kamilenski skrev:
NIX! Mamman ärver ALLT! Undantaget bara om fadern hade andra barn från tidigare äktenskap.
Och TS är ett sådan barn.

Jag ger bort / bränner mina pengar hellre än delar lika.
Nej, En förälder ÄRVER ingeting när den andra föräldern går bort, i normalfallet. När pappan går bort så slår man ihop alla tillgångar som föräldrarna har, hälften tillfaller modern. Detta är inget arv utan det är de tillgångar som är hennes som "giftorättsgods". Andra hälften ärver arvingarna efter pappan. I det här fallet barnen.

Sedan finns det en regel om att den efterlevande sitter i s.k "orubbat bo". Det innebär att mamman disponerar även barnens arv så länge hon lever. Och får i princip göra vad hon vill med det. MEN hon får inte ge bort det, inte testamentera bort det, och det finns några ytterligare begränsningar. Men dessa tillgångar är inte hennes, hon förvaltar det och får som sagt leva upp tillgångarna.

Om det finns testamente eller äktenskapsförord så justeras ovanstående lite.

Redigerat:
Jag har varit i en nästan identisk situation, med den skillnaden att samtliga syskon insåg att det gällde att göra rätt för att inte bli osams för livet.....

Tag kontakt med din bank och boka tid hos deras familjejurist. Omgående ! Det kostar någon tusenlapp, men de är ofta mycket duktiga och vana vid dessa situationer. Som redan sagts så finns det faktiskt rätt mycket juridik som reglerar sådant här.

Vi lät två oberoende mäklare värdera fastigheten. Sedan fick det syskonet som skulle ta över köpa gården för snittvärdet av värderingarna. Vinsten föräldern gjorde (minus reavinst/kapitalvinstskatten) fördelades och gavs som gåva till samtliga syskon. Således fick den som köpte gården den rätt mycket billigare, men samma subvention gick också till de andra.

Det sätt som det håller på att hanteras i ert fall känns långt ifrån vare sig rättvist (vilket det dock inte alltid behöver vara) eller juridiskt riktigt. Som sagt - kontakta en familjejurist snarast !

Njaa.. Det har ju frammkommit här i tråden att huset troligen till hälften redan ägs av barnen gemensamt som arv efter deras far. Modern har dispositionsrätt enl. regler om orubbat bo. Det har också frammkommit i tråden att den som skall köpa huset får det som gåva men skall betala en del. Den halvan som moderna bara har disopsitionsrätt över kan hon inte ge bort som gåva.

Svaret på Jureka stämmer säkert utifrån de fakta som gavs i första inlägget, men det verkar inte vara hela sanningen.

Visa saker förenklar jag.

Men i praktiken kan mamman elda upp pengarna utan att det händer nåt.
Är hon smart kan hon ge bort pengarna till vem hon vill. Men det måste ske på ett speciellt sätt.
Tro mig att jag är väl förberedd och det gick att ordna via en advokat.

Men tråden handlar inte om det jag skriver. TS har enligt lagen rätt till dom pengarna och skulle nåt otrevlig hända, kommer tingsrätten att döma till TS fördel. Den gåven/försäljningen kommer att betraktas som förskott på arvet.

Det är ganska krångligt att kringgå lagen och göra det ena barnet arvslös. Men det går.
Det är betydlig enklare att göra samtliga syskon arvslösa.

Personligen tycket jag att bråk om arv är larvigt, man borde göra vad man vill med sin egen egendom. Att tycka det är orättvist att någon får mer än en annan är helt ok, men det är i slutänden ägaren till egendomen som borde få besluta vad som skall göras med den. Jag skulle hellre sätta sprätt på varje öre än att giriga ungar skall bråka om egensom som jag har arbetat samman!

Marcus_L skrev:
Personligen tycket jag att bråk om arv är larvigt, man borde göra vad man vill med sin egen egendom. Att tycka det är orättvist att någon får mer än en annan är helt ok, men det är i slutänden ägaren till egendomen som borde få besluta vad som skall göras med den. Jag skulle hellre sätta sprätt på varje öre än att giriga ungar skall bråka om egensom som jag har arbetat samman!
Är du inte klok? Du ska snåla och spara. Så att barnen kan köpa fina bilar och leva gott :D:D:D

/ironi

O
kamilenski skrev:
Är du inte klok? Du ska snåla och spara. Så att barnen kan köpa fina bilar och leva gott :D:D:D

/ironi
Du ska enbart leva på luft å fågelsång, å ha minst tre jobb och aldrig unna dig något inte ens att ha lampan tänd ;) Man ska slita ihjäl sig för ens barn! ;);););)

// Ännu mer ironi

Det roligaste är när man hör deras (barnens) kompisar planera vad dom ska göra med pengar efter föräldrarnas bortgång. Fast dom lever! Jag utgår ifrån att egna barn är likadana. :S

Hur ser er familjesituation ut? Är ni endast två helsyskon eller finns det fler barn till er far?
Finns det några halvsyskon?

Redigerat:
B
Inga halvsyskon, bara många helsyskon.
Försäljningen skall inte räknas som ett förtida arv ska det stå.
Det köpande syskonet är absolut inte det som ställt upp mest på varesig min mor eller far.

Som sagt - kontakta en familjejurist snarast. Om du har kontakt med några av de andra syskonen så kan de gärna vara med också vid besöket (inte dumt med flera syskons vinkling som underlag för juristen). Sitt inte och vänta, utan boka in ett besök. Er bank kan hjälpa till med namn.

Och håll oss uppdaterade ;)

Besviken och förbannad skrev:
Inga halvsyskon, bara många helsyskon.
Försäljningen skall inte räknas som ett förtida arv ska det stå.
Det köpande syskonet är absolut inte det som ställt upp mest på varesig min mor eller far.
Ok, om ni endast är helsyskon fungerar det så här:

Förutsatt att det inte finns något testamente eller enskild egendom så sammanställs allt giftorättsgods som din mor och far har, sedan bodelas detta mellan din mor och dödsboet. Den del som återstår i dödsboet då är arvslotten efter din far, hälften av denna del utgör laglott.

Din mor ärver allt med fri förfoganderätt och du och dina syskon blir således efterarvingar. Denna del får din mor göra vad hon vill med förutom att testamentera bort den eller väsentligt minska efterarvingarnas rätt genom att ge bort gåvor under sin livstid.

Då ett av er syskon får köpa en fastighet till taxeringsvärde och marknadsvärdet ligger högre, ska mellanskillnaden anses som ett förskott på arv till bröstarvinge och avräknas från dennes arvsandel när det blir aktuellt för er att ta arv efter er mor.

" 6 kap ÄB Det en person givit sina bröstarvingar skall presumeras vara förskott på arv. För att gåvan inte skall räknas som förskott på arv skall det tydligt framgå att detta inte var avsikten, t ex i en gåvohandling. När det gäller föräldrar som sålt en fastighet till ett av sina barn så kan en sådan handling jämställas med gåva om köpeskillingen inte motsvarar fastighetens värde. Ifall försäljningen har skett till marknadspris så är det dock inte tal om förskott på arv "

Därför kan mamman via en bulvan (köpa en värdelös tavla för flera hundra tusen) ge det ena barnet pengar så att barnet kan betala för fastigheten ett marknadspris (marknadsvärdet kan fastställas av en fastighetsmäklare eller en värderingsman som mamman ber om lägsta möjliga värdering). Således blir det en laglig försäljning som ej kan räknas som förskottsarv(förenklar).

På det sättet kan mamman ge bort fastigheten till det barnet hon vill. Och det blir helt lagligt!

Eller snarare inte mer olagligt som skatteplanering som en del (de flesta) av våra politiker sysslar med.

Jag tycker man ska välja vem man vill ge sina pengar till! När jag hör/ser att syskonen bråkar om arvet medan föräldrar /eller en av dom lever, vill jag spy.

Redigerat:
Om man nu skall spekulera i skälen här (vilket man nog inte borde). Antag att föräldrarna är väldigt intresserade av att fastigheten skall stanna inom familjen, endast ett av barnen har ekonomiska förutsättningar att köpa den.

Föräldrarna kanske är i behov av ett så marknadsmässigt pris som möjligt för eget boende eller resande, eller vad de nu kan ha för planer för resten av sitt liv.

Ett av barnen kanske låtit sig övertalas att köpa fastigheten, det kanske inte är dennes drömhus. Och går med på att köpa, men max för priset X. Föräldrarna ser att priset X är det högsta de kan få ut inom familjen inom den tidsram de har för sina egna planer.

OK jag skulle inte göra så. Jag kan mycket väl tänka mig att jag i framtiden kan stötta mitt ena barn mer än det andra ekonomiskt, men då för att det barnet är i större behov. Då ser jag det som att om mitt ena barn ser ut att göra en kanonkarriär och snabbt gå om mig i inkomstligan, mitt andra barn kanske gör en mer "normal" karriär ekonomiskt sett. Då tror jag inte att de skulle se det som fel med en liten snedfördelning från oss. men detta få framtiden utvisa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.