Jag ska ta in offerter för asfaltering framför garaget. Kan absolut ingenting om det, är det något särskilt jag ska kolla eller fråga om? Är det någon viss typ av kvalitet på asfalten jag vill ha? Är det någon viss typ av vält/maskin/tyngd jag vill att dom använder?
Något annat? :-)

C crazytok skrev:
Jag ska ta in offerter för asfaltering framför garaget. Kan absolut ingenting om det, är det något särskilt jag ska kolla eller fråga om? Är det någon viss typ av kvalitet på asfalten jag vill ha? Är det någon viss typ av vält/maskin/tyngd jag vill att dom använder?
Något annat? :)
Hur ser överbyggnaden ut i dagsläget? Det är nästan det viktigaste för ett bra och varaktigt resultat.

Överbyggnaden? Om du syftar på underlaget är det makadam och paddad 0/18 sedan många år tillbaka… detta måste skrapas av och finjusteras med ny 0/18

Lite mer att tänka på, det ska vara en riktig botten så asfalten ligger stum- Sen det med villasafalt är lite klurigt, den är inte som den på en körväg, hård som flinta. Alla som utför det har en liten vält och den trycker inte till riktigt, så att ställa en motorcykel med stöd på, är inte bra, stöden sjunker ner när det blir sommar. Om det inte plattas till ordentligt och en stum botten så kommer det att bli hjulspår på sommaren. Blir som du kan se efter dubbarna på stora vägarna, två spår.

Det har legat makadam och paddad 0/18 där tidigare. Har packats i omgångar sedan det byggdes för typ 8 år sedan… så inbillar mig att det borde vara hyggligt stumt. Sen behöver dom ju skala av en bit och packa på nytt igen…

Är det någon särskild asfaltssort jag ska be om? Den jag fått offert på nu är Abt 11.

Har ingen aning om beteckningarna på asfalt, men kan tänka mig att det kan skilja på hur hårt det går att platta till. Annars så vet dom som ska jobba, vad som behövs under

Grundarbetet är alltid avgörande för kvaliteten på slutresultatet oavsett vilken asfaltssort man lägger ovan på. Gällande sorter så är det normalt att lägga 40-50mm=100-120kg/m2 ABT11 160-220, denna rekommenderas både för att utläggning och resultat är lättast att få till. 160-220 står för hårdheten i bitumenet, skall man ha lite punkt laster så rekommenderar jag att man går upp i hårdhet till 70-100 men dock knepigare att få ett snyggt resultat.

11 står för max stenstorleken och normala spannet är 8, 11 eller 16 sten, ju finare sten ju slätare och mindre friktion.

Detta är dimensionerat för personbilar och inga större påfrestningar, kommer det vara tyngre trafik och mycket vridningar mm eller om man vill vara på säkra kortet så rekommenderar jag att man först lägger ett lager 40mm AG16 70-100 och toppar med antigen 30mm ABT8 eller ABS8 (endast maskin läggning men riktigt snygg för en nörd) så kommer ytan blir riktigt snygg och hållbara.

ABT=tät asfalt ABS=stenrik

• Gilla
john_heden100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.