Jag undrar hur man kan se om det är asbest i murbruk eller tegelstenar?
Vi har en hög med gamla tegelstenar på tomten som skulle behöva röjas bort. Dock vågar jag inte röra dem innan jag har någorlunda aning om någon asbestrisk existerar. Jag har ingen förkunskap angående detta så uppskattar verkligen all kunskap ni kan bidra med. Jag laddar upp bilder på tegelhögen och hoppas att någon kunnig kan avgöra utifrån dessa om det syns något asbesthaltigt. Jag har ingen kunskap om vad teglen har använts till innan de revs.
Vi har en hög med gamla tegelstenar på tomten som skulle behöva röjas bort. Dock vågar jag inte röra dem innan jag har någorlunda aning om någon asbestrisk existerar. Jag har ingen förkunskap angående detta så uppskattar verkligen all kunskap ni kan bidra med. Jag laddar upp bilder på tegelhögen och hoppas att någon kunnig kan avgöra utifrån dessa om det syns något asbesthaltigt. Jag har ingen kunskap om vad teglen har använts till innan de revs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ok, slarvigt att varna om det likvärdigt som de övriga asbest hoten på Arbetsmiljöverkets hemsida kan jag tycka då. Som en försiktig människa tar jag såklart varningar på allvarClaes Sörmland skrev:
Bästa svaret
Man kan väl aldrig utesluta att nån murare tyckte det var toppen att slänga i lite asbestfiber i murbruket. Man blandade ju bruket lokalt förr. Men det är inte standard på något vis.N Nautical skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Källarrenovering asbest eller ofarligt
Isolering -
Asbest golv på altan
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Asbest i puts/murbruk
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i hus byggt 1973? Kalkutsättning eller svamp i murbruket?
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest i murbruk från 20 talet?
Byggmaterial & Byggteknik