Jag undrar hur man kan se om det är asbest i murbruk eller tegelstenar?
Vi har en hög med gamla tegelstenar på tomten som skulle behöva röjas bort. Dock vågar jag inte röra dem innan jag har någorlunda aning om någon asbestrisk existerar. Jag har ingen förkunskap angående detta så uppskattar verkligen all kunskap ni kan bidra med. Jag laddar upp bilder på tegelhögen och hoppas att någon kunnig kan avgöra utifrån dessa om det syns något asbesthaltigt. Jag har ingen kunskap om vad teglen har använts till innan de revs.
Gamla tegelstenar hopade i en hög med synliga murbruksrester, omgivna av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med gamla tegelstenar och murbruk för identifiering av asbesthaltigt material.
Skapa konto
Hög med gamla röda och smutsiga tegelstenar staplade oorganiserat, synligt slitage och murbruk.
Skapa konto
En hög med gamla, oordnade tegelstenar i olika färger med synligt slitage och föroreningar, samt visset växtlighet.
Skapa konto

Claes Sörmland
Det finns ingen tradition (eller funktion) i att blanda asbest i vanligt murbruk. Asbest har t ex använts i nischprodukter som kakelfix.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ingen tradition (eller funktion) i att blanda asbest i vanligt murbruk. Asbest har t ex använts i nischprodukter som kakelfix.
Ok, slarvigt att varna om det likvärdigt som de övriga asbest hoten på Arbetsmiljöverkets hemsida kan jag tycka då. Som en försiktig människa tar jag såklart varningar på allvar ;) Förstår dock såklart att de behöver nämna det om det Någonsin existerat.

• Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
N Nautical skrev:
Ok, slarvigt att varna om det likvärdigt som de övriga asbest hoten på Arbetsmiljöverkets hemsida kan jag tycka då. Som en försiktig människa tar jag såklart varningar på allvar ;) Förstår dock såklart att de behöver nämna det om det Någonsin existerat.
Man kan väl aldrig utesluta att nån murare tyckte det var toppen att slänga i lite asbestfiber i murbruket. Man blandade ju bruket lokalt förr. Men det är inte standard på något vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.