vår mätutrustning...men ibland så går det ändå åt h..vete...misstänker även någon sorts "utnötning" av halvledarkomponenter.

Bästa skyddet verkar vara total bortkoppling samt alla in-/utgångar öppna. samt matning + hölje kortslutna (dock ej jordanslutna)

Problemet är att man får en elektromagnetisk puls (luftburen) som slår sönder en del (beroende på konstruktion) elektronisk utrustning...då hjälper det inte med skydd för transienter på inkommende elnät

FLKR

Redigerat 9 aug 2009 09:23
  5. M
    Moderator · 11 119 inlägg
    Stämmer bra det.

Runt en ledare som tex blixten är i det här fallet skapas ett magnetfält. Kommer någonting ledande in i det fältet så induceras där en spänning. Det är den spänningen som sen dödar elektroniken.

6. prototypen
    Medlem · 15 912 inlägg
    Sedan kan det bli ett annatfenomen.
    På en lång ledning kan ett laddat moln OVANFÖR ledningen dra ihop en massa laddningar på ledningen, om sedan det laddade molnet laddar ur sig mot ett annat moln (inte mot ledningen) så finns inget som håller kvar laddningarna på ledningen utan de åker iväg åt varsitt håll utefter ledningen och kan orsaka överslag i anslutningarna.

Detta utan egentlig träff av åskan. Kul va.

Protte

7. C
    Anonym
    Jag har med mina ögon sett ett överslag mellan två trådar hängande från en takdosa, till vilket brytaren var avstängd och säkringen urskruvad. Avståndet som gnistan hoppade var nog ca 10 cm. Åskan slog vid tillfället ner i en hög skorsten ca 500 meter från huset.

Så jo, dra ur kontakten.

8. T
    Medlem · 279 inlägg
    Bara att fortsätta dra ut med andra ord!

Tack för svaren!

9. P
    Medlem · 118 inlägg
    Faradays bur runt huset mao ;)

10. F
    Medlem · 573 inlägg
    Vad bör man kolla upp med elen efter ett troligt åsknedslag i närheten. Hade smällt till i ett eluttag i hallen och blixtrat till därifrån sa min sambo. Tv osv var ju kontakterna urdragna, men typ kyl/frys spishäll, ugn, micro, panna osv blir ju inte det.

11. M
    Moderator · 11 119 inlägg
    Att jord och nolla är som de ska till att börja med sen är det inte fel att springa runt och sniffa lite runt uttag och brytare. Luktar det bränt någonstans så är ju det ett rejält varningstecken

12. L
    Medlem · 463 inlägg
    Hade själv en mindre "störning" igår med utslagen strömadapter till rautern som följd. Var och köpte en ny på inet idag och fick även med mig ett grenuttag med överspänningsskydd hem.

Till frågan. Dom lämnar en försäkring på att de skall klara en "maximal överspänning" på 93 kA. Priset för denna var 470kr.

Kollar man på elbutik.se så klarar dom för fast installation enbart 25kA och dom kostar 1000kr..

Vad är skillnaden?

Per

13. P
    Medlem · 118 inlägg
    En "maximal överspänning" som är specifierad till 93 kA är helt klart ett bondfångeri..
    Skydd i eluttag klarar inte mycket. Grovskydd innan elcentral är det som gör skillnad.

14. F
    Medlem · 573 inlägg
    Hittade inget som luktade bränt och alla vitvaror verkade ok. Även alla inbyggda nexapuckar i eldosorna till fönsterbelysning och utebelysning fungerade. Hittills är det enda som inte fungerar teleskyddet i min Belkin Surgemaster, så det skyddet räddade nog mitt adsl-modem. Sen ville inte en äldre server vara med längre riktigt, hittar inte nätverkskorten i den. Fast där vet jag inte om det är åskan som är boven eller för att jag passade på att rensa ur allt damm i den när den ändå var av :) Den satt också skyddad av Surgemastern.