Hej, min far efterlämnade, vid sin bortgång, en liten markbit på 167 kvm (marken har en egen fastighetsbeteckning). Vid närmare koll på Lantmäteriet så är denna mark en bit av en lokalgata i ett mindre villasamhälle. Resten av gatan är kommunal. En gissning är att kommunen missat att söka lagfart på denna markplätt då min far sålde mark till kommunen på 60-talet! Vad tycker ni att jag ska göra med detta?
Har din far betalat fastighetsskatt för den där markbiten sedan 60-talet?Seriks skrev:
Hej, min far efterlämnade, vid sin bortgång, en liten markbit på 167 kvm (marken har en egen fastighetsbeteckning). Vid närmare koll på Lantmäteriet så är denna mark en bit av en lokalgata i ett mindre villasamhälle. Resten av gatan är kommunal. En gissning är att kommunen missat att söka lagfart på denna markplätt då min far sålde mark till kommunen på 60-talet! Vad tycker ni att jag ska göra med detta?
Begär att kommunen löser in in markplätten enligt. PBL. De kan inte neka om det är detaljplanerat med allmänt huvudmannaskap för den allmänna platsen. Du får betalt för fastighetens värde innan detaljplanen blev antagen. Eller så får de gräva fram handlingarna från 60-talet som visar att de äger fastigheten.
Vi har samma situation i vårt samhälle. Men i vårt fall är ägaren i fastighetsregistret död sedan 30-talet. Har tydligen inte omregistreras på en ny ägare av dödsboet, man ville väl bli av med marken.
Vi har samma situation i vårt samhälle. Men i vårt fall är ägaren i fastighetsregistret död sedan 30-talet. Har tydligen inte omregistreras på en ny ägare av dödsboet, man ville väl bli av med marken.
Jag har en liknande situation. Mark som "blev över" vid avstyckning. För min del finns tre alternativ: 1 Överlåta till vägföreningen. 2 Låta återgå till stamfastigheten. 3 sälja till angränsande fastighet/- er. Vid alt 1 och 2 är värdet noll men jag slipper lantmäteriförrättning.K KTM950 skrev:
Vid alt 3 krävs lantmäteriförrätning, men kostnaden för den överstiger kraftigt vad någon vill betala. Dessutom är vi (pga arv) 15 delägare varav några absolut inte kan tänka sig skänka bort något. Så det händer inget. Man behöver inte betala fastighetsskatt för sådana här markbitar, men kan få ersättning om någon vill gräva ner rör eller kabel. Det är dock så litet så det är oftast inte värt besväret.
Bygg ett staket runt tomten
Ja vid enskilt huvudmannaskap för den detaljplanerade allmän platsen som blir över så gäller det ju att det finns en samfällighet av tomtägare som vill ta över. Det knepiga är att t ex en vägförening som har en gemensamhetsanläggning för väg på en del av marken inte ens kan ta emot den eftersom det då strider mot ändamålet som föreningen har, att förvalta väg (och t ex inte Park Natur eller vad det nu mer kan finnas på fastigheten). Då krävs i alla fall en förrättning för att Lantmäteriet ska ändra på syftet med samfällighetsföreningen att också förvalta detta utöver väganläggningen.lilytwig skrev:
Jag har en liknande situation. Mark som "blev över" vid avstyckning. För min del finns tre alternativ: 1 Överlåta till vägföreningen. 2 Låta återgå till stamfastigheten. 3 sälja till angränsande fastighet/- er. Vid alt 1 och 2 är värdet noll men jag slipper lantmäteriförrättning.
Vid alt 3 krävs lantmäteriförrätning, men kostnaden för den överstiger kraftigt vad någon vill betala. Dessutom är vi (pga arv) 15 delägare varav några absolut inte kan tänka sig skänka bort något. Så det händer inget. Man behöver inte betala fastighetsskatt för sådana här markbitar, men kan få ersättning om någon vill gräva ner rör eller kabel. Det är dock så litet så det är oftast inte värt besväret.
Känns lite som att "tänkte inte på det" ligger bakom 60-talsprodukterna anläggningslagen och samfällighetslagen. Men jag tror man tänkte sig ett aggressivare Lantmäteri, billiga förrättningar och att enskilt huvudmannaskap skulle bort och att kommunen skulle ta hand om allmänna platser inom detaljplan. Så blev det ju inte riktigt.