Jag har inga konkreta siffror vad gäller risk får jag erkänna och risken är nog låg i de flesta fall. Min poäng var väl mer att jag tycker det är dumt att jämföra med att åka bil eller liknande. Asbest är förbjudet av en anledning, och det var/är inte bara yrkesarbetare som drabbas.
Det är tyvärr svårt att fastställa om allmänheten drabbats eftersom man saknar grupp att jämföra de med. Samtidig förekomst av asbestfibrer och lung- eller lungsäckscancer är inte heller konklusivt eftersom man inte vet om de är orsakande.
Man ska ha i minnet att asbest var ett enormt vanligt material. Jag vill minnas att innan asbest fasades ut var det fler yrkesmässigt exponerade än oexponerade.
Sist frågan dök upp hittade jag en svensk studie från Karolinska institutet/Arbets- och miljömedicin där risken för att dö i lungcancer och mesoteliom för yrkesexponerade >6 mån var cirka 2:1 mot icke-yrkesexponerade, och sen inte steg så mycket mer. Största svagheten var att man inte jämförde olika grader av yrkesexponering utan buntade ihop det till en grupp.
Minns tyvärr inte vad artikelförfattarna hette, men borde gå att leta fram rätt lätt.