Hej!
Tänker köpa ny vedpanna+acctankar.
Bygger nytt pannrum 30m från bostadshus och har lagt 30m 4-vägskulvert.
Huset är ca 150m2 dåligt isolerat och har gamla sektionsradiatorer.

Vad tror ni om detta system:

Baxi solo innova 50kW. (Går in mycket ved, slipper springa ut och lägga in ved så ofta)
2x1500 liters tankar från rinkaby. (Billiga)
ena tanken utrustad med solslinga+förrådsberedare (finns inte med varmvattenslinga på rinkaby).
400 lit expansionskärl (slutet system).
Shuntstyrning med innegivare, inga termostater på elementen.

Är det för lite med 3000 liter till den pannan?
Är förrådsberedare verkligen så dåligt som vissa anser?

Tacksam för synpunkter...

/Ingemar Lindell, Värmland

_ap_
ser fint ut, men ta 3st 1500L du kommer inte ångra dig!

inli12 skrev:
Hej!
Tänker köpa ny vedpanna+acctankar.
Bygger nytt pannrum 30m från bostadshus och har lagt 30m 4-vägskulvert.
Huset är ca 150m2 dåligt isolerat och har gamla sektionsradiatorer.

Vad tror ni om detta system:

Är det för lite med 3000 liter till den pannan?
Är förrådsberedare verkligen så dåligt som vissa anser?

Tacksam för synpunkter...

/Ingemar Lindell, Värmland
Ska du bygga nytt, så gör plats för EN stor tank istället. 5m3 kanske?
Gavlarna i tankarna är den dyraste posten, sedan kommer värmeslingorna. Mao, så få gavlar som möjligt. Förvisso är stora gavlar dyrare. Men det blir totalt sett mindre kg plåt i EN stor tank än 2-3 små tankar. Värmemässigt är EN tank effektivare också.
Det blir inte dyrare, det blir enklare och det blir bekvämare..... Och spar golvyta.
Finns andra leverantörer än Rinkaby också! Dom är inte alltid billigast.

Har du kylt ut tanken totalt så är det trögare att få igång duchvattnet igen. Slinga så har du varmvatten efter 15 minuter. Det där med "legionella" är ingenting att oroa sig för. Varje gång du eldar så dör alla sådanna risker. Eldar du bara vart fjortonde dag så är det lugnt.
Jag skulle nog köra slinga ändå. Stora långa slingor som är effektiva trots att det bara är 40 grader i tanken.

Mats

Tack för tipset!

Är nu ägare till 1 st 4m3 tank.
Det var förvisso ingen varmvattenberedare i den, men funderar på att köpa
en tappvattenautomat kanske...

/IL

Majgårdarna
inli12 skrev:
Tack för tipset!

Är nu ägare till 1 st 4m3 tank.
Det var förvisso ingen varmvattenberedare i den, men funderar på att köpa
en tappvattenautomat kanske...

/IL
Coolt att du slog till :)

Satsa på en tappvatten automat så får du ett grymt system.

Fast jag är osäker hur det blir med en sådan om du skall köra kulvert?

Jo, det blev en liten Söndagstur på ca 60 mil t.o.r. :)
Men det var det värt med "tanke" på priset...

Fördelen med tappvattenautomat är ju också att den kan flyttas till en ev. tekniktank
i framtiden.

Majgårdarna
Det finns tappvattenautomat som klarar vvc såg jag för nån dag sen men kommer inte ihåg vilket märke det va på den, Det du bör kolla är vilken returtemp den ger för det finns dom som är tänkt för montering på pannan o då är returtempen över 60° med pannan på 80°

Hade varit kanon om du haft en tank i huset oxå som tva´n suttit på..

Majgårdarna
Jag såg att baxis tva ger en retur temp på ca 15-24 grader.
Då kan man snacka om siktning.

Finns två stora nackdelar med TVA enligt Statens provningsanstalt:

1 Svårt att hålla jämn temperatur framförallt vid upprepade korta uttag. Har för mig att den ena av de testade lämnade ut så hög temp att det var direkt farligt.

Men det som får mig att tvivla (även om jag inte vill det) är att man tappar 10 grader av värmebärarens temp!

Har man en tank på 3-4 m3 så borde de tio graderna mellan 45 och 55 grader räcka ganska länge-om man kommer åt dem..

Rätta mig gärna... jag har en 4m3 tank själv som inte har något vv system eller ens anslutningar, 12 kopparslingor ligger strax bredvid tre värmeväxlare i garaget, men, då ingen av dem lär krypa in i tanken själva så måste jag bestämma mig och tva verkar onekligen mer enkel att montera;)

Majgårdarna
wedge73 skrev:
Finns två stora nackdelar med TVA enligt Statens provningsanstalt:

1 Svårt att hålla jämn temperatur framförallt vid upprepade korta uttag. Har för mig att den ena av de testade lämnade ut så hög temp att det var direkt farligt.

Men det som får mig att tvivla (även om jag inte vill det) är att man tappar 10 grader av värmebärarens temp!

Har man en tank på 3-4 m3 så borde de tio graderna mellan 45 och 55 grader räcka ganska länge-om man kommer åt dem..

Rätta mig gärna... jag har en 4m3 tank själv som inte har något vv system eller ens anslutningar, 12 kopparslingor ligger strax bredvid tre värmeväxlare i garaget, men, då ingen av dem lär krypa in i tanken själva så måste jag bestämma mig och tva verkar onekligen mer enkel att montera;)

Hur menar du med att du tappar 10 grader av värmebärarens temp?

Har precis läst igenom provningen för en stund sen blev osäker själv,läste bara en del av den sist.
Är föresten var genomförd av SERC inte SP Ber om ursäkt!

Jag menade skillnaden på temperaturen på varmvattnet i tanken och tempen på tappvarmvattnet.

När jag läste hela provningen framgick det att det bara var den ena TVAn (Solvis) som hade en STYRD differens på 10grader.

De andra i testet pendlade kraftigt i förhållandet mellan varmvatten (värmebärare) och tappvarmvattnet, dels i förhållande till omständigheter och dels pga tillverkare.

Kunde inte riktigt bilda mig någon enhetlig uppfattning...
http://dalea.du.se/research/archive...2ba8/f049bbce-b72b-40c2-ae25-dc42a893dc9b.pdf

Majgårdarna
Testet har ju några år på nacken. Ring Baxi eller någon annan tillverkare och bolla lite frågor.
Tex http://www.solentek.se . Klaus Lorentz som gjort testet av tappvatten automater jobbar där.
Man bör som jag förstått ha någon form av elektriskt ventil på returen för att förhindra självcirkulation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.