3 032 läst ·
45 svar
3k läst
45 svar
Artikel i DN om Sävsjö Trähus AB
Det måste ju gå att stämma entreprenören?
Och om han inte har en ansvarsförsäkring...
Sorry, Lorry.
Gör rätt nästa gång.
Självklart skall man inte skinnflå folk som råkar göra ett misstag och försöker rätta till det.
Men utger man sig för att vara snickare, och gör så mycket fel att det kostar en miljon extra, då får man nog ta kostnaden...
Oavsett om det råkar stämma i det här specifika fallet eller inte.
Och om han inte har en ansvarsförsäkring...
Sorry, Lorry.
Gör rätt nästa gång.
Självklart skall man inte skinnflå folk som råkar göra ett misstag och försöker rätta till det.
Men utger man sig för att vara snickare, och gör så mycket fel att det kostar en miljon extra, då får man nog ta kostnaden...
Oavsett om det råkar stämma i det här specifika fallet eller inte.
Kommer ni ihåg det där bygget i somras där vid besiktning man konstaterat att t.ex det fanns inget avlopp under toa stolen? Historien i tidningen var lite flumig angående när detta hade upptäckts av beställaren, men man behöver väl inte vara högskoleutbildat byggingenjör för att förstå att något är fel när man ser en toastol fastskruvat i golvet och utan avlopp?
I Sävjö hus fallet kan jag inte låta bli att undra över beställaren som godkände ändringar och reparationer och tom betalade för utfört arbete, utan att kontrollera att det han betalade för var rätt utfört, utan att försäkra sig om vem som står för kostnaderna för merarbete och extra material.
I båda fallen tycker jag att beställaren har ett visst ansvar för att saker har gått så långt som beskrivet.
Visst låter detta hårt, men jag har sett människor granska hårdare bilmekanikern eller städerskan än vad dem gör husbygget...
Hoppas jag har inte trampat på för många ömma tår. :-[ Vårt bygge har också haft och har fortf sin del av bekymmer >
, men det är lika sant att det verkar som om dem håller på att rättas till :-/
C.
I Sävjö hus fallet kan jag inte låta bli att undra över beställaren som godkände ändringar och reparationer och tom betalade för utfört arbete, utan att kontrollera att det han betalade för var rätt utfört, utan att försäkra sig om vem som står för kostnaderna för merarbete och extra material.
I båda fallen tycker jag att beställaren har ett visst ansvar för att saker har gått så långt som beskrivet.
Visst låter detta hårt, men jag har sett människor granska hårdare bilmekanikern eller städerskan än vad dem gör husbygget...
Hoppas jag har inte trampat på för många ömma tår. :-[ Vårt bygge har också haft och har fortf sin del av bekymmer >
C.
Nu lever jag förvisso i villfarelsen att alla människor är goda, åtminstone tills de bevisat motsatsen. Så även hantverkare :
Jag tycker inte man kan kräva att en lekman ska gå och dubbelkolla proffsens arbete för att saker och ting ska bli rätt utförda. Nyfikenhet och självbevarelsedrift gör att man lägger näsan i blöt från och tilll, men det är inte alla som har tid eller möjlighet att besöka bygget så ofta.
Trampa inte på den olycklige beställarens fattiga tår!
En sak jag reagerat på är att vid flera av dessa "mediakända" fuskbyggen så framgår så gott som alltid husfabrikanten med namn, men aldrig entrepenören! Det är väl klantskallarna till fuskbyggare som ska hängas ut i första hand!
Jag tycker inte man kan kräva att en lekman ska gå och dubbelkolla proffsens arbete för att saker och ting ska bli rätt utförda. Nyfikenhet och självbevarelsedrift gör att man lägger näsan i blöt från och tilll, men det är inte alla som har tid eller möjlighet att besöka bygget så ofta.
Trampa inte på den olycklige beställarens fattiga tår!
En sak jag reagerat på är att vid flera av dessa "mediakända" fuskbyggen så framgår så gott som alltid husfabrikanten med namn, men aldrig entrepenören! Det är väl klantskallarna till fuskbyggare som ska hängas ut i första hand!
Jag brukar tänka tvärtom. Och det har räddat mig mer än en gång...Vilma skrev:
Jag tycker också det är fel att det ställs så stort ansvar på byggherren men nu är det så det funkar och det är bara att anpassa sig till verkligheten.Vilma skrev:Jag tycker inte man kan kräva att en lekman ska gå och dubbelkolla proffsens arbete för att saker och ting ska bli rätt utförda. Nyfikenhet och självbevarelsedrift gör att man lägger näsan i blöt från och tilll, men det är inte alla som har tid eller möjlighet att besöka bygget så ofta.
Trampa inte på den olycklige beställarens fattiga tår!
Ang mitt inlägg tidigare, jag är fullt medveten att det låter hårt mot beställaren det jag skrev.
Jag resonerar dock att när det gäller något så pass viktig som husbygget det räcker inte att enbart förlita sig på andras goda moraliska egenskaper och yrkesstolthet. Sådana människor finns. Jag har mött dem på vår byggplats och har försökt visa min uppskatning gentemot dem och framfört goda vitsord till deras chefer. Slut resultatet är dock beroende av att ett par dusin handverkare och 5-6-7 olika leverantörer och deras anställda alla skall göra sitt.
Murphy's lag säger att "allt som KAN gå fel KOMMER att gå fel". Jag kan bara instämma och göra det jag kan för att begränsa skadan: dubbelkolla allt jag kan kolla så ofta som jag har möjlighet att göra det. Det är trots allt jag som i slutändan kommer att leva med huset (och med amorteringarna
), byggarbetarna kan ju alltid gå vidare till nästa projekt och försöka göra ett bättre jobb "nästa gång".
C.
Jag resonerar dock att när det gäller något så pass viktig som husbygget det räcker inte att enbart förlita sig på andras goda moraliska egenskaper och yrkesstolthet. Sådana människor finns. Jag har mött dem på vår byggplats och har försökt visa min uppskatning gentemot dem och framfört goda vitsord till deras chefer. Slut resultatet är dock beroende av att ett par dusin handverkare och 5-6-7 olika leverantörer och deras anställda alla skall göra sitt.
Murphy's lag säger att "allt som KAN gå fel KOMMER att gå fel". Jag kan bara instämma och göra det jag kan för att begränsa skadan: dubbelkolla allt jag kan kolla så ofta som jag har möjlighet att göra det. Det är trots allt jag som i slutändan kommer att leva med huset (och med amorteringarna
C.
Jag får väl erkänna att även jag är den dubbelkollande typen...
Inte för att jag misstror andra, utan för att jag vill att allt ska bli rätt från början (är nog hårdast mot mig själv). Det jag vänder mig mot är att ansvarsfrågan skulle lastas på beställaren, man bör väl i alla fall ha rätt att kräva att ett beställt jobb utförs på ett fackmannamässigt sätt!?
Står man där med ett rivningsfärdigt nybygge som kostat 4 miljoner är man inte förtjänt av att höra "skyll dig själv, det borde du ha förstått".
Eller?
Inte för att jag misstror andra, utan för att jag vill att allt ska bli rätt från början (är nog hårdast mot mig själv). Det jag vänder mig mot är att ansvarsfrågan skulle lastas på beställaren, man bör väl i alla fall ha rätt att kräva att ett beställt jobb utförs på ett fackmannamässigt sätt!?
Står man där med ett rivningsfärdigt nybygge som kostat 4 miljoner är man inte förtjänt av att höra "skyll dig själv, det borde du ha förstått".
Eller?
Helt riktigt. Därmot kan det vara bra för alla blivande husbyggare att höra det här. Kan man få lite fler att lusläsa kontrakten en extra gång, att kolla upp entreprenören och verkligen träffa denna innan man skriver på och kontinuerligt ha koll på bygget så kommer många fler att slippa sådana här bekymmer.Vilma skrev:
Man kanske inte skall ta allt bokstavligt vad som skrivs i pressen men till en viss del kan de ha en poäng. I denna artikel så står det inte så mycket om vem som var entreprenören som utförde jobbet samt om byggherrens brors/fars firma som sedemera tydligen utfört jobbet. Kan de möjligen ha gjort så att bygget blev dyrare....?Hur kan förresten också en KA hoppa av...?Förfaller lite märkligt. Nja, för min del så tar man åt sig en del av detta men i artikeln så framkommer nog inte allt. Journalister har ju en besynnerlig förmåga att vinkla allt åt ett håll...
Förresten, hur kan man fördyra ett bygge med 1 MSEK, någon kanske...
Förresten, hur kan man fördyra ett bygge med 1 MSEK, någon kanske...
Ulsi skrev:Man kanske inte skall ta allt bokstavligt vad som skrivs i pressen men till en viss del kan de ha en poäng. I denna artikel så står det inte så mycket om vem som var entreprenören som utförde jobbet samt om byggherrens brors/fars firma som sedemera tydligen utfört jobbet. Kan de möjligen ha gjort så att bygget blev dyrare....?Hur kan förresten också en KA hoppa av...?Förfaller lite märkligt. Nja, för min del så tar man åt sig en del av detta men i artikeln så framkommer nog inte allt. Journalister har ju en besynnerlig förmåga att vinkla allt åt ett håll...
Förresten, hur kan man fördyra ett bygge med 1 MSEK, någon kanske...
Klart en KA kan hoppa av - vad ska han göra om ingen gör som han säger?
Läser du artikeln förstår du säkert varför bygget blev en miljon dyrare - de var ju tvungna att riva en stor del av kåken och bygga om den-
HAR läst artikeln, men ändå. Men hur i hel friden kan ett kataloghus (ej eget ritat) få så pass stora fel som det nu står i artikeln. Det kan omöjligtvis vara det första och enda kataloghus Sävsjö har tillverkat samt uppfört av en icke namngiven entreprenör enligt artikeln.
Har du/ngn kanske entreprenörens namn...??Eller vet du vad som var fel i konstruktionen eftersom det är ett kataloghus??
Har du/ngn kanske entreprenörens namn...??Eller vet du vad som var fel i konstruktionen eftersom det är ett kataloghus??