377 läst ·
7 svar
377 läst
7 svar
Årsförbrukning med bergvärme
Vi gör av med ca 20000kWh per år i total elförbrukning. Ganska konstant i snart 20 år. Jag håller på att jaga efter vad det är som gör att vi ligger så högt.
Skulle gärna höra vad andra ligger på, för när jag jämför med bekanta samt Googlar på vanliga förbrukningsnivåer så borde vi ligga väldigt mycket lägre.
Vad är rimligt?
Om vårt hus:
Hus på 90m2 med 64m2 källare som är uppvärmd.
Huset har nya 3-glasfönster, tilläggsisolerad vind och bergvärme.
Vi har även ett gästhus på ca 30m2 med nya fönster som värms upp av en luft/luft-värmepump på lägsta värmen (16 grader).
2 vuxna och 2 barn/ungdomar.
Skulle gärna höra vad andra ligger på, för när jag jämför med bekanta samt Googlar på vanliga förbrukningsnivåer så borde vi ligga väldigt mycket lägre.
Vad är rimligt?
Om vårt hus:
Hus på 90m2 med 64m2 källare som är uppvärmd.
Huset har nya 3-glasfönster, tilläggsisolerad vind och bergvärme.
Vi har även ett gästhus på ca 30m2 med nya fönster som värms upp av en luft/luft-värmepump på lägsta värmen (16 grader).
2 vuxna och 2 barn/ungdomar.
Bergvärme och närmare 30000 kWh (210 m²). Värmepumpen värmer förutom golvvärmens vatten också bruksvattnet till 45 °C, varefter varmvattenberedaren spetsar det till 60 °C. Vi har VVC (cirkulationspump som kör runt varmvattnet i systemet, så att det rinner till snabbare när man skall duscha och tvätta händerna). Rören är dåligt isolerade och varmvattnet går dessutom igenom en handdukstork som inte kan stängas, så det blir en rejäl gradient. Vi märkte att bara denna funktion drar 8000 kWh i året. Jag brukar stänga av den (via timer och app i telefonen, då cirkpumpen kan KNX-styras). Kan vara värt att kolla.
Redigerat:
Södra Halland, 170 kvm varav 80% är från 1930 (5cm isolering) och resten är från -90 med 15cm isolering.
Ny bergvärmepump med 234m hål (höll 5-8 grader brine in senaste året).
3400 kWh/år inkl varmvatten mätt med separat mätare i elcentralen för pumpen.
6714 kWh/år totalt på fastigheten exkl. elbilarna. 2 vuxna och 2 småttingar i hushållet
Ny bergvärmepump med 234m hål (höll 5-8 grader brine in senaste året).
3400 kWh/år inkl varmvatten mätt med separat mätare i elcentralen för pumpen.
6714 kWh/år totalt på fastigheten exkl. elbilarna. 2 vuxna och 2 småttingar i hushållet
Du behöver börja med att ta reda på vad de stora förbrukarna drar per år. På värmepumparna kan det gå att se drifttimmar i menyerna, som du i så fall kan notera och följa upp. Och räkna om till kWh om du vet hur mycket de drar.
Du kan även göra avläsningar av din elmätare varje dag och notera vad det skiljer om du tex stänger av värmen i gästhuset, eller varmvattenberedaren.
Du kan även göra avläsningar av din elmätare varje dag och notera vad det skiljer om du tex stänger av värmen i gästhuset, eller varmvattenberedaren.
Det låter inte helt orimligt. Vi har ungefär samma siffror på 240kvm i stockholm, dock med en pool som värms sommartid, så man kan ju säga att du ligger lite högre.
Här är ungefär halva förbrukningen kopplad till värme och varmvatten i huset, resten är pool och hushållsel.
Saker att titta efter:
1. Hur mycket går elpatronen i värmepumpen? Där kan det bli tokigt...
2. Har du elektriskt golvvärme? Vanlig energitjuv.
3. Har du annan direktverkande värme i huset? Stäng av.
Här är ungefär halva förbrukningen kopplad till värme och varmvatten i huset, resten är pool och hushållsel.
Saker att titta efter:
1. Hur mycket går elpatronen i värmepumpen? Där kan det bli tokigt...
2. Har du elektriskt golvvärme? Vanlig energitjuv.
3. Har du annan direktverkande värme i huset? Stäng av.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Söker VVS-firma för rörarbeten och bergvärmeanslutning - Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Framledningstemperatur bergvärme med golvvärme och radiator?
Värmepumpar -
Bästa LLVP som komplement till Bergvärme och AC
Värmepumpar -
Återvinna bastuvärme via IVT VBX-2 och bergvärme - möjligt?
Värme allmänt -
Varmt trots att jag sänker på bergvärmepump. Vad gör jag fel?
Värmepumpar