Hej!
Liksom många andra undrar jag också om någon med erfarenhet kan ge svar på om detta är något att vara försiktig med. Materialet runt röret ser väldigt fibröst ut, men är svårt att komma nära då det ligger några dm in under golvet som ännu inte tagits upp. Röret är för värmesystemet (som ska bytas ut), och jag misstänker att det är en böj där isoleringen sitter.
Mvh Per

• Värmerör som sticker ut ur golvet med misstänkt isolering, omgivet av träspån och träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på isoleringen kring ett värmesystems rör, fibröst material synligt bland sågspån under golvet.
    Skapa konto
Ser ut som glasull med papp utanpå.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Skickade bilden till en bekant som jobbar med rivning, han misstänkte det skulle kunna vara asbest.
Skulle rekommendera att ta ett prov så du är på säkra sidan :)

Staffans2000
Hur känns det, när du tar på det?
Är det som hård bommul?

För mig ser det här mer ut som glasfiberdå fiberna ser mer raka ut. Jag kan dock inte garantera till 100% att det inte är asbest, men det är ändå en låg risk.

Tack för svar! Vi har misstänkt rörisolering på flera ställen i huset. Undrar nu om denna är något att skicka in på analys? Känns mjuk när man klämmer på den och förkolnar när den eldas men tar inte direkt eld utan glöder bara lite.. se bild! Misstänkt rörisolering med fibrösa material och små partiklar mot röd bakgrund.
Skapa konto
Närbild på misstänkt rörisolering, mjuk och förkolnad, på en grov yta.
Skapa konto

Staffans2000
Det är lättare att säga vad det inte är. Nämligen asbest.

• Gilla
Pgam
  • Laddar…
P Pgam skrev:
Tack för svar! Vi har misstänkt rörisolering på flera ställen i huset. Undrar nu om denna är något att skicka in på analys? Känns mjuk när man klämmer på den och förkolnar när den eldas men tar inte direkt eld utan glöder bara lite.. se bild![bild] [bild]
Nej inte asbest men munnskydd om du får tag i något.

• Gilla
Pgam
  • Laddar…
För att inte skapa en till tråd lånar jag denna. Hoppas det är ok.
Asbest i rörkrökar? (Bilden vart upp och ner)

• Rörkrökar isolerade med material som kan vara asbest, bilden är roterad där nedan nu är till vänster.
    Skapa konto
Rörisolering med sliten yta som indikerar möjlig asbest, med röd pil pekande på materialet.
Skapa konto

Det där innehåller nästan garanterat asbest.

• Gilla
lassebrun
  • Laddar…
Som jag misstänkte. Tack för snabbt svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.