12 453 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Asbest i färg och spackel
I vilken typ av spackel och färg förekom asbest?
Frågar eftersom det lossnat färg och spackel i mina gamla spegeldörrar och jag vill slipa bort detta samt spackla/måla nytt.
Det som ser ut som spackel är ljusgult och blir lätt till pulver då man smular sönder det i handen.
Dessutom flera lager av gammal färg och spackel på dörrarna som säkerligen målats/renoverats flera gånger under årens gång. Huset är byggt 1893.
Blandade man förresten i asbest i gammal linoljefärg?
Någon som vet?
Asbest i färg på gamla trösklar i stål? Eller snarare risk för bly i färgen?
Frågar eftersom det lossnat färg och spackel i mina gamla spegeldörrar och jag vill slipa bort detta samt spackla/måla nytt.
Det som ser ut som spackel är ljusgult och blir lätt till pulver då man smular sönder det i handen.
Dessutom flera lager av gammal färg och spackel på dörrarna som säkerligen målats/renoverats flera gånger under årens gång. Huset är byggt 1893.
Blandade man förresten i asbest i gammal linoljefärg?
Någon som vet?
Asbest i färg på gamla trösklar i stål? Eller snarare risk för bly i färgen?
Ditt spackel är med största (99%) sannolikhet, baserat på åldern av huset, ett rent linoljespackel som normalt bereddes av målaren på plats i samband med målning. Det består av ren linolja och krita inget annat och får just den lite gulaktiga färgen. Det blir också som pulver när det är gammalt och speciellt om man värmer av färgen från snickerierna med tex varmluftspistol.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
På med ett vanligt andningsskydd när du slipar så är det ingen fara. Asbest är inte farligt om du inte utsätts för det under en längre tid (om man inte råkar ha någon lungsjukdom då).
Ska du slipa mycket kan jag rekommendera att köpa en riktig mask från t.ex. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den kostar en del men sen är det bara att köpa till "puckar" när du behöver nytt (vilket är rätt sällan). Att andas i en sån mask är SÅ mycket behagligare än pappersmaskerna...
Ska du slipa mycket kan jag rekommendera att köpa en riktig mask från t.ex. Sundström: http://www.skyddsprodukter.se/andni...strom/halvmask-sundstrom-sr-100-silikon~2788/
Den kostar en del men sen är det bara att köpa till "puckar" när du behöver nytt (vilket är rätt sällan). Att andas i en sån mask är SÅ mycket behagligare än pappersmaskerna...
Problemet är att jag inte bara kan göra antaganden baserat på husets ålder, då det ju säkerligen renoverats vid olika tillfällen under åren. Men, hade jag vetat att färg/spackel på dörrarna är original hade jag kanske kunnat vara säkrare på att det inte finns asbest i materialet. Nu ser dock dörrarna ut att vara målade/spacklade flera gånger. Olika lager under/över varandra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden