Någon som har en aning om vad det kan kosta att förbereda den här ytan för asfaltering plus själva asfalteringen?

• Trädgård i vår, gula narcisser, blå scilla, stubbe, häck, stenlagd gång, röd träbyggnad med solpaneler, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske runt 15-20 000
En dags jobb för en gubbe med en grävmaskin och en 500kg padda, lastbil några timmar beroende på vart materialet skall tippas och var grus hämtas.
Sedan kommer asfalt på det men det har jag inte koll på kostnaderna för.

När man gör större parkeringar så har jag nyligen hört ca 20000 per plats så svaret ovan kan vara rimligt.

Kanske det blir billigare med irländska asfaltläggare. Tror att det är säsong för dessa varelser nu.
Men resultatet blir därefter ;)
Har ingen aning om prisnivå, men det svar du fått verkar inte orimligt

Skit i asfalten.
1000 - 2000 kr I betong.
Jag har precis lagt ett 36 m2 golv i garaget med denna metod:

• Gilla
Träpanel123
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skit i asfalten.
1000 - 2000 kr I betong.
[media]

Har du någon bild på resultatet?

• Gilla
Matt Warner
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skit i asfalten.
1000 - 2000 kr I betong.
[media]
Bra tips, det kommer säkert hålla i flera minuter.
Smart att skippa armeringen så blir det lättare att plocka bort bitarna när det krackelerat, är det lite ojämnt kan man fylla upp under med matjord innan man häller ut betongen.
Tror du på fullt allvar att det där skall hålla för att parkera en bil på?

• Haha
Stubai
  • Laddar…
J jonasz skrev:
Bra tips, det kommer säkert hålla i flera minuter.
Smart att skippa armeringen så blir det lättare att plocka bort bitarna när det krackelerat, är det lite ojämnt kan man fylla upp under med matjord innan man häller ut betongen.
Man får ju lite matjord över när man grävt ur för gjutningen.
Rimligen borde hälften av den matjorden kunna användas direkt till att dryga ut den torra betongen med och den andra halvan sparas för framtida sprickor :crysmile:
Det kändes lite riskabelt att skruva bort formen, den hade kunnat hålla ihop plattan åtminstone en vecka!

J jonasz skrev:

S sk007 skrev:
Man får ju lite matjord över när man grävt ur för gjutningen.
Rimligen borde hälften av den matjorden kunna användas direkt till att dryga ut den torra betongen med och den andra halvan sparas för framtida sprickor :crysmile:
Det kändes lite riskabelt att skruva bort formen, den hade kunnat hålla ihop plattan åtminstone en vecka!
Det skulle väl vara enda anledningen att gräva ur matjord då, för själva gjutningen behövs det ju tydligen inte tas bort något, bara göra ett spår i kanten så att vattnet kan rinna bort.
Man undrar ju vad alla grävmaskiner och anläggare skall ta vägen när ryktet sprider sig att det bara är att hälla ut några säckar betong när man vill anlägga och bygga något, och stackars alla beställare av husgrunder som blivit så totalt förda bakom ljuset att man behövt gräva bort organiskt material och att lägga pengar på något så urbota dumt som armering, det hade ju räckt gott att hälla ut några säckar grovbetong.

Jänkare...:surprised:

D Dilato skrev:
[media][media]
Du har övertygat mig, det verkar verkligen vara en jättebra ide`

Han kör över det några gången och det spricker för att sedan borra i det(oklart varför det skulle spricka men ändå, lite som att en regel eller planka skulle spricka för att man borrar i den) och sedan skruva fast lite reglar.
Tycker han summerar det hela vid 6:40: "i´m just an idiot with a camera"

Om vi utgår från TS behov så löser detta ju problemet rätt billigt.
Asfalt är väl i vart fall inte starkare, och definitivt inte billigare.

D Dilato skrev:
D Dilato skrev:
Jag har ingen aning om trådstartarens behov då frågan var vad det kan kosta att göra iordning ytan för asfaltering.
Ett lika relevant svar som ditt hade varit att blås såpbubblor över ytan och ställ bilen där för det kommer vara skitbilligt
Hade frågeställningen varit hur man löser det billigast och snabbast utan krav på hållbarhet kanske ditt förslkag hade funkat men en parkering anlagd på det sättet du föreslår kommer inte att funka i Sverige, vad som är acceptabelt i det förlovade landet i väster där dom inte har någon som helst kultur att bygga bra är irrelevant i mina ögon.

• Gilla
vardecheck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.