Det finns ALLTID en risk att aktier fonder och liknande förlorar i värde.
Men om i vill investera långsiktigt i fonder så skulle jag starkt rekommendera Avanza Zero.
Följer svenska börsen och har inga förvaltningsavgifter.
Detta kan gör enormt mycket i på långt sikt.

Innan jag hade investerat på börsen så hade jag självklart löst Wasa lånet samt betalt av topplånet så snart som möjligt.

Se också till att du har dina sparpengar på ett konto med bra ränta. Var inte rädd att flytta dom från din bank.
Var dock noga med att stället du placerar pengarna har statlig insättningsgaranti.

K
Jag skulle rekommendera er att
- Betala av kreditlånet och bilservicelånet och att börja fondspara dessa 4 000 kr/mån långsiktigt.
- Boka en riktigt trevlig semesterresa när ni färdigställt tomten :)
- Lägg resten som ett buffertsparande på ett konto med ok ränta. Känna säkert skönt att ha och en bra grundplåt så att ni t ex kan byta bil/bilar utan att ta något lån.

/Krille

• Gilla
D09
  • Laddar…
En buffert är bra men fundera lite på vad den kan behövas till och hur den ska sparas. Det är få tillfällen då man behöver 100000:- oförutsett tillgängligt i handen. Det enda tillfälle jag kan tänka mig då man snabbt behöver pengar är då bilen går sönder på ett dyrt sätt - då kan man behöva plocka fram 30000-40000 på ett bräde om man har otur. Om några vitvaror går sönder så kan du alltid ersätta dem på blocket för några tusenlappar.

Jag tycker också att det är läge att börja fundera på en ny bil, den äldsta kanske borde bytas inom några år.

Mitt förslag är följande.
30000 Till sparkontot. Betrakta sedan 40000 i aktier + 50000 i sparkonto som en trygghetsbuffert som ska sparas till sämre tider (sjukdom, arbetslöshet, oväntade bilhaverier etc). Mitt förslag är att ha en sådan trygghetsbuffert som utgörs av två prisbasbelopp (2 * 44500 kr = 89000 kr) och att sedan hålla det på den nivån

60000 till Wasa Kredit. Det är ett dyrt lån.

50000 till trädgården så att ni får det klart.

40000 till en riktigt skön semester för hela familjen, eller något annat för att skapa ett riktigt bra minne över din avlidna släkting.

35000 till ett medellångsiktigt sparkonto för större utgifter på några års sikt. T.ex. semesterresor, byte av bil, renovering av kök/badrum etc.

35000 till avbetalning av topplånet.

I och med att ni redan idag sparar 4000-5000 så tycker jag att ni har ett riktigt bra sparande. De 2500 som blir över per månad hade jag nog fördelat ca 1000 på att betala av topplånen och 1500 på att öka konsumtionen. Det är när man har hemmavarande barn som man behöver som mest pengar i livet och samtidigt har minst tid. Spara den tunga amorteringen till senare. När barnen är utflugna har ni troligen lägre utgifter och högre löner - då är det läge att amortera kraftigt så att ni får ner lånen innan pensionen. Det kan vara nödvändigt för att ha råd att bo kvar. Jag räknar själv med halverad nettoinkomst vid pensionen.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Det finns massor du kan göra med ditt överskott. Några tips jag kommer på i en hast:

Brottsofferjouren består av massa människor som jobbar gratis med stöd åt brottsoffer och som vittnesstödjare vid rättegångar. Utan deras frivilliga arbete hade vårt rättssystem fungerar väldigt mycket sämre. De lever på bidrag, men har så lite pengar att de inte ens har råd att ge volontärerna kurslitteratur.

Kvinnojourerna ger skydd och stöd åt misshandlade kvinnor. De gör en enastående insats, men den bygger också på frivilligarbete. De är också de i stort behov av ekonomiskt stöd.

Sjöräddningen är, till mångas förvåning, inget myndighetsorgan utan bygger helt på frivilliga volontärer som jobbar gratis. Men de har stora kostnader för sina båtar. De är också i stort behov av stöd.

• Gilla
Torpalainen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och glöm inte "Läkare utan gränser" och t.ex. Syriens offer.

Men själv skulle jag inte pytsa in hela beloppet där ... ;)

Redigerat:
Förslagen om donationer till välgörande ändamål är bra men man behöver ju inte skänka hela summan. Kanske 2% är rimligt?

Jag har läst någonstans att om västvärldens invånare skulle skänka 1% av sin inkomst så skulle man kunna utrota svälten, och 2% är ju dubbelt upp. Man ska heller inte underskatta det välbefinnande det ger att faktiskt göra något altruistiskt.

Betala Wasalånet, betala bilkrediten. Det som ni nu betalar på dessa lån amorterar ni topplånet med så att det försvinner snabbare.

Styr upp ert sparande så ni har en bra buffert, och har ni barn får ni gärna se till att de får ett sparande också med kontinuerliga insättningar. (Bra att ha när det är dags för körkort/studenten/högskolan/flytta hemifrån/backpacka jorden runt). Med ett stabilt sparande slipper man också krediter om något händer. När man en årslön på banken finns det ingen större anledning att fortsätta spara till en större buffert, utan det är som regel bättre att amortera bort lån.

Fixa trädgården. Det betyder en hel del för husets värde.

Fundera över om ni behöver två bilar. De är sannerligen inga sparbössor, och kostar tillsammans 7-10kkr/månad med värdeminskning, försäkring, skatt, underhåll och att köra.

Hälften på vin och kvinnor, resten skulle jag bara slösa! :)

• Gilla
Torpalainen och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr dricker inte min kvinna vin :confused: Men jag kan dricka upp allt själv :D.

Sådär, nu är Wasakrediten ur världen, blev 62 000kr.
Jag har bokat upp en trädgårdsdesigner som skall hjälpa oss att forma vår resterande tomt, Anna från Kungsbacka trädgård. Någon som har erfarenhet av henne? Har även bokat tid hos banken, läst på en del om sparande samt även funderat skarp på att göra oss av med bägge bilar och satsa på privatleasing istället, kostar ju lika mycket men de nya bilarna drar mindre bensin. Skönt att slippa alla servicekostnader och oförutsägbara reparationer, bilarna börjar kosta en del nu...Vi har rätt lång till jobb bägge två på olika orter.

Känns skönt så här långt och tack än en gång för alla tips och idéer. En bra slant kommer gå till vårt bröllop nästa år vid någon strand i Medelhavet :)

Tyvärr är det nog svårt att spara pengar med privatleasing jämfört med att äga själv, och särskilt då man redan äger en äldre bil. Den största kostnaden i bilägandet är ju normalt värdeminskningen, och privatleasar man en ny bil så får man på ett sätt eller annat betala värdeminskningen.

Ska ni ha ner bilkostnaden så tror jag att det är smartast att titta på alternativen behålla befintliga bilar tills de tjänat ut, ersätta den äldsta bilen med en 3 år gammal småbil, se om det går att få någon fördelaktig deal med tjänstebil, försöka jobba hemma någon dag i veckan eller titta på möjligheterna att en av er åker buss - kanske kan ni ersätta bil + bil med bil + busskort + distansarbete?

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Liverpool73 skrev:
Tyvärr dricker inte min kvinna vin :confused: Men jag kan dricka upp allt själv :D.

Sådär, nu är Wasakrediten ur världen, blev 62 000kr.
Jag har bokat upp en trädgårdsdesigner som skall hjälpa oss att forma vår resterande tomt, Anna från Kungsbacka trädgård. Någon som har erfarenhet av henne? Har även bokat tid hos banken, läst på en del om sparande samt även funderat skarp på att göra oss av med bägge bilar och satsa på privatleasing istället, kostar ju lika mycket men de nya bilarna drar mindre bensin. Skönt att slippa alla servicekostnader och oförutsägbara reparationer, bilarna börjar kosta en del nu...Vi har rätt lång till jobb bägge två på olika orter.

Känns skönt så här långt och tack än en gång för alla tips och idéer. En bra slant kommer gå till vårt bröllop nästa år vid någon strand i Medelhavet :)
hah, hon har jobbat på mitt förra jobb en sväng... men jag vet inte hur hon är på trädgårdsdelarna, då det var ett kontorsjobb :) Hoppas det går bra iaf, sitter själv med en trädgård skapad av mörkermän här...

Många bra tips och råd i tråden! Personligen vill jag slå ett slag för att "leva i nuet" och avsätta en penning till att göra något här och nu idag också. En lyxigare middag, en weekendresa eller vad som. Det är inte fel att konsumera lite heller.

Jag har alltför många vänner och bekanta som fokuserat på att spara pengar och sedan dött i förtid (40-45 års åldern) utan ättlingar för arvtagande osv. För att inte tala om min far som sista 10-15 åren sköt upp allt till sin pension då han minsann skulle leva livet. Han gick bort två dagar efter sin 65-årsdag.

Vi är alla olika, men det finns ju ingen garanti för att man är fullt frisk och funktionsduglig ens om ett år, så jag försöker ha en balans mellan att må gott/leva i nuet och spara för framtiden.

När det gäller sparande så är det olika med risktagande osv, Lönen landar bara tillfälligt på mitt bankkonto, räkningarna betalas direkt och överskottet fördelas till olika sparkonton med fria uttag där jag har 6,5% ränta som högst. Jag har 3-4 banker och kreditinstitut och tvekar inte en sekund till att vara otrogen och flytta sparkapital osv.

Det som kan vara lite lurigt är att många banker kan man förhandla till en bra bolåneränta med, men då vill de att man flyttar sina besparingar till dem och lägger hela sitt finansiella engagemang i samma bank, oftast till rutten sparränta osv. Ha det i beräkning om banken vill ni ska lägga allt hos dem osv, jämför då varje del för sig och bedöm helheten.

P
Lite sent men... Betala av wasalånet och topplånet förutom 10000-20000kr som läggs undan som buffert.

Beloppen som sparas på lägre räntor och amorteringar på de tidigare lånen läggs till hälften på att öka bufferten och hälften på att fortsätta amortera av topplånet tills det är borta.

Sedan när både lånen är betalda och bufferten tillräcklig så lägg hälften av tidigare amorteringar och räntor på någon form av sparande i akter och/eller amorteringar och hälften på huset och annat.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.