972 läst ·
3 svar
972 läst
3 svar
Arugment för bolåneförhandligen?
Hej!
Nu ska vi förhandla om våra bolån och vill givetvis ha en bättre rabatt än tidigare
Men vilka argument kan man lägga fram? Marginalerna för bankerna har ökat, men de hävdar själva att det beror på att nya regler tvingar dem till större kassareserver, och att deras upplåningskostnad inte är lika beroende av styrräntan. Vad ska man sätta emot? Andra bra argument?
Nu ska vi förhandla om våra bolån och vill givetvis ha en bättre rabatt än tidigare
Räkna ut hur mycket pengar du ger till din bank i räntor, olika förvaltningsavgifter, pensionsavgifter m.m. på årsbasis Fixa en offert från en annan bank där totalkostnaden blir lägre för samma tjänster. Använd det som argument mot din nuvarande bank. Om det inte biter så flytta de affärer där den andra banken är bättre än din nuvarande.flouee skrev:Hej!
Nu ska vi förhandla om våra bolån och vill givetvis ha en bättre rabatt än tidigareMen vilka argument kan man lägga fram? Marginalerna för bankerna har ökat, men de hävdar själva att det beror på att nya regler tvingar dem till större kassareserver, och att deras upplåningskostnad inte är lika beroende av styrräntan. Vad ska man sätta emot? Andra bra argument?
Se på helheten är mitt tips.
Gör som bra-byggare skriver, titta på hela kostnadsbilden till banken och även eventuella förlorade intäkter till följd av låga räntor och usel fondförvaltning. Många har t.ex. ett sparande till barnen, för att inte tala om alla pensionspengar man numera får äran att förvalta själv i olika fonder. Mycket pengar totalt sett som vi gärna lägger i olika fonder. Fonder som banken tar bra betalt för att förvalta. Swedbank plockade t.ex. förra året ut nära 9 miljarder i provisionsnetto, och nästan allt kom från fondavgifter från de 700 miljarder som de förvaltar.. Om banken inte ger rabatt på bolåneräntan som faller er i smaken, så flytta barnens sparande till exempelvis Avanza Zero eller en riktigt billigt förvaltad indexfond. (Eftersom få förvaltare slår index över tiden så kan det vara dubbelt smart att göra så).
Jag vågar lova att det biter rätt bra i förhandlingarna med banken om man som kund visar att man genomskådat vad de tjänar pengar på.
Jag vågar lova att det biter rätt bra i förhandlingarna med banken om man som kund visar att man genomskådat vad de tjänar pengar på.
Klicka här för att svara