12 930 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Placering av kyl/frys resp ugnar i litet kök - kom gärna med åsikter!
Hej, vi är överens om det mesta i planeringen men inte placering av den kombinerade kyl/frysen respektive högskåp med ugn och micro. Är det någon som kan tänkas ha en åsikt - alla tankar är mycket välkomna.
Lite info:
Litet kök, på fotona ser vi in i köket "genom fönstret".
Vi kommer ha matbord och stolar i köket, med bordets kortända mot fönstret, så det är inte överdrivet mycket golvyta
Vi lagar oftast mat och äter nästan alla måltider förutom vardagsluncher hemma
Till höger i bild är trapphuset för källartrappan. Mellan vägg och trapphus kan man gå ut till vardagsrummet (syns inte men längst till höger ut ut bild) Det får inte plats något mellan det och köksbordet så det är layouten i bilderna som gäller förutom:
Ska vi kyl/frys eller ugnar närmast diskbänksdelen? Varför?
Lite info:
Litet kök, på fotona ser vi in i köket "genom fönstret".
Vi kommer ha matbord och stolar i köket, med bordets kortända mot fönstret, så det är inte överdrivet mycket golvyta
Vi lagar oftast mat och äter nästan alla måltider förutom vardagsluncher hemma
Till höger i bild är trapphuset för källartrappan. Mellan vägg och trapphus kan man gå ut till vardagsrummet (syns inte men längst till höger ut ut bild) Det får inte plats något mellan det och köksbordet så det är layouten i bilderna som gäller förutom:
Ska vi kyl/frys eller ugnar närmast diskbänksdelen? Varför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Alternativ ett. Man är oftare i kylen och ränner än i ugnarna. Bäst då att ha kylen närmast spis och diskbänk.
Och apropå spis skulle jag byta plats på den och hoarna om möjligt. Viktigare att haden nära kylen i mitt tycke, samt även viktigare att ha lite svängrum kring spisen, om det blir trångt mot matbordet.
Och apropå spis skulle jag byta plats på den och hoarna om möjligt. Viktigare att haden nära kylen i mitt tycke, samt även viktigare att ha lite svängrum kring spisen, om det blir trångt mot matbordet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
jag tycker att det ser bättre ut i tvåan.
Ett steg till eller från gör knappast någon skillnad.
Och spisen: Ja, byt gärna plats, men det har ju med el- och rördragningar att göra med.
Men det är inritat en väldigt stor spishäll.
Jag skulle nöjt mig med en 60-cm häll, speciellt som det är ett rätt litet kök.
Och spisen: Ja, byt gärna plats, men det har ju med el- och rördragningar att göra med.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kanske vettigt att sätta 20-cm-skåpet mot väggen oavsett hur du placerar kyl/frys och ugnar.
För kylen kan ju handtaget ta i väggen om den står som i förslag 2. I förslag 1 så kan det bli krångligt vid rengöring av ungsluckan, på vår ugn lär man komma åt med mejsel från sidorna för att plocka isär lucka. Det går ju med stubbe eller spärrskaft men ändå. Lär ju bli en del ånga mot väggen också.
För kylen kan ju handtaget ta i väggen om den står som i förslag 2. I förslag 1 så kan det bli krångligt vid rengöring av ungsluckan, på vår ugn lär man komma åt med mejsel från sidorna för att plocka isär lucka. Det går ju med stubbe eller spärrskaft men ändå. Lär ju bli en del ånga mot väggen också.
Redigerat:
Jag har svårt att gissa hur mycket plats det kommer att finnas mellan matbordet och ugnen, kylskåpet. Av alternativen tycker jag att det bästa vore att ha ugnen närmast bänken. När man tar ut en varm plåt (kanske full med sky) vill man inte behöva gå för långt med den. Jag skulle helst vilja ha en bänk i omedelbar anslutning till ugnen.
Nötegårdsgubben skrev:
KnockOnWood skrev:jag tycker att det ser bättre ut i tvåan.
Svårt att byta plats på hoar och spis - rördragning avlopp går uppåt i bild. Vi har denna lösning nu och det funkar bra att vara två vid spisen/gå bakom varandra trots att man har matbordet med stolar bakom ryggen.
Spishällen är extrastor - vi har allergier i familjen som gör attvi ofta har tre eller fyra kastrulelr igång till en och samma måltid så skönt att ha gott om hällyta. Vi får mer bänkyta än v ad vi har nu så det känns ok
Det är inte vägg till höger i bild närmastkyl/ugnar utan en öppning mot vardagsrummet. Det var nog lite otydligt på första bilderna men förhoppningsvis lättare att se på planskissen.richardtenggren skrev:Kanske vettigt att sätta 20-cm-skåpet mot väggen oavsett hur du placerar kyl/frys och ugnar.
Det är mycket plats mellan matbord och ugnar/kyl-delen. Vi har ett bord som har två iläggskivor och kan lägga i båda och ändå sitta på kortsidan mellan bord och skåpen som står där nu, så det är helt ok :-D. Vanligtvis sitter ingen på kortsidan (vi brukar vara fyra men sex-åtta personer går bra, fler blir ganska trångtAvemo skrev:Jag har svårt att gissa hur mycket plats det kommer att finnas mellan matbordet och ugnen, kylskåpet. Av alternativen tycker jag att det bästa vore att ha ugnen närmast bänken. När man tar ut en varm plåt (kanske full med sky) vill man inte behöva gå för långt med den. Jag skulle helst vilja ha en bänk i omedelbar anslutning till ugnen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 241 inlägg
Om det är långt till köksbordet från ugnen så vill man nog inte gå dit och ställa en plåt och då tycker jag också om det är bäst att ugnen är till vänster. Även om det också är bra att ha kylen närmast, så får nog säkerheten väga högre.
Jag hade haft kyl/frys som i förslag två då har man kyl/frysen högerhängd vilket passar flödet till både micro/ugn samt diskbänk. Känns bättre med bra svängrum vid ugnen om man skulle tappa balansen så har man utrymme både till vänster och höger om en plåt med spad skulle "svaja" till. Om som tidigare inlägg närmare till diskbänken.
Åsch, ni har gaddat ihop er med min man och kökplaneraren...
Jag kan ju då erkänna att jag vill verkligen ha kyl/frys till vänster, jag använder dem många gånger per dag, ofta i kombination med spis och arbetsbänk. Ugnen däremot använder jag två-tre gånger/vecka. Micron än mer sällan. Jag gör nog minst 60% av jobbet i köket.
Dessutom lättare när man kommer med matkassarna tänker jag.
Och ytterligare aspekt, men av mindre vikt, det känns mer vettigt att ha ugnar än kyl/frys mot murstock, vi eldar relativt ofta. Den blir väl inte varm egentligen men ändå.
Jag tror jag får vika ner mig om luckorna så jag får igenom layouten...
Jag kan ju då erkänna att jag vill verkligen ha kyl/frys till vänster, jag använder dem många gånger per dag, ofta i kombination med spis och arbetsbänk. Ugnen däremot använder jag två-tre gånger/vecka. Micron än mer sällan. Jag gör nog minst 60% av jobbet i köket.
Dessutom lättare när man kommer med matkassarna tänker jag.
Och ytterligare aspekt, men av mindre vikt, det känns mer vettigt att ha ugnar än kyl/frys mot murstock, vi eldar relativt ofta. Den blir väl inte varm egentligen men ändå.
Jag tror jag får vika ner mig om luckorna så jag får igenom layouten...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite gammelmans-funderingar:
Jag hade hellre satt ugnen på konventionellt sätt under spishällen.
Och en vanlig fristående mikro i ett av överskåpen.
Och den smala, öppna hyllan är guld värd för kokböcker, skärbrädor, brickor och annat.
Vi har ett par sådana och de gör att man kan hålla någorlunda ordning i köket.
Jag hade hellre satt ugnen på konventionellt sätt under spishällen.
Och en vanlig fristående mikro i ett av överskåpen.
- Så slipper man bära ugnsplåtar/långpannor tvärs över golvet för att ställa ner på köksbänken.
- Så kan de första 60 centimetrarna mellan köksdörr och kyl/frys göras till ett bänkskåp. Väldigt bra att ha en avställningsyta bredvid kylen!
Och den smala, öppna hyllan är guld värd för kokböcker, skärbrädor, brickor och annat.
Vi har ett par sådana och de gör att man kan hålla någorlunda ordning i köket.
Om det känns som om utrymmet tillåter kan man tänka sig att ha högskåp med kyl/frys eller Ugn/Mikro bredvid diskhon istället, och vanlig bänk med överskåp bredvid den enhet om blir kvar mot murstocken.
Personligen föredrar jag att ha en mikro som inte är inbyggd, då den annars gärna hamnar väldigt högt.Fast å andra sidan brukar ugnarna också sitta högre än vad jag önskar.
Personligen föredrar jag att ha en mikro som inte är inbyggd, då den annars gärna hamnar väldigt högt.Fast å andra sidan brukar ugnarna också sitta högre än vad jag önskar.
Jag håller med KnockOnWood. Med ugnen i underskåp under bänken har du nära till bänken att ställa plåten på. Och du kan ändå ha kylskåpet på bästa platsen. Mikron behöver inte vara ett problem att den sitter högt. Hur ofta använder man den alls? Och hur många gånger när man använder den skall man ställa in något tungt? Den kan stå varhelst det finns plats.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 241 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 241 inlägg
Fördelen med att inte ha mikron så högt är att mellanstadiebarn kan använda den för att värma något att äta innan en träning eller om de är hungriga efter skolan.Avemo skrev:Jag håller med KnockOnWood. Med ugnen i underskåp under bänken har du nära till bänken att ställa plåten på. Och du kan ändå ha kylskåpet på bästa platsen. Mikron behöver inte vara ett problem att den sitter högt. Hur ofta använder man den alls? Och hur många gånger när man använder den skall man ställa in något tungt? Den kan stå varhelst det finns plats.