Skulle kolla priser på flytspackel lokalt häromdan. Killen passade då på att visa det system de använder idag (en golvfirma). De hade en matta, ca 1.5 mm tjock, från Armstrong som de la på traditionellt sätt med svetsning och oskarvad på vägg. Han påstog att det då är ok med vanligt gips. De körde med golvspån och limmad gipsskiva.
Ganska moderat pris på materialet, 120 kr/m2 för tätskiktet. Dessutom blir ju priset ok med vanlig gips.
Blev lite frestad av systemet då jag tycker det kändes bra med mattan som tätskikt.
Men är det verkligen ok med vanligt kartonggips?
Har någon erfarenhet av detta?

T
Tarkett har också en liknande matta men den heter TarkoDry.

har en liten fundering
Har haft en firma här och satt upp Armstongs matta för att sen sätta kakel på detta.
Kaklet ska jag sätta själv
Nu har jag märkt lite små missar eller så är jag bara nojig.

1. i dusch hörnet har de skurit upp mattan på väggen i hörnet nere vid golvet ca 5-8 cm ( antagligen pga luftficka) detta har de tätat med limmet Casco aqua-tät . Är detta verkligen en bra lösning??

2. vid rörgenomföringarna på väggen har de även här bara använt Casco Aqua-tät. Är detta verkligen en bra lösning?

3. PÅ väggen kör man ju en bård en bit upp, denna har de satt kan i kant med den underliggande mattan. Ingen överlappning. Sen dragit med fingret Casco Aqua-tät för att täta mellan detta.
Är detta korkett lösning?

Hur ska jag gå tillväga. Vill ju inte få fuktskador, ska man be firman göra om det, kontakta en besiktningsman ???

Tacksam för svar på mina funderingar

Finns väl inget i reglerna som säger att man får använda organiska material i våtutrymmen(Så som plywood eller gips bakom tätskikt).Nya reglerna gäller från 1 Juni

Kikade på armstrongs hemsida tidigare idag och hittade ej våtrumsmattor längre, har de lagt ned deras våtrumskollektion?

Synd och knepigt eftersom de hade nyligen tagit fram nya serier som jag tycker var snyggast att tillgå om man jämför med konkurenterna.

armstrong håller, vad jag har förstått, på att lägga ner i sverige...

y98
följer ma gvks regelverk så är det ok med kartonggips

rottan
1 nej
2 nej
3 nej

värt att tänka på är att det inte finns nått SPgodkännande på plastmattor som tätskikt och ingen? fix leverantör som har fix för plastmatta

men det finns fix som mattleverantören godkänt för deras matta

plastmatta som tätskikt har använts i många år och får nog räknas som en lika säker konstruktion som tätskiktsfolie ( kanske säkrare)
fast personligen gillar jag systemtänkte inom bkr där en leverantör ska leverera tätskikt och fix

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.