Mikael_L
Fast har man 50' som buffert bör det nog vara snabbt tillgängliga pengar, men har man 100' så behöver kanske inte allt vara tillgängligt över dagen. En del är nog OK om det kan ta någon vecka att få loss.
Har man över 100' i buffert kan nog ytterligare en del vara ännu lite mer otillgängligt.

Helt individuellt förstås, men så skulle jag nog själv resonera.

Alltså, att man kan behöva få loss 20' precis på dan är ju inte så orimligt.
Men att behöva få loss 60' precis på dan är väl kanske lite mer ovanligt, utan då kan det ofta gå bra att det tar en vecka eller så. (OK löser inte problemet att ens aktier för tillfället ligger lågt).

Men då har man väl ändå bara en buffert på 50k och sedan har man 50k som man anser att man kan gambla lite med. Har man som TS dragit på sig nästan 80k (60k+ 17k) i olika krediter så låter en buffert på 100k inte orimligt

Mikael_L
Jo. :)

En buffert på 100' är verkligen inte fel.

Men om hälften ligger på sparkonto där det tar 3 bankdagar att få ut pengarna och max 4 uttag per år spelar ju däremot inte så stor roll.

Jag vet inte vilka fler "sparformer" som ger en liten begränsning av åtkomligheten, men det finns kanske fler.

Jag hade alltså inte i tanken att pengarna skulle ligga på svajiga aktier eller rysslandsfonder osv.

Redigerat:
Jag skulle betalt wasa, fixat en buffert och sen gjort nåt riktigt kul och annorlunda med barnen som ni kommer ha som ett härligt minne resten av livet. Känns väl bättre om ens arv hade gått till ett riktigt fint familjeminne snarare än till att betala av ett huslån?

P
Som sagt ta bort den dyraste krediten, dvs wasa-lånet, 2500 kr mer i månaden att röra sig med är inte fy skam. Spara en del kanske 100 000 på banken så att ni har till en nyare bil när någon av de nuvarande tar slut om några år.. Kanske 15 000 skulle jag satsa på något roligt åt familjen och resten till att få ordning på tomten. Blir det något över finns det säkert något hål att stoppa pengarna i...

Mitt förslag för vad ni skall göra:
60' att betala av Wasalånet
Sätt resterande i preffar. Amortera med avkastningen.

Är väl rätt sällan man behöver pengarna på stubinen? man får oftast 30dagar om man ska laga nått
placera en del i fonder och låt pegarna jobba, kan man få 8-10% på 100.000:- så blir det ju en slant / år

kolla bara så att det inte blir någon ränteskillnadsersättning eller andra kostnader om du löser Wasa lånet

Känns som alla är rörande överrens om att Wasalånet ska bort :)
Vad gäller buffertsparande så ska ett buffertsparande inte investeras i aktier eller fonder av den anledningen att om det krisar och pengarna behövs så kan man då tvingas sälja sina aktier/fonder i ett läge då det inte är gynnsamt. Så det handlar inte om att det är svårt att få ut dem för det är det såklart inte utan att du kan bli tvungen att sälja i en kraftig nedgång tex.

Vilken entusiasm, fantastisk med så många bra förslag :)
Alla verkar rörande överens om Wasa-lånet...

...Så Wasa-lånet ryker på 60 000 kr. (Skall kolla upp det där med ränteskillnaden).
Vad skulle ni gjort med de 2 500 kr som blir över i månaden? Spara som buffert, köpa fonder/aktier eller amortera av toplånet med?
Tomtbygget har jag bestämt mig för att utföra så där försvinner ytterligare 50 000 kr.

Kvar är då 160 000 kr på kontot + 40 000 kr som är bundet i aktier.

Mikael_L
Liverpool73 skrev:
Vad skulle ni gjort med de 2 500 kr som blir över i månaden? Spara som buffert, köpa fonder/aktier eller amortera av toplånet med?
Även det är ju ett helt personligt val som beror på ens läggning och situation.
Själv skulle jag nog se till att åtminstone en del av de där 2.500 skulle få bli konsumtion, lite guldkant på tillvaron typ.
Det är ju liksom meningen med att bli av med sina lån, att man får behålla pengarna själv istället för att göda bankens ägare.
Så har "man varit duktig" och betat av ett lån så får det gärna kännas som att det var värt det, efteråt. :)

Ert topplån känns ganska maxat, det skulle nog vara en god idé att försöka få ner det litet. Så att amortera en tusing i månaden där är kanske inte så dumt. Vad är räntan där f.ö?

Kvar är då 160 000 kr på kontot + 40 000 kr som är bundet i aktier.
Lite svårt att råda.
Men visst kan man väl argumentera för att det är lite synd om ett arv bara "försvinner" i den stora husbudgeten. Att det kanske vore trevligt om man istället lägger en del på en drömresa och när man sen tänker tillbaka på den så minns man även arvet. Eller någon annan trevlig investering.
Alltså visst kan du kasta in 50-100' i topplånet och reducera det.
Eller behålla allt som buffert. (Ser ni några kostsamma önskedrömmar inom de närmaste åren är det ju bättre att ha pengarna som buffert)
Eller ha kul för åtminstone en del av de pengarna.

Bara att wasa-krediten har blivit löst har ju gett er 60.000 extra i ekonomiskt utrymme de kommande två åren, så om man nu väljer att sprätta iväg lite extra just nu att ha extra kul för eller istället försöker ha lite småkul hela tiden de närmaste åren är väl ett individuellt val.

mhg_3 skrev:
Känns som alla är rörande överrens om att Wasalånet ska bort :)
Vad gäller buffertsparande så ska ett buffertsparande inte investeras i aktier eller fonder av den anledningen att om det krisar och pengarna behövs så kan man då tvingas sälja sina aktier/fonder i ett läge då det inte är gynnsamt. Så det handlar inte om att det är svårt att få ut dem för det är det såklart inte utan att du kan bli tvungen att sälja i en kraftig nedgång tex.
Du kan visst ha aktier exempelvis preffar. Annars kan man ju köpa räntebevis som ger avkastning också. Allt är bättre än bankboken.

Oavsett om man kallar aktier för "preffar" eller ej, så är risken inte försumbar. Buffert har man på bankboken, vill man spela kan man ta en bit av pensionen istället.

Måste man köpa en dyr resa för att få ett minne? Konsumtion i all ära, men... :-)

Bilarna kommer antagligen att behöva lite kärlek eller utbyte snart, så 100' i buffert är inte för mycket. Bort med wasa-lånet, fixa tomten, resten som buffert. Beroende på familjesituation och räntor, amortera på topplånet.

Kan instämma med de andra, jag gjorde något liknande när vi fick ett arv för några år sedan på 180.000.

* betala av alla "dyra" lån, dvs de som vi hade utanför huslånets bottenlån, det blev
ge money (50000 kr) med 4,35 ränta
volvo finans (43000) med 5,95 % ränta

satte undan 10000 till en resa, resten åkte in på avanza och vår favvo-fond, atlant stability för att ha som buffert.

Amorterande är ju också sparande, och dyra småkrediter är ett elände att ha. Som buffertsparande gillar jag lågrisk index eller hedgefonder. På längre sikt en indexfond eller aktiefond som t.ex. skagen kon-tiki eller avanza zero.

/S

jag tycker det kan räcka med 20-40000 som buffert som man kommer åt snabbt
har fonderna gått ner så kan man i värsta fall låna på banken under 1-2år och betala det där stora oförutseda och sälja fonderna när det är gynnsamt.

länsförsäkringar fastighetsfond har gått riktigt bra de senaste 10åren, tror att grabbens fondkonto har istortsett dubblats, 16,5% sen årskiftet, tyvärr är den rätt dyr i förvaltning...

Börja amortera max på alla lån så länge, (pengarna räcker).

Eller om ni tycker det är för mycket, amortera mer än vad ni gör nu, och öka vartefter.
De 2500:- kan du börja amortera direkt tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.