Jag skulle vilja ha lite tips och åsikter om denna lösning. Vi har inte tänkt göra om allt för mycket utan kommer att måla om luckorna, flytta lite skåp och så. Tror ni på detta? Mellan överskåpen och väggen hade jag funderat på att sätta öppna hyllplan. Kom gärna med förslag på hur vi kan göra!
En mer traditionell lösning hade nog varit att sätta hoarna vid fönstret och spis-ugnen där diskhon finns idag. Det var nog på den tiden man tillbringade mycket tid med att diska - idag använder väl alla diskmaskinen till allt och då kanske det är trevligare med en ren bänkyta för att hacka och greja...
Jag har väl rätt mycket åsikter om kök, långtifrån alla underbyggda, men hörnskåp är inget jag gillar. Jag vet inte riktigt vad er lösning gömmer i hörnet, men det kanske helt enkelt är bortspärrat?
Eftersom man vill fånga in så mycket os som möjligt från spiset gillar jag lätt sneställda hörn och spishällen i hörnet. Med stenbänkar och en liten stenhylla i hörnet får man massor av plats för att jonglera med kastruller och pannor, allt os hamnar där det skall och hörnet är vettigt användbart.
Tycker faktiskt också att det är rätt bra att stoppa in ugnen under hällen i en sådan lösning, då har man hörnet till något vettigt. Visst försvinner det en massa potentiell skåpsyta runt om, men jag tycker vinsterna är större.
Du har långt mellan spis och kyl idag - arbetstriangeln är nog lite stor om man jobbar mest ensam i köket - å andra sidan har du ju en fantastisk arbetsyta mitt i köket om ni är två eller fler ofta, diskmaskinen står förmodligen närmast sittplatserna och det kommer att bli en naturlig skillnad mellan berednings- och diskytor, så det är verkligen plus och minus.
Jag tror att ert sätt att nyttja köket får göra bedömningen åt er, hur nära eller utspritt ni vill ha allt.
Personligen hade jag kanske valt en separat kyl, frys och försökt att få till ett helt skåp för skafferivaror och en upphöjd diskmaskin. Höjden på den varierar med åldern på familjen lite, men får man plats med två fullutdragslådor under blir det ju superbra ur såväl förvarings- som arbetsställningssynpunkt.
//peo
Jag har väl rätt mycket åsikter om kök, långtifrån alla underbyggda, men hörnskåp är inget jag gillar. Jag vet inte riktigt vad er lösning gömmer i hörnet, men det kanske helt enkelt är bortspärrat?
Eftersom man vill fånga in så mycket os som möjligt från spiset gillar jag lätt sneställda hörn och spishällen i hörnet. Med stenbänkar och en liten stenhylla i hörnet får man massor av plats för att jonglera med kastruller och pannor, allt os hamnar där det skall och hörnet är vettigt användbart.
Tycker faktiskt också att det är rätt bra att stoppa in ugnen under hällen i en sådan lösning, då har man hörnet till något vettigt. Visst försvinner det en massa potentiell skåpsyta runt om, men jag tycker vinsterna är större.
Du har långt mellan spis och kyl idag - arbetstriangeln är nog lite stor om man jobbar mest ensam i köket - å andra sidan har du ju en fantastisk arbetsyta mitt i köket om ni är två eller fler ofta, diskmaskinen står förmodligen närmast sittplatserna och det kommer att bli en naturlig skillnad mellan berednings- och diskytor, så det är verkligen plus och minus.
Jag tror att ert sätt att nyttja köket får göra bedömningen åt er, hur nära eller utspritt ni vill ha allt.
Personligen hade jag kanske valt en separat kyl, frys och försökt att få till ett helt skåp för skafferivaror och en upphöjd diskmaskin. Höjden på den varierar med åldern på familjen lite, men får man plats med två fullutdragslådor under blir det ju superbra ur såväl förvarings- som arbetsställningssynpunkt.
//peo
Micron ska byggas in i skafferiet. Tror vi klarar oss med kylen, har en större frys i källaren. Sedan tror jag överskåpen räcker, har ju så idag och vet inte varför jag ska köpa mer glas och dyligt=) Idag så har vi spisen i hörnet, vissa kanske tycker det är mer praktiskt men jag tycker den kommer för nära diskhon och att det är så mycket outnyttjat utrymme.
Arbetsytan mellan hon och spisen ser liten ut. Rekommendationen är 80 har jag för mig. Dessutom tycker jag att lilla skåpet mellan spisen och hörnet ser för smalt ut. Vi har ett 40-skåp där och det är tillräckligt trångt tycker jag. Jag skulle nog byta plats på spisen och hon och på så sätt kunna ha diskmaskin och ho på den längre bänkbiten och sedan spisen på den kortare. Som det är nu får ni huvudarbetsytan bortanför spisen och hon i andra änden av köket. Jag kladdar i alla fall en hel del när jag lagar mat och uppskattar därför närhet mellan hon och den större arbetsytan.
På ett ungefär ser köket ut såhär idag. Kyl och frys är vid en annan vägg. Jag kände att jag ville flytta spisen eftersom den och diskhon är så nära varandra, plus att det är enklare att flytta spisen och fläkten än diskhon.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nä och det känns även om man står två stycken, om en står vid vasken och en vid spisen blir det rätt trångt kan jag lova. Så jag tror om jag flyttar spisen dit jag ritat på ritningen kommer det att kännas betydligt längre bort. haha
Ja, fast tyvärr inte tillräckligt långt enligt min mening.
Ni kommer fortfarande att knuffas om en diskar och en steker.
Om det var mitt kök skulle jag allvarligt överväga extrajobbet med att flytta diskhon till under fönstret och spisen dit där diskhon är ritad.
Ni kommer fortfarande att knuffas om en diskar och en steker.
Om det var mitt kök skulle jag allvarligt överväga extrajobbet med att flytta diskhon till under fönstret och spisen dit där diskhon är ritad.
Under köket är pannrum. Så egentligen är det inga problem.. Och det är inga dörrar utan bara öppningar. Det är väl mest sambon i huset som tycker att allt duger som det gör idag=) Så jag försöker komma med smarta lösningar så han ska ändra sig med. Jag hade också funderat på att ha kyl/frys där. Så egentligen är det väl bara att övertala sambon att omdragning av vatten vore det bästa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden