28 978 läst ·
75 svar
29k läst
75 svar
"ARVSLÖSA" syskon
Ance1,
Om man läser vad TS skriver så ser man inte annat utan att modern nog tror att det är helt ok och rättvist att göra så här. Vänd då på steken - ponera att modern faktiskt vill alla sina barn väl. Den dagen modern inser att hennes handlande inte bara bidrog till orättvisa mot sina barn utan kanske t.o.m. olagligheter, så är det en oerhört tung börda att bära för en äldre människa resten av sitt liv.
Visst skall man "lyssna på vad hon säger", men samtidigt så är en part i ett mål med de relationer det handlar om sällan så insatt i hur det fungerar och vad som gäller. Säkert litar hon på sina barn också, och det är inte säkert att den som är mest övertygande till sitt sätt har och givit sin bild till modern är den som har mest kunskap i ämnet.
Det handlar inte om girighet att försöka få sådana här saker rätt. Snarast är det NU som man kan göra det så rätt som möjligt, för att förebygga något som annars kommer gnaga på syskonens relation hela livet. Om relationen sedan inte blir bra i alla fall så finns det i vart fall inga juridiska oegentligheter i botten som föder tvisten.
Därför är det - jag säger det än en gång - viktigt att TS tar kontakt med en jurist (givetvis utanför familjen) snarast för att få just den där utomstående sakliga synen på det hela. På den kan sedan hela affären byggas. Inte på "tyckande" från parter i målet.
Och jag tror nog modern är ganska tacksam för att få reda på hur det ligger till, rent sakligt och juridiskt. Då kan hon känna sig trygg i att hennes ev. speciella önskemål till ett av barnen utformas så att de också är juridiskt och lagligen ok.
Om man läser vad TS skriver så ser man inte annat utan att modern nog tror att det är helt ok och rättvist att göra så här. Vänd då på steken - ponera att modern faktiskt vill alla sina barn väl. Den dagen modern inser att hennes handlande inte bara bidrog till orättvisa mot sina barn utan kanske t.o.m. olagligheter, så är det en oerhört tung börda att bära för en äldre människa resten av sitt liv.
Visst skall man "lyssna på vad hon säger", men samtidigt så är en part i ett mål med de relationer det handlar om sällan så insatt i hur det fungerar och vad som gäller. Säkert litar hon på sina barn också, och det är inte säkert att den som är mest övertygande till sitt sätt har och givit sin bild till modern är den som har mest kunskap i ämnet.
Det handlar inte om girighet att försöka få sådana här saker rätt. Snarast är det NU som man kan göra det så rätt som möjligt, för att förebygga något som annars kommer gnaga på syskonens relation hela livet. Om relationen sedan inte blir bra i alla fall så finns det i vart fall inga juridiska oegentligheter i botten som föder tvisten.
Därför är det - jag säger det än en gång - viktigt att TS tar kontakt med en jurist (givetvis utanför familjen) snarast för att få just den där utomstående sakliga synen på det hela. På den kan sedan hela affären byggas. Inte på "tyckande" från parter i målet.
Och jag tror nog modern är ganska tacksam för att få reda på hur det ligger till, rent sakligt och juridiskt. Då kan hon känna sig trygg i att hennes ev. speciella önskemål till ett av barnen utformas så att de också är juridiskt och lagligen ok.
Ni kan inte hindra försäljningen. Däremot kan det ju bli fråga om att kunna kräva syskonetBesviken och förbannad skrev:- Är detta verkligen lagligt?
- Kan man kräva en värdering av fastigheten?
- Går det att skicka ett skriftligt bestridande av köpet där man kräver att vi andra ska få möjlighet att köpa/eller få en andel av vinsten samt att en värdering blir utförd - till Länsrätten eller liknande?
- Var kan man få reda på vilka regler som gäller?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
:S:@
på ersättning när modern går bort om försäljningen har medfört till att eran laglott
som bröstarvingar har påverkats p g a en värdeöverföring som skett genom att fastigheten
sålts till underpris som går att jämställa med ett testamente/gåva.
Fundera o tänk hur mycket ni vill. Det fins ingen gavoskatt numera. Resten kan man tänka ut själv.
Mamman kan via bekanta ge bort allt till mig t.ex. Jag till hennes dotter utan att Ts skulle taga reda om det...
Mamman kan via bekanta ge bort allt till mig t.ex. Jag till hennes dotter utan att Ts skulle taga reda om det...
Jag skulle vara nöjd med att inte få ett öre, men då skulle det gälla alla syskon.
Om någon tycker att detta är girigt så får du slå upp ordet i något ordlexicon!
Jag kan även tänka mig en viss ojämn fördelning om det finns något särskilt skäl, och om det inte rör sig om jättepengar - således inte rättvisa på öret.
Sedan vill man få full insyn i ärendet, vilket inte är fallet.
En massa tisslande & tasslande, hymlande mm, bygger inte upp något förtroende hos mig iallafall.
Hur det än slutar så får var och en leva resten av livet med sitt bra eller dåliga samvete, och med dom konsekvenser som följer.
När ens dödsdag kommer så kanske en rättvisa infinner sig - eller inte!
Den som dör får se...
Om någon uppenbart försöker sko sig på min bekosnad, så är denne livstidsdömd i mina ögon, så till vida att denne inte till fullo ångrar sig och vill göra rätt för sig.
Det spelar ingen roll VEM det är - men att tro att allt ska fortsätta som vanligt är ett STORT misstag!
Men detta är endast moraliskt, det slutliga juridiska kommer när alla pusselbitar ligger på plats.
Det förundrar mig att det finns så många som inte har någon heder alls, men så ser vårat sammhälle ut som det gör med.
Om någon tycker att detta är girigt så får du slå upp ordet i något ordlexicon!
Jag kan även tänka mig en viss ojämn fördelning om det finns något särskilt skäl, och om det inte rör sig om jättepengar - således inte rättvisa på öret.
Sedan vill man få full insyn i ärendet, vilket inte är fallet.
En massa tisslande & tasslande, hymlande mm, bygger inte upp något förtroende hos mig iallafall.
Hur det än slutar så får var och en leva resten av livet med sitt bra eller dåliga samvete, och med dom konsekvenser som följer.
När ens dödsdag kommer så kanske en rättvisa infinner sig - eller inte!
Den som dör får se...
Om någon uppenbart försöker sko sig på min bekosnad, så är denne livstidsdömd i mina ögon, så till vida att denne inte till fullo ångrar sig och vill göra rätt för sig.
Det spelar ingen roll VEM det är - men att tro att allt ska fortsätta som vanligt är ett STORT misstag!
Men detta är endast moraliskt, det slutliga juridiska kommer när alla pusselbitar ligger på plats.
Det förundrar mig att det finns så många som inte har någon heder alls, men så ser vårat sammhälle ut som det gör med.
Vem är det som inte har heder enligt dig? Din mor eller oss på forumet?
Finns ingen heder i att dela rättvist mellan barnen. Hedra dem som ställt upp och dem som inte funnits till lika mycket kan inte lika mycket begära att det ska vara jämnt fördelat
Finns ingen heder i att dela rättvist mellan barnen. Hedra dem som ställt upp och dem som inte funnits till lika mycket kan inte lika mycket begära att det ska vara jämnt fördelat
Den som känner sig träffad och hamnar i försvarsställning kanske!?
Om du undrar över vem som ställt upp så kan du se på mitt tidigare inlägg.
Jag VET att jag har ryggen fri i detta fall, annars så skulle jag aldrig yttrat mig!
Om du känner efter "på riktigt" så vet du om det gäller dig eller inte.
Men alla får ju göra som man vill - säger bara att man ska vara medveten om att allt man gör har sina konsekvenser, och om man känner att man kan leva med dom.
Har du något annat sätt att se på det hela så vill jag gärna veta det-"Lite"?
På forumet verkar många ha heder, men inte alla - som det verkar - eftersom du vill ha min åsikt i den frågan.
Men det är å andra sidan inte lätt att göra en riktig bedömning på några textrader!
Om du undrar över vem som ställt upp så kan du se på mitt tidigare inlägg.
Jag VET att jag har ryggen fri i detta fall, annars så skulle jag aldrig yttrat mig!
Om du känner efter "på riktigt" så vet du om det gäller dig eller inte.
Men alla får ju göra som man vill - säger bara att man ska vara medveten om att allt man gör har sina konsekvenser, och om man känner att man kan leva med dom.
Har du något annat sätt att se på det hela så vill jag gärna veta det-"Lite"?
På forumet verkar många ha heder, men inte alla - som det verkar - eftersom du vill ha min åsikt i den frågan.
Men det är å andra sidan inte lätt att göra en riktig bedömning på några textrader!
Jag kommer inte att gräma mig över att/om det blir ett orättvist förfarande, och kommer inte att älta det eller känna hämndlystnad för resten av mitt liv.
När det hela är överstökat så är det det, sen så får man se vilka man känner för att ha kvar i sitt liv.
Livet är kort och jag vill iallafall inte ödsla bort det på att omgås med falska människor när det finns ärliga, glada, vidsynta... (superlativen är många) som jag har och kommer att ha många trevliga stunder med.
DET är MITT val!
När det hela är överstökat så är det det, sen så får man se vilka man känner för att ha kvar i sitt liv.
Livet är kort och jag vill iallafall inte ödsla bort det på att omgås med falska människor när det finns ärliga, glada, vidsynta... (superlativen är många) som jag har och kommer att ha många trevliga stunder med.
DET är MITT val!
Jag citerar mig själv ifrån tidigare
Forumet fungerar som bollplank och ger tips o råd, vissa dåliga och vissa bra men det är ingen idé att argumentera mot oss egentligen då vi inte har något att säga till om just än att vara bollplank.
Jag har bara en unge hittills. Men om jag hade haft flera så hade jag nog velat fördela arvet jämnt, men om av någon anledningen någon inte funnits där så hade jag velat justera det lite.
Jag och en av mina skapare är inte helt överens om åsikter och tankar om livet så den dagen den går i graven förväntar jag mig inte ett rättvist arv till mig men som jag bäddar får jag ligga.
Sätt dig ner och prata varför dem gör på detta sättet. Då får du svart på vitt. Det med arvsfrågor är ruskigt känsligt. Det räcker med att en vill ha mer så kan det gå hett till. Som i din sits.
Forumet fungerar som bollplank och ger tips o råd, vissa dåliga och vissa bra men det är ingen idé att argumentera mot oss egentligen då vi inte har något att säga till om just än att vara bollplank.
Jag har bara en unge hittills. Men om jag hade haft flera så hade jag nog velat fördela arvet jämnt, men om av någon anledningen någon inte funnits där så hade jag velat justera det lite.
Jag och en av mina skapare är inte helt överens om åsikter och tankar om livet så den dagen den går i graven förväntar jag mig inte ett rättvist arv till mig men som jag bäddar får jag ligga.
Redigerat:
Har försökt att prata med dom, men det finns inte någon vilja eller förståelse att ens försöka se på det ur någon annan synvinkel - så nu har jag laggt ner alla sådana försök.
Har fått vissa indikationer på att berörd motpart läser vad jag skriver här, så man kan väl hoppas att mitt synsätt går fram lättare då.
Ventilerar bara mina åsikter om det kan hjälpa på något sätt.
I detta fall så kanske forumet också fungerar som en komunikationslänk.
Annars så ligger jag rätt bra, kan det bero på att jag bäddar så väl!? Hehe
Kan tillägga att jag kommer vara fullständigt rättvis mot mina barn om/när jag hamnar i en liknande situation, något annat skulle vara otänkbart för mig.
Har fått vissa indikationer på att berörd motpart läser vad jag skriver här, så man kan väl hoppas att mitt synsätt går fram lättare då.
Kan tillägga att jag kommer vara fullständigt rättvis mot mina barn om/när jag hamnar i en liknande situation, något annat skulle vara otänkbart för mig.
Men har du kontaktat en familjejurist än ? Du kommer ingen vart vare sig med ärendet rent konkret eller med att gå vidare om du inte gör något. Oavsett om motparten läser den här vägen för att ni inte kan tala direkt, så löser det inga knutar. Det både du, de och er mor tror/tycker/säger förblir tyckande, och där kommer ni sitta med era knutna nävar i fickorna. Kanske inte modern, för hon tror kanske att allt är rätt och riktigt.Besviken och förbannad skrev:Har försökt att prata med dom, men det finns inte någon vilja eller förståelse att ens försöka se på det ur någon annan synvinkel - så nu har jag laggt ner alla sådana försök.
Varför tar du inte in en utomstående och oberoende som kan detta, som flera av oss rekommenderat ? Vill du verkligen lösa det och se till att det i alla fall görs formellt rätt, eller ville du bara skriva av dig ?
Förlåt, men jag börjar faktiskt undra.....
Redigerat:
Det här låter precis som i min pappas släkt. När en av 13 syskon dog, han är en av de yngsta och född på 30-talet, blev det ett jäkla rabalder och släkten delades mitt itu. Även de som inte ville behöva välja sida tvingades genom att "är du inte med oss så är du emot oss". Jag tycker att TS ska försöka prata med berörda igen, och går inte det glömma och gå vidare. Insinuationer om att bryta kontakten m.m. på ett internetforum känns barnsligt enligt min mening.
hjälp från utomstående låter väl som ett alldeles ypperligt alternativ.
Går ju inte att prata med berörda parter skriver ju ts och vill man då strida vidare så får man ju ta hjälp.
Kör på det är ju trots allt inte du som startat detta.
Lycka till
Går ju inte att prata med berörda parter skriver ju ts och vill man då strida vidare så får man ju ta hjälp.
Kör på det är ju trots allt inte du som startat detta.
Lycka till