Jag bor på landet med inkommande servis går i mark endast de 10 sista metrarna. Även hsp. ledningen är luftburen.

För ett par veckor sedan fick en granne som present av åskan ett par riktiga käftsmällar med 2 urladdningar inne på gården. Det blåste ur hela hans mätarskåp, och de flesta undercentralerna i de olika byggnaderna. I vissa fall fans inte en propphuvarna kvar och de flesta säkringarna blev till sand/grus!

Farbror Tor släntrade iväg bakvägen bort till ”hans” transformator, upp via högsp. ledningen och ner via ”min” transformator. Själv klarade jag mej med mindre skador, medan andra fick betydligt större skador.

Som tur är, ligger vi under olika transformatorer.

Jag har sedan tidigare planerat att installera ett grov och mellanskydd (kanske även finskydd) ev 3st ED150 på inkommande el, då det bör kunna ta vissa mindre indirekta smällar. Att skydda mot en direktträff inne på gårdeen som hos grannen, är inte realistiskt.

Jag har 2 bergborrade hål på tomten. Det ena är en idag övergiven dricksvatten brunn och det andra är för bergvärme.

Foderrören är ca 14m mao ca 12m ner till berg.

En tanke jag har är att använda foderröret till den övergivna brunnen som jordtag för skydden. Kommer naturligtvis låta nätägaren mäta in det.

Spontant tänker jag mej att det borde bli en hyfsat bra jord.

Fördelar?

Nackdelar? Ex. galvaniska och andra strömmar?

Andra tankar?

Big NO NO?

/Anders

R
Normalt slår man ner kopparstänger i marken som jordtag med olika mått mellan och sammanbinder
med kopparlina , det som viktigt att det lågohmmäts mellan dom
Har varit uppe på forumet tidigare här finns lite att läsa
www.byggahus.se/forum/threads/resistans-i-jordtag.306719/

Jo, jag är "hyfsat" insatt i kopparstänger/linor osv. Jag tänkte bara försöka ta vara på de resurser jag närmast har tillbuds.

Det går bra att använda foderröret.
https://www.byggahus.se/forum/threads/eget-jordtag-anvaenda-energibrunn.140056/

Men det är i och för sig inget krav på jordtag vid installation av överspänningsskydd, och det är ingenting som nätägaren vill mäta in. Det är bara vid reservkraft som nätägaren är intresserad av ett jordtag. Det krävs också för åskskydd på byggnaden.

Men det är aldrig fel med ett jordtag (även om det säkert går att hitta fall där de inte är lämpliga). Jordtag kan vara bra för att ta bort stegspänningar utomhus vid nedslag i närheten, men då vill man hellre ha en ringlina. Kan också ha en viss verkan mot överspänningar i ledningar som inte är skyddsutjämnade och anslutna till överspänningsskydd typ tele. Det finns en risk för vagabonderande strömmar ifall det finns brister i PEN-ledaren, men då ger jordtaget ett skydd.

Galvanisk korrosion är ingenting som nämns i samband med jordtag vad jag sett (förutom beständighet mot korrosion i allmänhet vilket vi får anta foderröret uppfyller), men jag kan inte förklara varför, skillnaden mot denna faktiska problematik i båtar.

Tack för länken!
Ok, kanske inte ett krav för översp. skydd.

Då jag är radioamatör vill jag inte få för stora spänningssprång mellan antennjord och eljord. Tänker då använda energibrunnen som som jordtag för översp. skydd enbart från antennerna. Blir förhoppningsvis även en störningsfri radiojord.

Jag har vid minst ett par tillfällen haft besök av indirekta och lindriga smällar via antennerna in i antennomkopplaren. Smäller högt och lyser som fan, men har trots allt ännu klarat rigg och allt annat runt ikring.

Jag har även små planer att så småningom installera ett reservelverk med reservkraftsomk. och då måste jag ändå ha jordtaget. Har precist ringt till ellev. för kostnadsförslag på jordtag då jag här framöver kommer att disponera en grävare för div. andra jobb.

Använd du med fördel samma punkt även för avledare på elsidan och ev framtida elverk. Det är vettigt helt oberoende ev krav som kanske oftast bara ger en minimal nivå för ett utförande.

Du kan söka bland gamla trådar där olika skydd diskuteras. Välj gärna sk kombiskydd med låg restspänning testat enligt den mer krävande testpulsen. De ger mycket bra skydd rätt insatta i en anläggning och på ett prisvärt sätt.

Jag har nu pratat med nätägaren. Dom är helt ointresserade av att jag skaffar eget jordtag....

När jag då nämnde att jag troligen så småningom kommer att skaffa ett elverk, så sade han att det måste vara på mindre än 100Ω. Sedan sa han en sak som fick mej helt ställd - att om jag kör med eget elverk MÅSTE inte bara faserna kopplas bort utan ÄVEN PEN-ledaren!! Tyvärr blev jag så ställd att jag inte kom mej för för att be om en förklaring på det.

Att koppla bort PEN finns ju inte i min föreställningsvärd, eller har jag så fel uppfattning?
Har jag fel, så förklara gärna för mej.
Jag är en mångsysslande vetgirig och glömsk uv :p

Nej det är helt fel att koppla ur PEN så du har förstått allt rätt. Skulle du däremot ha servis TN-S ska du ha fyrpolig omkopplare som N kopplas genom tillsammans med faserna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skönt att inte alla fåren har rymt för mej:D Blev ju nästan lite orolig ;)

Nu är det ju TN-C här, så då är mina tankar hyfsat rätt ändå.
Jag har hängt med här på forumet och läst en hel del, även om att ansluta huset med en hanske eller andra mer eller mindre ohälsosamma anslutningar för att slippa undan utan kostnaden för reservkraftbrytare

Om jag ändå kostar på mej ett elverk, så är det i mitt tycke bara snålhet att inte fixa anslutningen på rätt sätt.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.