S
lars_stefan_axelsson skrev:
Faktiskt så behöver man inte oroa sig om man slickar eller biter på fixet. Vi vet från bla asbestexponering i dricksvatten att människan är mycket motståndskraftig mot asbest som förtärs. Asbest som förtärs är vad vi vet inte cancerframkallande, även om data inte är tvärsäkra. Test med mycket höga doser på försöksdjur ger inga resultat vilket de gör vid inandning.

Till TS. Ja, det kan mycket väl hända att att det frigjorts asbesthaltigt material, men det är som sagt mest vid bearbetning som kan ge fina partiklar som det blir problem med asbesthalter i luft. Se till att våttorka med engångstrasor (papper) och släng dessa i väl försluten plastpåse så kan du sova lugnt.

Den stora boven vad gäller asbestspridning i hemmet är annars dammsugare, så se till att ha dammsugare med väl tätslutande HEPA-filter, byt detta (utomhus minskar ytterligare riskerna) enligt intervall och släng i väl försluten plastpåse (dubbla om du vill) så har du i stort sett eliminerat den risken med.

Så låt oss säga så här, behandla det som du skulle fågelskit. Det är i ungefär lika farligt (samma storleksordning) och skall behandlas på samma sätt. Torka upp, förslut, och släng. Sprid inte ut det.
är inte bra att äta fix överhuvudtaget
:wow:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
SBH skrev:
är inte bra att äta fix överhuvudtaget
:wow:
Det är som med det mesta. I lagom mängd så är det mesta ofarligt.

Jag hittar dock inga bra siffror på LD50 för just kakelfix... :) Med eller utan asbest. ;)
 
Tack för utförligt svar lars_stefan. Skulle du kunna utveckla det med att dammsugaren är boven? Jag förstår ju att den sprider asbestdamm om man suger upp det. Men att det skulle finnas i vanligt damm också eller? Jag har iaf dammsugare med hepa filter. Oklart dock om det tar asbestfibrer eller inte.
 
Dammsugare är inte bra i sammanhanget. Om du dammsuger en yta där det ligger ett lagercasbestdamm, ex. efter en rivning, då suger maskinen i sig det ofarliga damm som ligger på golvet ( det är bara farligt när det svävar i luften) och en del av dammet kommer att passera genom maskinens filter, och blir då svävande i luften ett tag.

Efter en våttorkning av ytan så finns det troligen någon enstaka fiber kvar, ingen städning är någonsin 100%, men vi har asbestfiber helt naturligt omkring oss hela tiden, i betydligt högre halter än vad en sanerad yta komme att ge. Och trots rätt omfattande försök har man aldrig kunnat visa att någon blir sjuk av "normal" asbestexponering.
 
greenhouse skrev:
Tack för utförligt svar lars_stefan. Skulle du kunna utveckla det med att dammsugaren är boven? Jag förstår ju att den sprider asbestdamm om man suger upp det. Men att det skulle finnas i vanligt damm också eller? Jag har iaf dammsugare med hepa filter. Oklart dock om det tar asbestfibrer eller inte.
Ett riktigt HEPA filter skall ta asbestfibrer. Det är samma sorts filter i de maskiner som sanerare använder. (HEPA filter togs fram för att fånga plutonium damm från bearbetning av "kärnor" till kärnvapen). Men det förutsätter ju att tillverkaren inte ljugit om att det verkligen är ett HEPA-filter i maskinen.

Problemet är som hemmapularen säger att det är spritt damm i finfördelad form som är farligt. En dammsugare som suger i sig större eller mindre bitar av asbesthaltigt material har en tendens att dels finfördela det mer (klumpar slås sönder i rör osv.) och sedan sprida ut dessa jämt i luften eftersom den vanliga påsen inte stoppar så fina partiklar. (Det är därför som det luktar skit av damm i huset efter att du använt en vanlig dammsugare utan riktiga filter). Med riktigt filter så fångas även småpartiklar och sprids då alltså inte.
 
Aha ja just det. Men pratar ni om att sanera efter asbestarbete eller dylikt nu? Eller vid vanlig vardagsstädning i ett t.ex. sovrum eller kök där man suger upp "dammtussar"?
 
Vad är det du försöker skydda dig från?
 
Vad händer om huset brinner ner, stannar fibrerna kvar i sotet?

Skämt men hur orolig kan man vara?
 
Du behöver inte vara orolig. Att en platta lossna är inga bekymmer och ska man få hälsosamma besvär med asbesten få du utsätta dej för så stora koncentrationer som vi terror attacken 11 september i new york. Visst bli man orolig men gör så här som nån annan skrev.
På med en andningsmask och pilla bort plattorna lite försiktigt.
Plasta igen dörrhålen in till köket för det behöver ju inte damma ner huset i övrigt.
Fixa dit nya plattor om du gör de själv eller firma kvitta nog.
Ringa nån som sanera det tro inte jag behövs för du är själv nog mer nogrann med städandet och dem gamla plattorna kan du bara gräva ner.
Fick göra detta i mitt hus men nån analys av plattorna de sket man i så om de va asbest i vet jag inte. Jag personligen kände mej lugn men alla är vi olika.
Lycka till
 
S
greenhouse skrev:
Aha ja just det. Men pratar ni om att sanera efter asbestarbete eller dylikt nu? Eller vid vanlig vardagsstädning i ett t.ex. sovrum eller kök där man suger upp "dammtussar"?
hepa filter är bra att ha i dammsugaren.

Vad inte alltid är lika känt är att byggdamm kan orsaka till exempel KOL, silikos, cancer och allergier.
Exponering för i synnerhet kvartsdamm bidrar väsentligt till detta. Kvarts är ett av de i naturen vanligast förekommande mineralen. Det ingår i våra vanligaste bergarter, granit och gnejs och finns ex. i betong, tegel, puts och murbruk. Vid t.ex. rivning, slipning, kapning, håltagning, frigörs kvartsen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En sak att tänka på vad gäller dammsugaren är att den även ska vara tätad enligt rätt Hepa klass. Finns nog kines dammsugare med Hepa filter som läcker som ett såll runt filtret.
Har en Bosch med Hepa 13 och den uppfyller även täthetsklassen. Inte köpt med tanke på asbest men det kan ju inte skada att den är godkänd även med tanke på helt vanligt husdamm.

Greenhouse, du måste försöka släppa dom här funderingarna, dom tär bara på dig. Så länge du när dom här tankarna kommer du fundera kring asbest så fort du rör nåt i huset.
Må väl och trevlig helg!
 
S
Jag som klättrat mycket och har dykt och där har använt mig av talk för pudra latex tätningar i dykdräkten och haft det på händerna har hittat info att det är lika farligt som asbest....Finns nog mycket som man inte vet eller vill veta om...
 
  • Gilla
weza och 2 till
  • Laddar…
Shiraz skrev:
Jag som klättrat mycket och har dykt och där har använt mig av talk för pudra latex tätningar i dykdräkten och haft det på händerna har hittat info att det är lika farligt som asbest....Finns nog mycket som man inte vet eller vill veta om...
Nej, det är inte farligt i de mängderna. Talk (alltså mineralet) kan vara farligt eftersom det innehåller asbest i många fall. (Det finns forskare som tror att det är/var en av de stora källorna till mesoteliom bland kvinnor. Men inga direkta bevis finns för det.)

Den "krita" som klättrare använder är inte samma sak, utan magnesium/kalcium-karbonat, och det innehåller ingen direkt asbest alls. (Fås från mineralet magnesit). Gränsvärdena i luft är betydligt högre för magnesit än för asbest. Det ger "bara" samma problem som alla mineralpartiklar i för stor mängd.
 
weza skrev:
En sak att tänka på vad gäller dammsugaren är att den även ska vara tätad enligt rätt Hepa klass. Finns nog kines dammsugare med Hepa filter som läcker som ett såll runt filtret.
Har en Bosch med Hepa 13 och den uppfyller även täthetsklassen. Inte köpt med tanke på asbest men det kan ju inte skada att den är godkänd även med tanke på helt vanligt husdamm.
Precis, det var det jag försökte säga ovan, men inte var så föredömligt tydlig med. En bra tumregel är att utblåset från en riktig HEPA-dammsugare bara skall lukta "varmt". Det skall inte lukta "damm" vilket en ofiltrerad dammsugare ju gör.

Att den tar asbest är ju som sagt mest en bonus. Bra/bättre är att den inte finfördelar de minsta partiklarna i inomhusluften man andas när man städar. Och efteråt.
 
greenhouse skrev:
Aha ja just det. Men pratar ni om att sanera efter asbestarbete eller dylikt nu? Eller vid vanlig vardagsstädning i ett t.ex. sovrum eller kök där man suger upp "dammtussar"?
Både och. Fast om du använder en vanlig dammsugare till asbestsanering så lär du få slänga bort den efteråt.

Om det finns asbesthaltigt material (korn från isolering exv.) på golv osv. så kommer de att finfördelas när man trampar på dem osv. Om man då använder dammsugare för att sprida dessa småpartiklar så effektivt som möjligt så får man biotillgängliga inandningsbara asbestfibrer i luften. Det förekommer alltid i luft, särskilt efter sanering. Detta är alltså en process som pågår mer eller mindre kontinuerligt.

Så att då rutinmässigt använda en riktig (korrekt HEPA-filtrerad som påpekas ovan) dammsugare hindrar ganska effektivt det.

Så, vid sanering av misstänkta material. Våttorka. Och när man gjort det, HEPA-filter vid all dammsugning i framtiden efter det.

Då har man ganska effektivt täckt till alla eventuella luckor, och kan sova lugnt efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.