Hej,
Jag är uppvuxen med att så fort man hörde åskan mullra så skulle man dra ur alla elektroniska apparater från vägguttagen (dator, TV, radio, etc.) för att undvika att något gick sönder. Idag bor jag i utkanten av ett samhälle där jag inte har någon luftledning inom synhåll, enda ledningarna in i huset är nedgrävd el-ledning och fiber.
I mätarskåpet sitter följande överspänningsskydd:
CIMG4606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt databladet lämnar det Restspänning vid 20kA 8/20µs: <1.25kV

Nu är frågan om man verkligen behöver springa runt och dra ur all elektronik varje gång åskan går? Hur stor risk är det egentligen att något går sönder?

Jag skulle känna mig lugn med dessa förutsättningar. Området låter inte som speciellt utsatt för åska så med dessa skydd borde du vara väl skyddad. Men, finns det även teleskydd? Det är nästan viktigare än elskydd.

Fiber enligt TS Bo, teleskydden för inledning för nog en tynande tillvaro. Annars ser det ut som ett bra skydd och med tanke på övrigt omkring kan man säkert vara helt lugn.

Kan vara bra att före/efter åsksäsongen kolla den lilla signalspegeln på skydden så inte något mot förmodan tjänat ut.

En annan sak om man ser till bilden är att det sitter fyra skydd där, tyder på att det är skaffat för femledarsystem TN-S. Kan vara ide att kolla så man verkligen har det in som servis, eller att det inte är felkopplat pga av det så att man får onödigt hög restspänning (upp till dubbelt nominella).

Det sitter en skylt i mätarskåpet TN-S, så det stämmer nog.
Men hur stor överspänning klarar dagens elektroniska prylar?

Vanliga lampor och värmeelement brukar klara en kort ökning utan några bekymmer.
Men elektronik som transformatorer och tv, dator mm kan vara allt ifrån känsliga till okänsliga. Min tv hoppade igång på mindre än 50V när en huvudsäkring glappade i fastighetscentralen. erhm.

Kraftbolagen har något i stil med 10% varierande spänning under en viss period. Något jag inte är påläst inom alls. Men örjar man närma sig över 240 stabila Volt i vägguttaget en längre tid eller man har mätt upp korta toppvägen över det så kan det vara en bra idé att låta en elektriker titta över det alt att man ber energibolaget sätta dit en extra mätare eller utrustning som klarar av att logga elnätet exakt under ett par dar till någon vecka för att se hur nätet mår.

Tumregelmässigt kan man säga att transienter tex pga åska eller kopplingar, fel i näten som håller sig i häradet < 2kV inte ger några problem. Och med TS skydd ligger man väl under det i de flesta normala fall. Det fullmoon nämner med långvariga över/underspänningar på en lägre nivå pga nätet eller fel i anläggningen är en annan sak och då får man hoppas på en bra och robust konstruktion av apparaten istället. Den typen fel är säkert vanliga källor till haverier på elektronik, själv var jag nyligen med om ett fasbortfall ganska högt upp i kedjan som dödade många små switchade nätdon pga låg och fluktuerande spänning.

Det låter betryggande! Då kan jag lugnt strunta i att dra ur dator och TV nästa gång jag hör åskan.
Tack för alla bra svar, det här forumet är verkligen en guldgruva av kunskap att ösa ur! :thumbup:

Micke_Ju skrev:
Det låter betryggande! Då kan jag lugnt strunta i att dra ur dator och TV nästa gång jag hör åskan.
Och om vi inte hör ifrån dig mer, så kan vi ju räkna ut vad som hände... ;)

Nej, allvarligt. Jag har bara finskydd på TV/server (grävd matning "i stan" och fiber) alltså lite sämre än du och struntar i åskan numer, även när den är nära.

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.