Byggahus.se

Asfalt på grovt betonggolv

1. T
    Medlem · Östergötland · 580 inlägg

Thullen

Medlem
    Tjosan hoppsan!

Jag håller på å riva ut allt uppreglat golv och väggar i gillestugan på 16 kvm i vårt hus från - 62.
    Det ska flytspacklas och läggas klinker är tanken (ingen golvvärme, det är ett förrådsutrymme).
    Men inte det som är bekymret...

Under golvreglarna är en mycket grov betongkaka som är struken med asfalt. Ser ut att va betong "utspätt" med 8-16 makadam.
    Jag har ännu inte sett hela golvet då jag bara brutit upp två golvplank än för att få en uppfattning om vad som döljer sig här under, men jag befarar att det är mycket jobb som börjar titta fram :rofl:
    Bilden nedan är vad jag kan se än så länge

Hur får jag bort asfalten på enklast sätt?
    En betongfräs är väl sisådär när det är så grovt, känns som man kommer i princip behöva planfräsa 2 cm ner i kakan för att få bort allt?

Vinkelslip med diamantklinga, men det lär va oerhört dammigt och otrevligt i garanterat mer än en dag?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201229_164926.jpg

2. I
    Medlem · Västra Götaland · 2 313 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Har du inte problem med takhöjden hade jag flytspacklat över hela rasket(y)

3. T

Thullen

Medlem
    Mjo men det kommer ju inte fästa, då får man ju gjuta en redig kaka över det hela som är självbärande och armerad, och det är 5 cm extra jag gärna behåller i takhöjd.

4. Vedspisen
    Husägare · Norrbotten · 87 inlägg

Vedspisen

Husägare
    Flytspackel borde absolut fungera. Det kommer ju inte att åka iväg någonstans, bara skapa en jämn och fin yta. Jag hade inte oroat mig över vidhäftningen, ser inte att det skulle vara problem utifrån det du beskriver.

• Laddar…
  5. T

Thullen

Medlem
    Hmm ok.
    Så en varierat 10-40 mm tjock kaka borde gå att hälla direkt på det här säger ni?
    Ska man köra fiberförstärkt eller duger vanlig?

Dagsfärsk bild från när allt är uppbrutet.
    Störst nivåskillnad mellan högsta och lägsta punkt jag hittat är ca 4 cm (panorama gör bilden lite bananformad)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201230_213354.jpg

6. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Har du en bättre bild på vad som faktiskt utgör grunden för golvet? Ser verkligen inte ut som betong, och någon asfalt lär det ju inte vara tal om.

7. T

Thullen

Medlem
    • Laddar…
  8. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Onekligen en spännande lösning. Är det lika ojämnt som det ser ut på bilderna?
    Aldrig sett något liknande, men det har säkert andra.
    Säkerligen ingen fara att spackla eller helt enkelt bara gjuta på det där. Antar att ni redan funderat igenom och inte tänker göra större åtgärder som kräver att det bilas upp och dylikt?
    Ska det bara jämnas ut med ca 40 mm som du pratade om så hade jag bara städat, primat och spacklat. Ska det upp mer så skulle jag gjutit.

• Laddar…
  9. GoC
    Medlem · 3 376 inlägg
    Det är väl en klassisk lösning med grovbetong och ett fuktskydd i form av asfalt. På det reglade man upp för golvet.
    Billigast och enklast är väl att låta allt bra som det är och gjuta en betongkakan av finbetong som du lägger klinker på.

• Laddar…
  10. C
    Medlem · 1 797 inlägg
    Ja själva tekniken är ju tämligen vanlig, det jag reagerade på var att det ser otroligt ojämnt ut. Men det kanske ser värre ut på bild.

• Laddar…
  11. T

Thullen

Medlem
    Ja jag har heller inte sett det tidigare.
    Nästan som att de hällt slasket som blev över från resten av källaren här, för alla andra golv är släta fina betonggolv som man är van vid att se dem.
    Detta är det enda golvet i källaren som är uppreglat sedan huset byggdes.

12. GoC
    Medlem · 3 376 inlägg
    Det brukar vara rejält ojämnt då bara underlaget för golvreglarna var viktigt. Senare så kom man på den geniala idén att trampa ned tryckimpregnerade reglar i den mjuka betongen för att skapa ett jämnt underlag för golvreglaran :)

• Laddar…
  13. Vedspisen

Vedspisen

Husägare
    Jag skulle fortsatt rekommendera att köra med flytspackel och det behöver definitivt inte vara fiberförstärkt men om det är den varianten du har att tillgå så fine kör på den. Prima golvet och sen häll på en 10-40mm beroende på hur golvets lägsta och högsta punkt ser ut. Alternativt bila bort de absolut värsta topparna och spackla (flytspackla) sedan. Klart!
    Lycka till!!

• Laddar…
  14. T

Thullen

Medlem
    Ja det lutar åt att det blir så.
    Har mätt upp golvet nu och det blir i snitt 40 mm spackel för att va minst 10 mm över högsta punkt.

Följdfråga: Hinner man blanda och hälla ut 40mm flytspackel på 16 kvm om man är två pers med ett gäng hinkar och en betongvisp? eller ska man dela upp det i två etapper?
    Har bara flytspacklat mindre ytor själv innan men då bara 6-7 säckar, nu snackar vi ju ett 50-tal säck :)

15. Vedspisen

Vedspisen

Husägare
    Ja, försök ordna större blandartunnor som du/ni kan knäcka säckar i. Blanda i ett antal i varje tunna och vispa runt emellanåt. Använd inte för varmt vatten snarare lite kallt så fördröjer du härdningen en aning. Ni klarar det på 2 Pers men såklart om ni kan vara 3 så underlättar det.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.