Någon som vet vilken typ av tapeter som kan innehålla asbest?

Har en äldre gul tapet, med viss struktur.
Provade blötlägga, men verkade inte suga upp vätskan så tänker att det nog är någon form av gammal vinyltapet.

Var det vanligt med asbest i denna typ av tapeter förr?

Tack på förhand!

• Gul, strukturerad tapet med vertikala ränder, möjligtvis gammal vinyltapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inga tapeter brukar innehålla asbest.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Vad baserar du det på?

Jag trodde som du, men såg en massa info om asbest i tapeter på nätet.
Därför intresserad av om det var någon speciell typ. Vinyltapeter nämns nämligen.
Och denna tapet tror jag är en vinyl.

BirgitS
Utifrån bilden tycker jag det ser ut som målad tråd/textiltapet.

Jag vet inte var du har hittat att det skulle vara vanligt med asbest i tapeter. Så som jag minns det blev vinyltapeter populära kring 1980 (i badrum/kök) och då var man väl medveten om faran med asbest och asbest var förbjudet i det mesta.

Men som alltid, ska man vara säker får man skicka in prov på analys.

• Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Utifrån bilden tycker jag det ser ut som målad tråd/textiltapet.

Jag vet inte var du har hittat att det skulle vara vanligt med asbest i tapeter. Så som jag minns det blev vinyltapeter populära kring 1980 (i badrum/kök) och då var man väl medveten om faran med asbest och asbest var förbjudet i det mesta.

Men som alltid, ska man vara säker får man skicka in prov på analys.
Hej igen,

Jag läste det på nätet helt enkelt. Finns en hel del information om asbest kopplat till tapeter.

Menar du att det på bilden ser ut som att någon målat ovanpå tapeten? Jag tror faktiskt inte det utan att det är bara tapet. Testade att fukta tapeten, men den sög inte i sig vatten. Vilket för mig tyder på att den har ett lager av någonting ytterst (plast/vinyl?).

Men, finns det andra typer av tapeter som även de har som denna yta som inte suger åt sig vatten? Eller tyder det på vinyltapet helt enkelt?

BirgitS
För mig ser det ut som typ en textil/garn/trådtapet som någon har målat på. Men det är min tolkning av bilden och den behöver förstås inte vara rätt. Du ser ju det i verkligheten och från olika vinklar.

Arbetsmiljöverket har inte med tapeter på sin lista över vad hantverkare ska se upp med här: https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...ter-och-verksamheter/asbest/har-finns-asbest/
Mycket ovanligt. Tillverkning av asbest förbjöds i omgångar fram till 1977 och användes i mycket begränsad omfattning fram till 1982 när det totalförbjöds som byggnadsmaterial. Det användes framförallt som brandskydd och rörisolering men även i tak- och trossbottenskivor. Så länge du inte haft en eldstad i köket tidigare skulle jag säga att risken är minimal.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbets-i-tapet.542036/post-6106366
Asbesttapet hittar man bara bakom heta föremål som kaminer etc. Det är ingen riktig tapet utan liknar mer gipsbandage och används för att skydda mot överhettning, framförallt på metallbalkar och liknande (som kan leda värme bra mot t.ex. trä).
https://www.flashback.org/t3143173
Det var ej asbest, proverna visade någon form av plast. Måste varit en strukturtapet.
https://www.flashback.org/t2516437

Typexempel på sidor jag får fram när jag söker: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=asbest+i+tapet

Vinyltapeterna kom väl till Sverige efter att det var känt att asbest var farligt så osannolikt att en strukturtapet innehåller asbest.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Visst kan det vara en gammal vinyltapet, hade något liknande i föräldrahemmet i våtrummen från mitten av 70 talet.
Men absolut helt utan asbest.
Totalförbudet kom först -82, men det fasades ut långt innan dess och är som sagt extremt ovanligt i svenska tapeter.

Läser man på “nätet” så blir man även orolig för chemtrails…

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst kan det vara en gammal vinyltapet, hade något liknande i föräldrahemmet i våtrummen från mitten av 70 talet.
Men absolut helt utan asbest.
Totalförbudet kom först -82, men det fasades ut långt innan dess och är som sagt extremt ovanligt i svenska tapeter.

Läser man på “nätet” så blir man även orolig för chemtrails…
Tack snälla för ditt svar! Uppskattas!

Såg tapeten i föräldrahemmet alltså ut som min på bilden? Lämnade du in asbestprov på den tapeten eller vad får dig att säga ”absolut helt utan asbest”?

Hur vet man att det är extremt ovanligt i svenska tapeter? Har man undersökt detta, rent generellt?

BirgitS BirgitS skrev:
För mig ser det ut som typ en textil/garn/trådtapet som någon har målat på. Men det är min tolkning av bilden och den behöver förstås inte vara rätt. Du ser ju det i verkligheten och från olika vinklar.

Arbetsmiljöverket har inte med tapeter på sin lista över vad hantverkare ska se upp med här: [länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Typexempel på sidor jag får fram när jag söker: [länk]

Vinyltapeterna kom väl till Sverige efter att det var känt att asbest var farligt så osannolikt att en strukturtapet innehåller asbest.
Tack snälla för att du tog dig tid att skicka mig all denna info! Finns verkligen fina människor därute!

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Slottsfrun skrev:
Hur vet man att det är extremt ovanligt i svenska tapeter? Har man undersökt detta, rent generellt?
Under början av 70-talet när man kom fram till att asbest var farligt och att man måste sluta använda det så kollades det noga upp i vilka produkter det användes. Det blev först förbjudet att använda asbest där det redan fanns andra alternativ och det tog längst tid för bromsbelägg i fordon eftersom man inte visste hur man kunde göra ett bra bromsbelägg utan asbest. Papperstapeter har man haft i över 150 år så det finns ingen anledning att ha asbest i dem. Vinyltapeter är plast och jag kan inte se vad man skulle vinna på att ha asbest i dem.

Asbest har ju aldrig varit gratis utan man har bara valt att använda det när dess egenskaper varit viktiga.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Tack snälla för ditt svar! Uppskattas!

Såg tapeten i föräldrahemmet alltså ut som min på bilden? Lämnade du in asbestprov på den tapeten eller vad får dig att säga ”absolut helt utan asbest”?
Ja, de var väldigt lika och några prover lämnades aldrig in, då det var mina föräldrar som satte upp dem och min mor var tämligen nojig kring det mesta som inhandlades.
När de byggde huset 1973 var asbest ett väldigt välkänt begrepp i samhället och inget som uppmärksamma konsumenter köpte omedvetet.
Som sagt, det infördes ett totalförbud för asbest i alla produkter 1982, men det betyder inte att allt innehöll asbest innan dess…
S Slottsfrun skrev:
Du har fått ett antal bra länkar till tillförlitliga källor, Arbetsmiljöverket är nog den som väger tyngst i sammanhanget.
De är extremt försiktiga i sina råd till yrkespersoner och har en väldigt god statistik som underlag för sina rekommendationer, som *inte* tar med tapeter som något man behöver oroa sig över.

Men, om du verkligen är orolig, skicka in en bit till https://asbestprov.se/ så får du svart på vitt.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.