157 011 läst ·
187 svar
157k läst
187 svar
Asbest - Fakta om verkliga risker
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vanlig arsenik har LD50 på omkring 13 mg/kgDodenarnara skrev:
Från Wiki bl. annat.
Du får räkna själv, jag vet inte vad du väger.
Även om det är något man kan raljera om så är det nog onödigt att leka med det.
Redigerat:
Hej. Jag är oerhört insatt i arseniks giftighet. vid 1mg börjar man få förgiftning, om man inte väger 5kg för då lär den ju vara någonstans vid 100ug men den direkt dödliga dosen ligger lite högre. 20mg eller vad det var.
VAD JAG försökte göra var att förklara med analogi, visst en asbestfiber leder inte till plötslig död, men det studien förklarar är att vi lever i sådana tragiska tider att alla blir utsatta för asbest, detta tar dock inte ner skadligheten på själva ämnet asbest. För det är ju knappast träden som börjat ge ifrån sig asbest, utan det är vi människor som höjt halterna genom vår användning av asbest i allt möjligt, allt från köksredskap till väggar.
VAD JAG försökte göra var att förklara med analogi, visst en asbestfiber leder inte till plötslig död, men det studien förklarar är att vi lever i sådana tragiska tider att alla blir utsatta för asbest, detta tar dock inte ner skadligheten på själva ämnet asbest. För det är ju knappast träden som börjat ge ifrån sig asbest, utan det är vi människor som höjt halterna genom vår användning av asbest i allt möjligt, allt från köksredskap till väggar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ju iofs, men när vi satt i grottor och de värsta partiklarna vi fick i oss var från trädbränder så får man påstå att dagens samhälle (där det tom på antarktis finns farliga partiklar) är betydligt mer skadlligt sett ur det perspektivet.
Plast fanns inte ens och då talar vi bara om ett relativt ofarligt material, å andra sidan är det extremt vanligt.
Plast fanns inte ens och då talar vi bara om ett relativt ofarligt material, å andra sidan är det extremt vanligt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad vet du om hur det är att sitta i en grotta?Dodenarnara skrev:Ju iofs, men när vi satt i grottor och de värsta partiklarna vi fick i oss var från trädbränder så får man påstå att dagens samhälle (där det tom på antarktis finns farliga partiklar) är betydligt mer skadlligt sett ur det perspektivet.
Radonhalten var säkert förfärlig
Tag det lugnt nu. Allt är ju skadligt eller hur?
Vi kan vara säkra på en sak: Vi kommer alla att dö.
Tycker du att det inte finns värre problem i världen än att andas in lite brandrök så kan du nog vara lugn.
Hoppas innerligt att det är som du säger, bara ett löjligt bekymmer som min hjärna har hittat på.
Alla ska vi dö men jag bara pekade på det uppenbara att visst alla får vi i oss asbest MEN vissa får i sig högre doser och högre doser är farligare än lägre doser.
Ska inte vara helt oresonlig här utan erkänner att jag själv har haft hysteriska tankar om asbest, tankar som att ett endaste litet fiber gör dig cancersjuk bla bla bla, skapat egna teorier som mest varit grundade i rädsla.
Men det faktumet att varje person får i sig upp till 100 miljoner asbestfiber på en livstid gör ju inte extrem exponering ofarlig.
Alla ska vi dö men jag bara pekade på det uppenbara att visst alla får vi i oss asbest MEN vissa får i sig högre doser och högre doser är farligare än lägre doser.
Ska inte vara helt oresonlig här utan erkänner att jag själv har haft hysteriska tankar om asbest, tankar som att ett endaste litet fiber gör dig cancersjuk bla bla bla, skapat egna teorier som mest varit grundade i rädsla.
Men det faktumet att varje person får i sig upp till 100 miljoner asbestfiber på en livstid gör ju inte extrem exponering ofarlig.
Redigerat:
Ovan sammanställning syftar inte till att visa att betydande exponering är ofarlig. Tvärtom. Det borde framgå tydligt.
Ja, i snitt andas gemene man in +100 miljoner asbestfibrer under en livstid. I texten ovan nämns betydande exponering med exempel som "såga i asbestcement", då man får i sig en livstidsdos på 8 timmar. https://www.byggahus.se/forum/miljo...m-verkliga-risker.html?perpage=15#post2157037
Självklart är det en betydande risk, med ev dödlig utgång. Begreppet dos/respons gäller. Dvs, ju högre dos desto högre risk.
Poängen var att om man inte blir exponerad på det sättet (vilket gäller för de flesta) så är risken "mindre än att bli mördad i Sverige under sin livstid" (mindre än 1/100000).
Självklart ökar dock risken om man blir exponerad för asbestfibrer i högre koncentrationer.
På samma sätt ökar risken att bli mördad, om man väljer att t ex umgås i kriminella kretsar, eller gå med i ett 1% MC gäng, etc etc.
Exakt min poäng.
Vad betyder "de-lagging"? Det står som etta på listan men hittar inget på google.
Tråden är sjukt bra förövrigt, exakta siffror om hur mycket asbest det finns i luften vid olika arbeten. Inget allmänt tjafs om att man ska uppsöka läkare om man upplever besvär.
Slutsatsen jag drar av att läsa dina siffror är att om man har riktig asbest och börjar arbeta i det så får man i sig ordentliga mängder asbest, då snackar vi en normal livsstidsexponering på någon timme. Med andra ord ska man inte göra sådant här på egen hand. https://www.google.se/search?q=asbe...om%2Fblack-mold.asbestos-removal.html;450;250
Vad betyder "de-lagging"? Det står som etta på listan men hittar inget på google.
Tråden är sjukt bra förövrigt, exakta siffror om hur mycket asbest det finns i luften vid olika arbeten. Inget allmänt tjafs om att man ska uppsöka läkare om man upplever besvär.
Slutsatsen jag drar av att läsa dina siffror är att om man har riktig asbest och börjar arbeta i det så får man i sig ordentliga mängder asbest, då snackar vi en normal livsstidsexponering på någon timme. Med andra ord ska man inte göra sådant här på egen hand. https://www.google.se/search?q=asbe...om%2Fblack-mold.asbestos-removal.html;450;250
Redigerat:
"de-lagging": Borttagning av rörisolering.Dodenarnara skrev:
En annan insikt är att "betydande/signifikant" exponering endast innebär förhöjd risk. Enstaka korta missöden kan i regel fortfarande klassas som förhöjd men låg risk. Dvs risken är inte noll, utan något förhöjd. Man måste också inse att mesoteliom är relativt sällsynt, även bland de som signifikant exponerats. https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=131184&d=1420847805
Koncentrationen av asbestfibrer i luft ihop med spenderad tid i den luften är det som spelar roll för riskbedömning. Koncentrationer på gränsvärden (antaget 0,01 f/ml) under 10 år ger samma ackumulerade dos som 0,1 f/ml under 1år, och samma ackumulerade dos som 1 f/ml på 1 månad, eller 10 f/ml på ca 2-3 dagar. Eftersom man lever i snitt 70 år(?) så bör man ju inte fylla lungorna i onödan, då risken då ökar med tid i kombination med dos. Det är därför man talar om "betydande" exponering, dvs exponering har resulterat i en betydande ackumulering av dos under den tidsperiod som är i fråga.
Här ligger en annan poäng: om man inte upprepat exponeras signifikant, samt ser till att sanera efter ett enstaka missöde, så hamnar man fortfarande bara i en grupp där risken är väldigt låg.
Jag antar att du är rädd för asbest i brandröken? Givet ovan resonemang om risker, har du blivit utsatt för en "betydande exponering"?
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Skämt åsido. Jag undrar om det här är samma person som "raddforasbest". Har för mig jag läste att han bytt noja från asbest till arsenik. (!)
Troll?
Om inte så instämmer jag i de som gav genuint råd att söka hjälp för din oro. Låter verkligen inte som du har rofyllda dagar.
Jag vet inte exakt vad du råkat ut för, men jag vågar ändå påstå att din oro inte står i proportion till faktiska risker. Det är inte lätt att tänka så mitt i all ångest, men att jobba på att inse det, är början till ett bättre mående. Tips är att be om hjälp för detta.
Asbest är något jag har varit rädd för förut det har inget med branden att göra. Brandrök i sig har tillräckligt med farliga ämnen för att jag ska behöva börja oroa mig över asbest. Men asbest kan väl i teorin förflytta sigi brandrök? Jag vet att det är en dörr jag egentligen inte ska öppna men nu när ni tog upp det.
Anledningen att jag skriver i den här tråden är att jag är vaksam när det gäller asbest.
Då asbest inte lämnar lungorna när de väl har hamnat där är det uppenbarligen så att man ansamlar sig fiber under årens gång. Det är när lungvävnaden får nog av olika anledning som sjukdom uppstår, själva placket. Desto mer asbest desto större risk för att lungorna får nog.
Hur som helst fanns det asbest i brandröken tror ni? Skiten antänder ju inte, och även om det finns kan väl 4h exponering 2km bort inte anses vara i paritet med att stå under rör där man river asbestisolering.
Anledningen att jag skriver i den här tråden är att jag är vaksam när det gäller asbest.
Då asbest inte lämnar lungorna när de väl har hamnat där är det uppenbarligen så att man ansamlar sig fiber under årens gång. Det är när lungvävnaden får nog av olika anledning som sjukdom uppstår, själva placket. Desto mer asbest desto större risk för att lungorna får nog.
Hur som helst fanns det asbest i brandröken tror ni? Skiten antänder ju inte, och även om det finns kan väl 4h exponering 2km bort inte anses vara i paritet med att stå under rör där man river asbestisolering.
Redigerat:
Även om det fanns asbest i något byggnadsmaterial som brann så behöver du inte öppna den dörren. Baserat på vetenskapliga exponeringsmodeller är risken för allmänheten försumbar/minimal vid en brand som involverar asbest.
I följande rapport anges ett worstcase scenario från en brand i stor skala med högre koncentrationer (antaget 0.1 - 0,5 f/ml under 2 dygn, vilket ger en försumbar ackumulering av fibrer i lungorna, och därmed försumbart ökad risk. Risken är snarare hos de som ska städa upp efteråt i ruinerna, där material ligger i spillror och dammar. Ingen risk för allmänheten. Se sektion 4.2.3
http://www.brandweerkennisnet.nl/pu...mp;amp;usg=AFQjCNHsRVmzneYMaaHrTMiLYKNY47Zqcg
Med din hepa-renare så är risken än mindre än minimal
I följande rapport anges ett worstcase scenario från en brand i stor skala med högre koncentrationer (antaget 0.1 - 0,5 f/ml under 2 dygn, vilket ger en försumbar ackumulering av fibrer i lungorna, och därmed försumbart ökad risk. Risken är snarare hos de som ska städa upp efteråt i ruinerna, där material ligger i spillror och dammar. Ingen risk för allmänheten. Se sektion 4.2.3
http://www.brandweerkennisnet.nl/pu...mp;amp;usg=AFQjCNHsRVmzneYMaaHrTMiLYKNY47Zqcg
Med din hepa-renare så är risken än mindre än minimal
Redigerat:
Ditt inlägg ser konstigt ut och din länk fungerar inte men ja det verkar vara överdrivet att anta att brand ger 10-1000.
Har räknat på 0.1f/ml det ger
270.000 fiber i timmen. Efter 4h är vi uppe i 1miljon.
Normal exponering under en livstid sägs vara 5-140 miljoner.
Med andra ord har jag bara 139dagar kvar av sådan här extrem exponering i mitt liv.
Om man sätter sig i en bunker och bor där i 20år kanske man kan jämna ut oddsen.
:wow:
En fråga som uppstår i mitt huvud är hur mycket exakt får inte en hantverkare i sig under en livstid? Låt säga att jag plötsligt blir helt ångestfri och börjar röka, dricka men framförallt börjar riva asbest som extra inkomst.FY FAN!!
En annan intressant fråga är hur nedsatt lungfunktionen blir, fram tills man dör knall och fall av asbestos.
Har räknat på 0.1f/ml det ger
270.000 fiber i timmen. Efter 4h är vi uppe i 1miljon.
Normal exponering under en livstid sägs vara 5-140 miljoner.
Med andra ord har jag bara 139dagar kvar av sådan här extrem exponering i mitt liv.
Om man sätter sig i en bunker och bor där i 20år kanske man kan jämna ut oddsen.
En fråga som uppstår i mitt huvud är hur mycket exakt får inte en hantverkare i sig under en livstid? Låt säga att jag plötsligt blir helt ångestfri och börjar röka, dricka men framförallt börjar riva asbest som extra inkomst.FY FAN!!
En annan intressant fråga är hur nedsatt lungfunktionen blir, fram tills man dör knall och fall av asbestos.