Varför jag skulle ha svårt att helt lita på en sanering är ju för att de till skillnad från mig/dig inte kan ta 1 vecka på sig för att ta bort t ex kakelfix, vem skulle vilja betala det. Har svårt att tro att när dom slipat rent en vägg på fix och kört sina fläktar + våttorkning att rummet då är helt rent på asbest.
Hur mkt följer med dom som jobbar ut ur slussen vid t ex toa besök under arbetsdagen?
Kanske inget men hur garanteras ett noll värde?(om det garanteras)

Har varit med och tagit ner ett eternit tak utan skydd för länge sen. Knappt nån skiva gick sönder så det oroar mig inte. Var bra mkt värre för dom som lade eternit taken en gång i tiden, då dom gjorde det för jämnan.

Har läst kommentarer genom åren att vattenbegjutning inte hjälper pga ytspänning mm eller tvättar du dina kläder efteråt är maskinen förpestad med asbest.
Har otroligt svårt att tro att efter 2 tvättar på raken, skulle kläderna fortfarande vara så fulla med fibrer så det är skadligt. Däremot försiktig hantering av kläderna innan tvätt tror jag är viktigare.

Tänker också att i ett land som Sverige där vi kan vara rätt anal med lagar och regler så är det fritt fram för privatpersoner att riva asbest. Tror inte det varit möjligt om det vore det gift många vill få det till. Asbest har använts i mer än hundra år och ändå är det "bara" ca 100 pers/år som dör pga det i Sverige av vilka dom flesta troligen jobbet med det i många år.
Alkohol är väl att likna vid ett gift för kroppen men det tänker ingen på vad som kan hända om 30-50 år om man dricker varje helg.
 
S
en kompetent firma kommer inte att dra ut på tiden. asbest jobb är det tråkigaste dom vet.
varje gång dom lämnar arbetsområdet så byter dom om.
firmorna använder https://www.google.se/search?q=engå...UIBigB&biw=1455&bih=756#imgrc=8NRSIwTSfPzb2M:. vilken dom lämnar i slussen i en sopsäck som försluts.
dom som skulle eventuellt dö "pågrund" av asbest, är dom som jobbat med det utan något skydd alls.
sen finns det som jobbat med det och inte har några problem alls.
 
Ja det känns nästan som att det är bättre att gömma bort skiten än att börja sanera bort det. Mäter en firma fiberförekomst vid slutfört jobb? Annars är det ju rena lotteriet. :S
 
S
greenhouse skrev:
Ja det känns nästan som att det är bättre att gömma bort skiten än att börja sanera bort det. Mäter en firma fiberförekomst vid slutfört jobb? Annars är det ju rena lotteriet. :S
nä. behövs inte när en bra firma har sanerat.
du kommer inte dö bara för att du nån gång har fått det sanerat hos dig.
varje dag andas du in mögel, cancerogena ämnen, damm
 
Skräm inte upp TS mer nu med riktiga fakta, hon/han/den verkar ha problem nog med att oroa sig för allt som kan eller innehåller asbest.
 
Ingen fara... riktiga fakta är vad som räknas.
 
S
Jonatan79 skrev:
Skräm inte upp TS mer nu med riktiga fakta, hon/han/den verkar ha problem nog med att oroa sig för allt som kan eller innehåller asbest.
det gör ts så bra själv.
 
  • Gilla
greenhouse
  • Laddar…
Hej igen!

Alltså vad gäller den lösa plattan på bilden, den har ju stått på köksbänken ett bra tag. Sedan la någon ner den i ett skåp. Sprids asbest så lätt så att man behöver tro att fibrer har lämnat fixen i kakelplattan där den stod eller under hanteringen när den lades ner i ett skåp? Känns inte så kul att veta att man jobbat i köket nära den där plattan som stått alldeles fritt i flera månader. :(

Vad säger ni? Nån som har koll på hur asbest beter sig i fix?
 
  • Gilla
andlar
  • Laddar…
S
greenhouse skrev:
Hej igen!

Alltså vad gäller den lösa plattan på bilden, den har ju stått på köksbänken ett bra tag. Sedan la någon ner den i ett skåp. Sprids asbest så lätt så att man behöver tro att fibrer har lämnat fixen i kakelplattan där den stod eller under hanteringen när den lades ner i ett skåp? Känns inte så kul att veta att man jobbat i köket nära den där plattan som stått alldeles fritt i flera månader. :(

Vad säger ni? Nån som har koll på hur asbest beter sig i fix?
om du inte slickar eller biter på fixet. så behöver du inte oroa dig. och det skall du ändå inte oroa dig.
 
Asbest sprid i det damm som bildas när man borrar eller sågar i det. Lika lite som en sten som ligger still på marken dammar så dammar det från asbest som sitter still på väggen.
 
Ja fast i det här fallet var ju en platta lös och stod lutad på köksbänken, gör det någon skillnad? Tänker om det finns damm i fixet?
 
S
greenhouse skrev:
Ja fast i det här fallet var ju en platta lös och stod lutad på köksbänken, gör det någon skillnad? Tänker om det finns damm i fixet?
bara vanligt hemma damm.
 
Din oro är långt mer ohälsosam, än asbesten bakom plattorna.

Se bara till människor som bodde i hus under 50-70 talet. De flesta lever och har fortfarande hälsan, trots att hela husen innehöll asbest.
Det behövs ingen sanering, ur den bemärkelsen, här. Ett helt vanligt munskydd och riv ner det bara. Skydda mot damm, som vanligt vid ombyggnad. Hela köket ser ju ut att behöva bytas. Lämpligt tillfälle nu. Vill du vänta något, så limma upp en platta tillfälligt.

Asbest är, som sagt, inte farligt i fast form.
 
T
Vet folk som har dött av att bara höra ordet asbest, så farligt är det:wow:
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
SBH skrev:
om du inte slickar eller biter på fixet. så behöver du inte oroa dig. och det skall du ändå inte oroa dig.
Faktiskt så behöver man inte oroa sig om man slickar eller biter på fixet. Vi vet från bla asbestexponering i dricksvatten att människan är mycket motståndskraftig mot asbest som förtärs. Asbest som förtärs är vad vi vet inte cancerframkallande, även om data inte är tvärsäkra. Test med mycket höga doser på försöksdjur ger inga resultat vilket de gör vid inandning.

Till TS. Ja, det kan mycket väl hända att att det frigjorts asbesthaltigt material, men det är som sagt mest vid bearbetning som kan ge fina partiklar som det blir problem med asbesthalter i luft. Se till att våttorka med engångstrasor (papper) och släng dessa i väl försluten plastpåse så kan du sova lugnt.

Den stora boven vad gäller asbestspridning i hemmet är annars dammsugare, så se till att ha dammsugare med väl tätslutande HEPA-filter, byt detta (utomhus minskar ytterligare riskerna) enligt intervall och släng i väl försluten plastpåse (dubbla om du vill) så har du i stort sett eliminerat den risken med.

Så låt oss säga så här, behandla det som du skulle fågelskit. Det är i ungefär lika farligt (samma storleksordning) och skall behandlas på samma sätt. Torka upp, förslut, och släng. Sprid inte ut det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.