Som rubriken. Ska göra trossbotten och tänkte först Huntons trossbottenskivor. Skulle gå på ca 3,5 tkr för golvet. Jämförde det med asfaboard på byggmax, 1,3 tkr för samma. Svinbra tänkte jag, tills man googlar som vanligt. Ser inlägg om att asfaboard är för mjukt och kommer hänga ner. Samtidigt marknadsförs den som användbar i trossbotten.

Så vad gäller? Är asfaboard duglig som trossbotten eller inte?

Ska den ligga i en tät krypgrund eller som trossbotten för en öppen plintgrund? För en öppen plintgrund hade jag tittat på byggmax fibercementskivor, det är ett bra oorganiskt material.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ska den ligga i en tät krypgrund eller som trossbotten för en öppen plintgrund? För en öppen plintgrund hade jag tittat på byggmax fibercementskivor, det är ett bra oorganiskt material.
Öppen plintgrund.

Jag har förstått att man ska tänka på golvet i en öppenplintgrund som en vägg. Och jag tänkte inte ha fibercement på väggarna. Så motivera gärna, så jag förstår :)

Jag byggde ett förråd med öppen plintgrund för några år sedan.

Valde att lägga fibercementskivor.
Dels för de är helt okänsliga mot fukt men också för att undvika att möss och annat bös tar sig in i isoleringen.
Skruvade alla skivorna mot en ram i tryckt 28x45.

Väggarna blir inte lika fuktutsatta som trossbotten blir

ClasseClas
I InsidersUnited skrev:
Som trossbottenskiva, oorganisk, brinner inte, rör sig inte. Billig.

[länk]
Billig vette tusan.

Eftersom jag ska isolera med Hunton träfiberskivor så tittar jag såklart på deras sortiment. De har spontade trossbottenskivor, 18mm. Verkar vara lättare att täta skarvar, och isolerar dessutom lite. För mitt golv: 3262 kr.

Fibercementskivorna du länkade till, samma golv: 4170 kr.

Asfaboarden skulle för samma golv gå på 1300 kr.

Dede77 Dede77 skrev:
Jag byggde ett förråd med öppen plintgrund för några år sedan.

Valde att lägga fibercementskivor.
Dels för de är helt okänsliga mot fukt men också för att undvika att möss och annat bös tar sig in i isoleringen.
Skruvade alla skivorna mot en ram i tryckt 28x45.

Väggarna blir inte lika fuktutsatta som trossbotten blir
Hur då? En öppen plintgrund har ju rimligen samma luft som är mot väggen. Och den är dessutom utsatt för regn. I en sluten plintgrund hade jag förstått bättre. Men detta är ju en vägg man har liggandes. Hur är den mer utsatt för fukt än väggen utanför?

• Gilla
Sam Skillhag
  • Laddar…
Motherfucker
Asfaboard är ett utmärkt material för trossbotten som har isolerande egenskaper och är lätt att jobba med och är en beprövad metod..

ClasseClas ClasseClas skrev:
Skippa asfaboard för trossbotten och använd antingen fibercementskiva eller trossbottenskiva (oljehärdad). De är dessutom anpassade för ett golvbjälklag med cc 600.
Kolla priserna och jämför,
[länk]
[länk]

Jag körde med oljehärdad trossbottenskiva på landet till gäststugan med öppen plintgrund och det har funkat väldigt bra.
Jag har kollat och jämfört en hel del. Se mitt svar till InsiderUnited. Det är en klar prisskillnad mellan sådana skivor och asfaboard. Och är inte en asfaboard en oljeimpregnerad träfiberskiva, bara i större format?

Motherfucker Bicmac skrev:
Asfaboard är ett utmärkt material för trossbotten som har isolerande egenskaper och är lätt att jobba med och är en beprövad metod..
Så underbart med alla dessa svar som alltid stäcker sig från "absolut sämsta som finns" till "absolut bästa som finns" :D

Tänker att sånt här borde ju vara prövat i många år, ändå vet vi inte?
Men du skriver att det är en beprövad metod. Jag litar på det. Tack för svar.

• Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
Tja, det beror på hur man tänker, en orörd fibercementskiva kommer överleva både dig, mig och våra barnbarn. Den är också som sagts innan ett bra stopp för gnagare. ❤️

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
ClasseClas
cederbusch cederbusch skrev:
Och är inte en asfaboard en oljeimpregnerad träfiberskiva, bara i större format?
Asfaboard är ok som vindskydd bakom en fasad men inte som trossbotten för att den är för porös. Risken är den saggar med tiden pga fukt och tyngdlagen. Ju tyngre isolering desto större risk. Mina föräldrar hade asfaboard i krypgrund i sin villa och den boarden hängde betänkligt. Även med krypgrundgrundsavfuktare så återgick formen aldrig.

Snåla inte nu på det här för det är ett jäkla jobb att göra om det i efterhand om det skulle gå snett.

• Gilla
cederbusch
  • Laddar…
ClasseClas
cederbusch cederbusch skrev:
Eftersom jag ska isolera med Hunton träfiberskivor
Vad är det för isolering? Länk?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Asfaboard är ok som vindskydd bakom en fasad men inte som trossbotten för att den är för porös. Risken är den saggar med tiden pga fukt och tyngdlagen. Ju tyngre isolering desto större risk. Mina föräldrar hade asfaboard i krypgrund i sin villa och den boarden hängde betänkligt. Även med krypgrundgrundsavfuktare så återgick formen aldrig.

Snåla inte nu på det här för det är ett jäkla jobb att göra om det i efterhand om det skulle gå snett.
Tack, det är den typen av argument jag behöver. Du har helt rätt i att det är dumt att snåla nu, för det blir jag inte lyckligare av varken nu eller sen.

Men det är dumt att köpa dyrare produkter än man faktiskt behöver, tänker jag. Men jag köper detta argument.

Då behöver jag väl bara fundera på om de tjockare trossbottenskivorna står emot mössen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.