Byggahus.se

Asfaboard, fasadboard eller spånskiva?

1. E
    Medlem · 195 inlägg

Elektra

Medlem
    Nu börjar det bli förvirrat igen i vårt renoverande, vet inte ens om jag lägger det under rätt tråd? Vi har rivit ut vårt gamla golv i kök och matrum, grävt ut all jord, bytt ut dåliga stockar och syll men nu får vi olika bud hur vi ska gå till väga... :-/

Om vi väljer att göra en botten i underkant av stockarna, lägga isolering och sedan spånskiva ovanpå innan golvet, vilket material ska vi då välja på det som isoleringen sedan kommer att vila på? Det är tänkt att vara en luftspalt under golvet mellan isoleringen och marken och sedan isolering under själva golvet. Virrigt, hoppas någon förstår vad jag försöker förklara. :-[

Först fick vi veta att man gjorde en botten av asfaboard, la isoleringen på den och sedan täckte med spånskiva, men nu när jag kollar så står det ju att asfaboard är rötkänsligt? :surprised: Är det bättre att istället välja fasadboard, spånskiva eller rent av bräder?! Behöver vi lägga spånskiva överst om vi väljer att lägga ca 30 - 40 cm breda plank istället? De är dessutom nästan 5 cm tjocka så det finns gott om slipmån för omslipning om det blir märken från hundklor. ::) Våra underbara granner har nämligen gammalt golvvirke som vi får ta om vi vill. :D

Vi har även fått olika bud om hur det ska se ut under luftskiktet, en säger att vi ska fylla på med mackadam, duk och sedan leca, en annan att vi ska gjuta platta och två att vi inte behöver varesig gjuta platta eller lägga in ngt mer bara vi har en bra luftspalt så golvet inte har markkontakt. Bägge anser att grusbädd fyller ingen funktion och att gjuta är overkill? :-?

2. S
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Styx

Medlem

Re: Asfaboard, fasadboard eller spånskiva?

Här kommer ett bud till :)

Falsad/spontad cellplast, spikad tvärs bjälklaget. Direkt på denna (i facken då alltså) lägger ni isoleringen ni tänkt er.
    Snabbt och smidigt - plus att ni får lite extra isolering av själv golvbjälkarna vilket minskar temperaturskillnaderna i dessa = mindre fuktproblem.

Detta förutsätter givetvis att ni kommer åt underifrån för att spika cellplasten - men det utgår jag från att ni gör.

3. E
    Medlem · 195 inlägg

Elektra

Medlem

Falsad/spontad cellplast? Vad i allsin dar är det för något, har jag aldrig hört talas om! :surprised: Finns det på byggvaruhusen och vad ska man fästa med för sorts spik? :-?
    Komma här och förvirra mig ännu mer, jag som är blondin. ;)

4. S
    Medlem · Västra Götaland · 895 inlägg

Styx

Medlem

Det finns att köpa på de flesta trävaruhus. Har de inte det hemma kan de ta hem det..
    Annars har jag för mig man kan köpa direkt av www.cellplastdirekt.se

Fäster det gör man med vanlig 4"-spik och speciella plastbrickor som man köper i samband med cellplasten.

5. E
    Medlem · 195 inlägg

Elektra

Medlem

Ok, tack för svaret. Jag ser att de öppnar redan 06 på morgonen så jag får väl smyga upp och ta ett litet snack med dem. Min stackars sambo håller på att bli gråhårig så jag kollar upp det innan jag säger ngt mer till honom, tror det är lugnast så. ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.